Hur går det med höet?
Undrar lite hur ni andra löst årets höfråga. Hade ånget (som vanligt) tills igår, då min leverantör från förra året meddelade att han hade 75 st plastade mellanbalar (ca 170-180kg). Men priset var ju kraftigt höjt pga 100% prishöjning av gödning.
Jag får ge 1,65 kr/kg + moms. Det är 77% torrt. Jag hade räknat med mer så jag är ganska nöjd även om det ger med en kostnad på runt 11 000 kr i vinter.

Hos oss har bonden också höjt, till 2.5kr/kg…. men det är ju hö då.
vi fick dock kassera 10% direkt som var så blött att det börjat mögla så vi ska få lite nytt nu i veckan. resten är superfint så förstår inte hur det har kunnat bli så. har saltat på allt det andra iaf för säkerhets skull. förra året hade det en kvot på 8.6, blir väl runt där i år igen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mina balar är bokade dock har ja inte hört om priset ska ändras i år. Men de gör de säkert.
Den jag skulle köpa hö av tog inget hö, blev bara ensilage så jag får leta på annat ställe… köper av en annan ibland där ligger det alltid på 1kr/kg men det lär ju bli nåt högre iår?!

Vi har fått in vårat hö och hösilage:
#1 Även plastpriserna har stigit kraftigt i höjden!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Har fått in en skörd hö, tar snart en andra skörd hösilage. Har arrenderat en extra åker i år, men kommer att få köpa till ändå. Ringt runt idag, vet dock inte hur mkt jag får köpa då vi inte vet hur andra skörden blir. Får boka så mycket som möjligt, har bokat på flera ställen, tyvärr kan man bara få tag på några balar på varje ställe just nu här omkring.

Har hjälpt en granne med skörden den senaste tiden, ska pressa mer i veckan. (Hö i småbal.) Hennes balar har sett jättetrevliga ut, gröna och torra. Tror att de kostar 2:-/kg.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Såg att plastpriset stigit. Det har även priset för gödsel.
Veritas odium paretFörvånad

Höt kommer att bli dyrt i år, har hört att ensilagen också blir dyr här nere i allafall.
Här fick jag in jättefint hö som vi pressat till småbalar så det klarar jag mig med (använder ju inte så mycet rent hö), sen så¨har jag fått en del ensilage också men jag tror att våran andra skörd kommer att bli bra om det fortsätter så här för nu tycker jag det växer så det knakar.
Bonden slog vårt sommarbete idag (vi har mer bete än vi behöver…) och såklart började det regna…. GAAAHHH!!!! Men vi håller tummarna. Ger inte allt vi behöver men en droppe är ändå en droppe. Vet inte vad vårt köpta hö kommer att kosta men tidigare år har vi köpt för 1:-/kg, då är det endast ängshö men av fin hygienisk kvalitet. Ska ta analys i år.