Resa med häst
Hur gör ni vid längre resor? Åker dagen före eller mitt i natten?
Beror på hur långt det är och vad som ska göras (utställning, betäckning etc.)

Kanske borde skrivit att det gäller utställning. Egentligen är det inte så långt, bara ca 24 mil. Men vägen är rätt krokig så man får köra mycket långsammare än om det är motorväg. Jag vill alltid vara ute i god tid om det inträffar något oförutsett under resan.

Åker dagen innan så hästarna får slappna av och en annan också.

Åker dagen innan om jag kan. Även om jag inte tycker 24 mil var vidare långt direkt :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#3 Ja, och så du hinner hitta rätt! 
Sorry, kunde inte låta bli… :-)
/Cattis
Är det väldigt långt åker man helst dagen innan. Beror lite på när man ska visa också. Det är inte skoj att behöva starta mitt i natten….
Tyvärr är det ju inte alltid det går att lösa med stallplats osv :-/.

#4. Inte långt, men eftersom vägen inte är den bästa tar det tid.
Det är lika långt som till Frillesås från mig, men då är det motorväg hela vägen. Här liknar det mer kostigar
.
Jag kör sakta när jag har så värdefull last ;)

Helst dagen innan.
Jag visade häst i lördags vi åkte 31 mil visade hästen och åkte hem igen. Det gör jag aldrig mera om ! När jag anmälde var tanken att jag skulle åka dagen innan men sedan skulle min sambo och pappa med ( dock inte för att titta på häst ) så då fick vi åka samma dag.Jag hade iofs hela baksätet för mig själv och slapp köra men inte sover man jättebra i bilen.
Mvh / Annalena

#7 Så åk dagen innan då. Ni behöver ju kanske ändå prov-bo i bilen inför Bluemull och Mantorp :)
/Cattis

Jag vill komma iväg vid 3-tiden om vi skall åka samma dag.
Jag fixar det nog, skall ju bara köra dit, visa hästar, fotografera och köra hem när dagen är slut. Men frågan är om hästarna rör sig ordentligt efter den omkullkastade dygnsrytmen. Vore ju himla dumt om de släpar benen efter sig av trötthet
. Eller ser ut som sågbockar.
Ni som har erfarenhet, hur upplever era hästar detta?
Vi har alltid startat tidigt samma dag som utställningen är men så är jag morgonpigg oxå.
Jag har aldrig märkt av på mina hästar att de har gjort sämre resultat på grund av att de "sovit mindre"… det är väl kanske som med oss människor att det kommer dagen efter.
Jag har ju bara gjort denna dumhet 1 gång, min häst är tjock men brukar trots det röra sig väldigt bra. Nu sade domaren att hon var låst i sina bogar och det var ngt nytt, kanske beror på resan.

#10. modern har satt sig på tvären ang övernattning
.
Jag tävlar distans med mina stora, lätt klass 5 mil. Jag vill inte transportera mer än tre timmar för start samma dag. Extra salt i maten ett par dagar innan. Extra mycket hö på natten då grovfoder binder vätska. Går upp ca halvfyra för att ge en en rejält blöt kraftfodergiva. Framme ca en dryg timma före start. Rider klart, låter hästen vila ca 1,5 timma och sedan hem igen. Går mycket bra. Det viktigaste att komma ihåg är att de förlorar vätska vid transport och det är tröttande vare sig det gäller bruks eller utställning. Tar resan längre tid så åker vi dagen innan. Men det funkar å andra sidan bara bra om det är en häst som äter och dricker ordentligt även på "hotell".

#14 Jasså? Varför det då?
/Cattis

#16. Jobbet…

Har inte heller märkt någon skillnad i rörelser om man åker dagen innan.
Har ju gjort några resor med dubbelutställning (alltså utställning både lördag-söndag) med stallning och övernattning till utställning 2 och har inte märkt någon större skillnad vare sig på ponnyns "vakenhet" eller rörelserna.

Det beror på faktiskt , Vi har ju tex kört till Axevalla och tävlat på trav samma dag tar väl nästan 4 timmar dit . Kalmar tar väl 3 timmar och är väl inte den roligaste vägen, men när man tävlar så värmer man ju upp hästarna på annat vis.
Jag märkte tex att Magica de Hex var väldigt stel i sina rörelser av bara resan till udevalla så hon hade nog mått bättre av att åka dagen innan då hon blev lite stressad i transporten.
När vi åket till Solvalla och tävlar åker vi dan innan ;-)

Vi går oftast upp tidigt och åker samma dag. vi drog ju till Rockelstad på en dag o visade 2 hästar o sen hem.. det gick men det var långt..hästarna såg ut o ha det bra hela tiden, bara dem får vatten o mat så var dom nöjda, men OM jag åker långt igen, så tar jag nog hästar som kan gå lösa i transporten…då kan dom ju faktiskt lägga sig ner !