Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1263 ggr
Johanna-Granberg
0

Propositioner bruks Köping!!

Här kommer så äntligen propositionerna till bruksen som kommer att vara i Köping, så passa på att anmäla nu. Skrattande

PROPOSITION Bruksklasser Köping 10/8 2008         

Shetland Nord inbjuder SSS medlemmar att delta i bruksklasser i samband med Shetland Nords utställning i Köping den 10 augusti 2008.

1. Anmälningstiden utgår den 18 juli 2008. Anmälningsavgiften är 60 kronor per start och betalas kontant på plats. Ingen efteranmälning.
  2. Regler enligt Shetland Nords allmänna regler, se www.shetlandnord.se under "Bruks" i menyn.
  3. Klasserna som anordnas är:

Klass 1. Dressyr, ledklass

Klass 2. Dressyr, travklass

Klass 3. Dressyr, galoppklass

Klass 4. Tömkörning, barn 8-11år (med vuxen på banan)

Klass 5. Tömkörning, junior & senior

Klass 6. Precisionstömkörning, barn 8-11 år (med vuxen på banan)

Klass 7. Precisionstömkörning, junior och senior.

1. I klasserna 1-5 så kommer alla att vara på banan samtidigt, vilket innebär att endast en ryttare/häst i varje klass. Ryttare som startar i galoppklass får ej deltaga i ledklass.
  2. Inga program, utan domaren ger sina anvisningar i ringen om vad ryttaren/kusken ska göra. I tömkörningen ingår skritt, trav och halt.
  3. Vinnaren i varje klass kommer innan Championats tävlingen för utställningen tävla mot varandra om Allroundchampion priset. Där går alla in samtidigt och dagens utställningsdomare väger in ponnyns ras standard och exteriör och utser utifrån det vem som blir vinnaren.
  4. Tävlingen hålles utomhus på gräs.
  5. Domare meddelas på plats.
  6. Anmälan göres via mail till johanna.granberg@hotmail.com eller på telefon: 021-125001, 070-3521679. Ange namn på hästen, reg. nummer samt ryttare/kuskens namn och ålder. Vid eventuella frågor hör då av er till ovanstående.
  7. Ryttar/kusk meddelande/startlistor kommer att finnas på Shetland Nords hemsida senast 1 vecka innan tävlingen.
  8. Minst fyra starter i varje klass för att den ska genomföras.
  9. Första start klockan 9.00.

Hjärtligt välkomna!

MVH Johanna

Johanna-Granberg
0

Ingen som har missat att det blir bruksklasser i Köping. Kom igen och anmäl, ju fler ju roligare.

Ahnna
0

Ska åka med "fel häst", annars hade jag gärna varit med.

Vad har ni för regler i prec.tömkörningen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#2 du har ju fullt upp, du har väl inte glömt min kille?? :)

Ahnna
0

#3 Nejdå. Men han ska väl inte tävlas, bara ställas ut?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnah
0

Tolkar jag det rätt om jag fattar det som att samma häst får starta mer än en gång i tömkörningsklasserna?

Johanna-Granberg
0

#5 Nej, endast en start/häst efter som alla är inne i ringen samtidigt. Precisionstömkörningen kan flera vara med på samma häst. Dock tror jag det var att max 4 starter/häst och dag(då räknas ej ledklassen in).

blev du något klokare eller snurrade jag till det?

Linnah
0

#6 Ja, eller det var så jag menade så då fick jag det bekräftat. :)

Har ytterligare en fråga: får de som deltar i dressyrtömkörningen något omdöme, skriftligt eller muntligt? Min hästskötare tävlade i Rockelstad och fick inte någon som helst kommentar och då blir det rätt värdelöst - man lär sig ingenting om man inte vet vad man gjort bra eller kan förbättre och hon kände sig inte så himla pepp på att tävla om man inte får någon kommentar…

Johanna-Granberg
0

De kommer att få en muntlig bedömning ev. även på papper.

SofieN
0

Hur går tömkörningen till egentligen? Går alla efter varandra på led och följer domarens anvisningar eller ska man träna in någon bana i föreväg som man kör en och en medans dom andra står på banan och väntar på sin tur?

Jag är visst lite sent ute men jag ska nog kanske anmäla mig ändå :)

PP
0

Engelska bruksklasser går ungefär till som att visa på utställning:

Först går alla deltagare in samtidigt på ring. Domaren bestämmer om man bara går på ring i skritt eller om man även får trava. Därefter ställer man upp på en linje och den individuella bedömningen tar vid. Den kan t ex innehålla trav på en åttvolt, halt, någon övergång - vad nu domaren ber om - och utförs alltså en och en. Det vanliga är att alla kör/rider samma lilla program. Därefter går man på ring igen och domaren rangerar ekipagen.

Förutom att själva programmet och prestationen bedöms, lägger man även in utrustning, puts och ekipagets helhet till viss del i bedömningen. Om det står och väger mellan två likvärdiga ekipage, vägs även ponnyns rastyp/exteriör in.

Det brukar inte utdelas något skrivet omdöme, men vid de engelska klasserna i Köping förra året gav domaren ett muntligt omdöme (vilket inte heller brukar ges annars). Engelska bruksklasser är mer att betrakta som show än som rena prestationtävlingar.

Allt enligt min egen ringa erfarenhet… Flört

SofieN
0

Det låter ju inte alltför avancerat, får nog fixa in en anmälan. :)

Tack för det utförliga svaret föressten.

Johanna-Granberg
0

Kom igen och anmäl!! Skrattande

Johanna-Granberg
0

#putt#

Rubiinen
0

Finns det någon möjlighet att få tävla bruksklasserna utan att vara medlem? Känns lite onödigt att betala 350kr i medlemsavgift för o tävla två klasser på ett helt år..

Johanna-Granberg
0

Visst finns det fler som vill tävla i bruks!!