Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2758 ggr
Pernilla Lindström
0

Tappar era hästar man?

Hej  tänkte höra om någon utav era hästar tappar man.

har en som det bara rasar av.

Om ni har det vad gör ni då kanske har ni några tipps eller idér.

Ahnna
0

Eksem?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Tycker ofta att unghästarna tappar av manen en period och sen kommer det tillbaka igen och då är den riktigt tjock och fin.

Jag har ju tyvärr så att i unghingshagen en som blir av med både man och svans , verka som om de andra tycker att han har den bästa och godaste att äta ;-)

sanne
0

vår 2åring har tappat nästan all man..när man tar i den kommer det stora tussar, men hon kliar sig INTE så ekem är det ej.

måna erfarna uppfödare har sagt att det är vanligt på 2åringar speciellt de svart tydligen.. hoppas det kommer ny tjock o lika lång till slut !

ThiffannyJ
0

Min svarta 2 åring har också tappat en del av sin man. Hon kliar sig ej, och det hon verkar göra är att tunna ut manen. När man håller på med henne så kan det lossa tussar med man, hon är inte sjuk eller så… Men vad jag hört så gör en del unghästar så…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Benjamin
0

Jag har en valack som har tappat massor av man samt pannlugg men ej svans. Vad kan detta bero på? Jag har aldrig sett honom stå och klia sig och är aldrig rufsig i manen.  Jag borstar aldrig manen och har inte sett att han tappat tussar eller så men halva manen är borta - den är lika lång men tunnareFundersam.

Benjamin
0

Jag glömde skriva att han är fem år och fällde ej av vinterpälsen förra sommarenFundersam.

VeronicaP
0

Jag tror det är naturligt , precis som vi fäller hår emellanåt.

sanne
0

#4 det är ju samma sak m vår 2åring.. det är säkert föl manen som åker nu så hoppas vi på sån extra tjock o lång man till nästa sommar !

sara-ek
0

Jag har en kille på tolv år som bara tappar. Hela tiden nu är den så tunn att jag inte vill ta i den. Lite trist för den är ändå rätt lång och så fortfarande. Han har inte heller eksem.

StuteriSolo
0

jag tycker att hästrna fäller av man när de fäller av vinterpälsen, men jag kanske inbillar mig? Den tunnas ur litet under sommaren och blir tjockare till vintern. Gäller både mina russ och shettiisar

sara-ek
0

Min häst man har bara blivit tunnare och tunnare. Men när du säger det så kanske det stämmer att de fäller av den lite mer under sommaren.

Jess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det gör han…men det är nog mycket beroende på insekter som gör att han kliar sig mot träden i hagen…

Pernilla Lindström
0

Det låter ju troligt att det är så att dom tunnar ur lite på sommaren, och tjockar på sig på vintern då är den välldigt fin mysko. Men då vet jag att det är fler som har detta problem.Tack ska ni ha.

dajmie
0

detta är vanligt på tvååringa och ibland treåringar, kan tänka mig att det förekommer på äldre också.

Lise
0

I år har de flesta av mina tappat otroligt mycket man. Det är både unga och gamla, har pratat med veterinär som trodde att vädret påverkat detta (sol från april månad nästan varje dag  och inget regn). Två av dem har kliat sig men inte de andra, har aldrig haft detta problem innan. Vet inte vad jag ska göra åt det.

Hanna-D
0

Tyvärr har min tvååring tappat en del man också. Synd för hon hade så tjock och lång man men det finns en del kvar. Hoppas det växer ut igen.