Ston och valacker ihop.
Tänkte höra era åsikter om att ha ston och valacker gå ihop,man har ju alltid haft det förr men delade meningar råder visst om detta,nu är jag nyfiken på hur ni gör.
just nu har jag min valack atom som går ihop med mitt sto giny o hennes fölunge.. o d fungerar utmärkt dock e ginny lite sur men d e bara för att hon går med föl och övervakar det
Har ingen valack nu men skulle inte släppa in valacker till mina ston. En eventuell valack får gå med hingstarna.
Jag har ston och valacker separerade.
Det finns valacker som betäcker ston och det finns många exempel på ston som gått infekterade under lång tid efter detta och sen aldrig blivit dräktiga när man velat det.

Jag skulle aldrig släppa in en valack till mina ston. Inte avelsston och inte med mina ungston.
Av alla "problemston" som kommer hit på betäckning, så är 9 av 10 infekterade och har gått ihop med valack.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag har valack hos mina ston och han har aldrig betäckt dem och tycker att stona är heeeemskt jobbiga när de är brunstiga.

Långt ifrån alla valacker betäcker ju,då kan det ju inte göra nån skada tycker man.

Samma som #5. Detta med betäckande valacker tror jag är väldigt olika. Min kastrerades vid 16 månaders ålder, innan han ens upptäckt att han var hingst.

#6 Visst gör inte alla valacker det. Ingen av de stoägare som varit här har sagt att deras valack betäckt, de skulle aldrig få för sig att rida på ett sto säger de. Men likväl är de infekterade… Kan ju bero på annat också, men jag skulle aldrig riskera det.
En del ston har varit hemskt infekterade och varit underliga i humör och haft konstiga brunster. Jag vill inte riskera att mina ston blir infekterade iaf, men det är bara min åsikt.
Numera brukar många (även jag) kräva att ston som gått med valack skall tas bakt.prov på innan de kommer till hingsten. Jag har krävt det av tre ston i sommar, alla har varit infekterade…
/Cattis

Har inga valacker och skulle inte släppa in några bland stona heller pga.infektionsrisken.
Har haft ett par ston genom åren till hingstarna som varit infekterade men dom hade inte gått med valacker.
#4 ang.de infekterade stona du haft på station,
det är en hög siffra!!
Hur har ni andra upplevt detta som har hingststation?

#9 Av problemstona, inte 9 av 10 generellt.
/Cattis

#10 Det förstod jag.

tidigare har jag inte haft valacker med stona, utan de har gått med hingstarna, men nu har vi bara en valack och fem ston, så då blir det ju så att han får gå med dem. Får vi däremot nya hingstföl så får han gå med dem sedan(årets skörd blev ett stoföl:D)
Jag skulle aldrig ha vår valack med stona på sommaren. Jag hade det två veckor i juni en gång det blev en dyr historia….
Jag skulle kunna svära på att han ALDRIG skulle betäcka men den sommaren blev just de stona han gick med infekterade

Vi har våra valacker och ston ihop och detta har aldrig varit något problem. Nu har ett utav stona (23 år gammal) kommit tillbaka från n mindre vila och då har min (25 årig valack) börjat bli lite väl "kär". Men det brukar lugna ner sig.
# 14 Brukar era sto ta sig på första betäckningen är ni "regeln som bekräftar undantaget"

#8 FAst många ston som är infekterade har faktiskt blivit det av sin egen avföring som rinner ner ;-) Vet flera ston som blivit det (stora hästar) som inte ens gått med valacker så jag tror inte att man alltid ska skylla på valackerna.
Jag har aldrig tvekat att ha valacker ihop med mina ston och våra ston som jag har betäckt har ju tagit sig också när jag har velat.
när jag hade stora hästar så hade jag ston och valacker ihop, om stona blev infekterade det vet jag itne då ingen av dom gick i avel.
Nu har jag ingen valack och så länge jag har hingstar så lär en ev valack få gå med hingstarna.
Samma gäller nu när jag har annonserat ut bete då vill jag bara ha ston och inga valacker.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#16 Ja absolut. Som jag skrev, det kan ju bero på annat också. Men jag personligen vågar inte riskera det. Och jag vet många andra som alltid haft valacker med sina avelsston utan problem, så visst, det är ju upp till var och en. :-)
/Cattis

Jag tror att min är impotent
.

#19 Häst?

#20 Margareta! 

/Cattis

#21 Ja! Förlåt! Skäms!

#20. Ja, jag menar valacken, inte maken alltså :)

#23 Maken???? Har inte du katt?
vad menas med "infekterade"?
En undran ang alla dessa ston som varit "infekterade" kan det inte likväl kommit från hingsten "året före"? finns det någo konkret som säger att ett sto blir mindre infekterat av att gå med en hingst som betäcker än en valack som betäcker?
Bara en fundering.

#24. Jodå, fem stycken stallkatter och de är kastrerade allihop
.

#25 Det kan komma från förra årets betäckning, efter fölning så nog finns det många orsaker till att de kan bli infekterade.
#25 Skillnaden är att en hingst renar sig på ett annat sätt och en hingst betäcker sällan mer än när det är dags, en valack kan vara mer "på".
Jag har träffar åtskilliga ston som är varit oroliga, stressade och allmänt jobbiga. Dessa ston har inte används i aveln utan gått med valacker under delar av dina liv. Flera av dessa ston hade haft många hem, i stort sett alla av dem var svåra att ta i hagen m.m.
När vi tog bac.prov på dem var samtliga riktigt infekterade. Det som var det mest fantaskiska var att de ston son jag har med och sköljt blev en annan pålle direkt. Dessa ston fick ett helt annat temperament. Jag har inga veterinära bevis för att en infekterad livmoder skulle påverka stoet, det är bara mina egna upplevelser.
Det brukar inte vara så vanligt att shetlandston infekterar sig själv av avföring det är inte byggda så.

#29 Jag tror att det du beskriver har en medicinsk förklaring. Många ston med infekterad livmoder har ju ont, sveda eller allmänt obehag, eftersom de faktiskt bär på en bakterieinfektion. En del av dem har också flera liter var i livmodern, vilket inte kan kännas särkilt muntert att bära omkring på. Jag kan mycket väl tänka mig att de blir mycket mer harmoniska när bakterierna är behandlade.
Mitt sto har jag inte sett någon direkt skillnad på, hon har haft bakterier men är nu behandlad, men hon hade förstås väldigt lite bakterier och inget var eller några cystor etc. Det finns ju så många olika sorters bakterier också, och olika mängd ger ju olika symptom.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Fast nog har jag sett en del shettisar som är byggda så att de skulle kunna infektera sig själv , det räcker att de får diarre tex när de kommer på bete eller börja äta ensilage så kan de få det .
Nu har jag själv varit försonade från det ännu så länge , men den dagen kommer säkert.
Vi har blandat ston och valacker i hagarna (ungston, avelsston, unga valacker och äldre valacker). Brukar inte vara några problem att få stona dräktiga "snabbt". Visst, någon gång har det väl hänt att stona varit infekterade men då har vi oftast vetat om varför (t ex kvarbliven efterbörd).
Mitt sto gick tillsammans med min valack innan hon åkte iväg på betäckning och som det verkar så blev hon dräktig på första brunst.
Min valack skulle aldrig ens fundera på att betäcka och stoet visar ingen tydlig brunst när hon går hos honom heller.
Tänker ju inte ha honom gå själv heller.

Vi har då aldrig haft problem att ha valacker och ston ihop. Enligt mej så är det bättre att dom får gå många ihop i en stor hage än att dela upp dom efter kön.

Låter val. gå med ston! val. brukar fungera som barnvakt i stohagen!! Stona lämpar över sina föl på dem! de är riktiga lekfarbröder.
Vi har inga valacker, men skulle jag ha några så skulle de aldrig få gå ihop med stona pga infektionsrisken.
Har ett russto som förrförra ägaren inte fick dräktig på flera år, hon gick då ihop med valacker. Förra ägaren kollade upp henne, hon var infekterad och behandlades sedan blev hon dräktig direkt och fölade -07 och nu -08, hon går med hingst nu och har inte brunstat om så förhoppningsvis är hon dräktig igen.
Nu när jag läste tråden kom jag på att ett shettissto brunstade om flera gånger förra året, hon har ännu inte fölat men har mjölk, men kanske hon bara är skendräktig. Hon stod på en travskola innan och gick ihop med valacker så hon kanske borde kollas upp innan nästa betäckning.
Nej, de går inte i hop av den enkla anldeningen som #36 skriver. Kan bli en kostsam historia i längden.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har min gamla shettisgubbe ihop med stona ibland.. Det är inte nga problem alls..