Råd angående hull och banting
Min shettis har haft tendenser till fång, i form av fångnacke och kuddar på rumpan. Hon är kraftigt överviktig och ska gå ner väldigt mycket. Saken är den att man känner revbenen väldigt tydligt (ser dom dock inte) men hon är fet över nacke, bogen, fettkudde över frambenen och bakdelen.
Hon har på en vecka gått ner kring buken 10 cm, från 173 cm till 163 cm.
Men som ni ser syns det inte ens, tycker i alla fall inte jag. Hon går bara ner kring magen och revbenen känns bara tydligare och tydligare men fettet som ska bort sitter minsann kvar.
Hon går dygnet runt med sin greenguard i en skogshage.
Motioneras i alla fall 6 dagar i veckan med körning för att bränna så mycket fett som möjligt nu så hon går relativt hårt. Jag känner mig helt virrådig då jag inte vill hon ska gå ner i vikt för fort, samt att det underlättar ju om hon går ner på rätt ställe.
Mina funderingar är på om hon får för lite mat/för mkt?
Är det hälsosamt att gå ner såpass fort, jag har alltid hört att det är bättre att gå ner långsamt?
Eller är det bara att fortsätta som vi gör nu och så tids nog så försvinner fettet där det ska?

Hejsan, jag hade samma problem med en shetlandsponny under förra sommaren. Han hade dock inte fång, så han gick på bete och åt och åt… Men sedan skrittade jag honom i snabb takt en timme på morgonen och på kvällen så körde jag ett arbetspass i form av tömkörning, körning eller agility mm. Det här gjorde honom riktigt fin.
Personligen gillar jag inte dom där greenguard sakerna. Kan inte vara kul för en häst att gå runt med en sån där 24 timmar om dygnet när dom i själva verket är gjorda för att äta. Självklart så kanske det inte finns så mycket att göra om hon har fång. Men det går ju att byta hage till en med mindre bete och kanske utfodra med hö.
Sedan är ju en sak viktigt att tänka på. Det är ingen idee att råbanta hästen. Gör man det så ställer sig även där kroppen in sig på svält vilket gör att den automatiskt behåller så mycket fett som möjligt och bryter ned muskler istället. Därför är det nog sundare samt håller längre i längden av att banta ned dem långsamt. / Sara

Han går alltså med greenguard dygnet runt i skogshage?
Skogshage för mig betyder lite att äta.
Är hon någonsin mätt?
Rent spontant låter det som om hon "svälter". Varför inte låta henne äta hö så hon känner sig nöjd och sedan skogshagen?
OBS! Bara funderingar…

Jag skulle nog ge henne hö. De sa vetrinären till mig när vår welsh fick fång. Ge honom hö så äter han inte så mycket gräs.

Proteiner, proteiner, proteiner! Hon måste få i sig rätt näring om hon tränas 6 dagar i veckan. Ta bort greenguarden, ge henne ordentligt med grovfoder med bra värden och komplettera med lusern om det behövs. Kornkross är inte fel heller om hon är tunn över revbenen. Det är inte helt ovanligt att ponnyer får lite hängbuk av för lite grovfoder, och den "kulan" brukar försvinna ganska fort när man börjar träna eftersom det inte är fett.
Eftersom hon tränas så pass mycket som hon gör så borde hon, med rätt foderstat, gå ner i vikt över tiden. Men att sträva efter en snabb viktnedgång är aldrig bra, det är påfrestande för både hjärtat och levern. Ge det hellre ett halvår till ett år, så att hennes kropp hinner vänja sig vid att gå ner i vikt utan att ta skada. Det handlar ju också till stor del om hennes ben och hur de påverkas av vikten och träningen. Om hon har haft fångkänningar så ställs ju allt i en annan dager, men du skrev bara att hon har tendenser till fång i form av fet nacke… Det behöver inte vara synonymt med fång alls, en häst kan vara fet över nacken och rumpan utan att ha/få fång.
Hon är faktiskt inte så hemskt fet, tycker jag. Men jag undrar hur ni tränar henne? Hur hårt? Vad gör ni med henne? (Ridning, körning, hoppning…?) 6 dagar i veckan är lite i överkant, men om ni skrittar mest så är det ju en helt annan sak, därför frågar jag. Med den kroppshyddan som hon har på bilderna så ser det inte alltför svårt ut att få henne i form relativt snabbt, men då måste träningen, vilan och fodret vara i balans med varandra.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det är svårt det här eftersom alla säger olika. Orsaken till greenguarden är att vill gå med dom andra hästarna. Och den hon går med nu kan inte gå i en hage utan gräs då han rymmer hela tiden, gräset är grönare på andra sidan liksom ;)
Vi har haft ute veterinär och denna sa att fången bara ligger och gror på henne och kommer blossa ut alldeles snart samt att hon ser ut som en bulldozer och måste ner i vikt, massor av vikt. Hans förslag var att gå i en hage utan gräs och äta 1-2 kg hö om dagen samt motionera 5-10 km /dag. Vi provade det i typ 2 dagar innan Moa var helt galen. Min annars snälla dam som alltid är lugn och trevlig vid fodringarna var ett monster, fullt förståligt.
Ska jag alltså ta bort greenguarden och ha henne på gräs eller i en annan hage? Hur mycket hö skulle ni ge för att tillfredställa hennes tuggbehov?
När vi motionerar så kör vi en runda på ca 5 km i skritt och varierad träng. Kanske travar upp för en backe. Alternativt att vi kör den rundan och har mycket tempo hela rundan igenom.
Vi kan köra en runda med mycket backar och där har vi mycket tempo, tar ca 45 minuter.
Konditionsrunda då vi tränar intervaller, allt ifrån 30-45 minuter (+ fram och avskrittning)
Sedan jobbas hon från marken någon gång ibland.
Och ibland blir det kortare rundor och ibland längre.
Det tar knappt 5 minuter för henne att återhämta sig efter en runda med mer snabbare fart hela tiden. Försöker hela tiden variera rundorna så det inte blir för lika.
Moa är den typ av häst som gillar att jobba mycket och mår bäst av att gå ofta.
Tycker rådet från veterinären verkar konstigt. En veterinär borde väl begripa att magsår kan bli en trolig följd av "svält" (vilket jag personligen tycker att han har föreslagit dig att göra med din häst). Magsår är nog inte bättre än fång att få på sin häst. Ge henne rejält med hö istället så hennes mage får arbeta och motionera henne så ska du se att det går åt rätt håll.
Lycka till!
Amor vincit omnia 

Mer proteiner!
#5 Amen!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Den veterinären skulle jag inte anlita fler gånger! Herrejisses… När min ena ponny har gått på bantning så har han fått 5-6 kilo hösilage och fri tillgång på halm hela dygnet. PLUS kraftfoder; betfor, havre och kornkross 2 gånger/dag. (Framförallt därför att hösilaget inte hade så mycket proteiner.) Då har han motionerats 3-4 dagar per vecka, vilket är lite mindre än det optimala som borde vara ca 5 dagar per vecka för en kraftigt överviktig häst.
Mycket skritt är inte fel, men det ska inte vara långsam dra-fötterna-efter-sig-skritt, utan ponnyn måste hålla ett friskt tempo framåt och jobba på hela tiden. Ibland måste man ha sällskap med en annan häst för att det ska fungera.
5 kilometer låter kanske lite för lite, tycker jag… Om man skrittar och travar 5-10 minuter i taget (skritt 10 min, trav 5 min, skritt 10 min, trav 5 min, etc.) så kommer man överraskande långt på en timme, bra mycket längre än 5 kilometer. När jag bodde hos mina föräldrar så fanns det en stor sjö i närheten och en runda runt hela sjön var ca 8 kilometer på asfalt och grusvägar. Det brukade ta ca 1 timme med bara skritt och trav.
När man bantar ner en häst så får man räkna med att träna ganska länge, eftersom hästen behöver börja svettas utan att man galopperar, klättrar, hoppar och så vidare eftersom det är lite för påfrestande för kroppen. Så en månad eller två med bara skritt och trav i 1-1,5 timmar 5 dagar i veckan är ungefär vad som krävs för att ge hästen en vettig inledning. Då hinner ligamenten, gaffelbanden och lederna vänja sig vid träning samtidigt som man ger hjärtat och lungorna en mjukstart. Kondition går förhållandevis snabbt att jobba upp, men muskler och uthållighet tar desto längre tid, särskilt om hästen är överviktig.
Och framförallt så måste man tänka på 3-månadersregeln; det tar minst 3 månader för hästens skelett att vänja sig vid att motioneras flera dagar i veckan. Nu tränar ni ju redan er ponny, så då är ju hennes skelett redan ikalkat så som det behöver vara för att orka med träningen, men om ni börjar träna hårdare än ni gör nu så tar det alltså ungefär 3 månader innan skelettet har vant sig vid det. Det är därför som man måste tänka långsiktigt när man tränar, inte bara "jag ska träna ordentligt i sommar" eller liknande. Ge det ett år, som jag skrev förut. Satsa på att ha en musklad, slimmad ponny nästa vår!
Galopp, hoppning, klättring i backar, dressyrarbete m.m. kan man vänta med tills man har "tränat igång" hästen ordentligt under ett par månader. Det är lätt att tro att ju mer man galopperar desto fortare bantar man ner hästen, men dessvärre så bäddar man för kotledsproblem m.m. då. En överviktig häst brukar inte ha några problem med att galoppera i hagen, men med ryttare på ryggen eller vagn bakom sig så blir det en helt annan påfrestning på kroppen. Träna med måtta, överdriv inte, läs på om foder och anatomi.
Och ta bort greenguarden. 
www.stuteriprecious.se
många veterinärer vet inte hur en shetlandsponny skall fodras. Tror att svält hjälper. Idiotiskt.
Låter som om din pålle inte mår riktigt bra. Att ständigt gå med munkorg och att tränas så mycket är inte hälsosamt. Kan du inte göra en mindre hage i hagen? Så kan hon se sina vänner ändå?
#11 Tycker det ser ut som att det går på rätt håll. Jag håller inte med vissa här, jag tycker GreenGuards är okej. Och 6 dagar i veckan är helt okej det också. Fetma är någonting som inte är hälsosamt, motion är dock det.
våran shettisar har vi på sommaren i en liten rasthage på natten , så att hon inte ska bli smällfet. hon håller lagom hull när hon går så . men nu har vi inte haft henne inne på två dagar och hon har fått lite hull, men det är bara att träna på. Hon har inte blivit riden på 3 dagar nu . jag ska hinna med skolan och så nu det sista. Har två prov och så .
Men p sommarn ska dommaren i Nossebro inte säga att hon är ngt garcil Det gjorde dom i Uddevalla :P Men det ska dom inte säga i Nossebro i Augusti :)
Gracil *

Fast gracil har ju inte m hull o göra… iof kan benen se mer gracila ut om hästen är väldigt "rund" för övrigt, men gracila ben ser domaren ändå, tyvärr… mät skenan så ser du om din häst har en gracil skena el så..
#16 håller inte med där. Hullet kan ju göra en hel del även med benen. En rund pålle ser mycket gracilare ut och kanske ser den mer proper ut och mindre gracil om den är smalare. Tycker att hullet spelar stor roll där. Mina har förmågan att se gracila ut när dom väger för mycket och då påpekar domaren det men samma hästar har visats då dom haft slimmare hull och inte fått avslag för gracila ben
Nu har jag tagit av greenguarden men hon har gått upp i vikt.. Ska jag bara anta att det är tillfälligt eller ska jag ta på henne den igen? Hon har gått upp från 163 till 168 ungefär…

#18 Om hon inte kan gå i den hagen utan att gå upp i vikt så att det innebär en hälsorisk så måste du hitta en annan lösning. Alla hästar klarar inte att gå på bete, tyvärr, särskilt inte om de redan är överviktiga. För ponnyns skull är det nog humanare att låta henne gå i en hage med mindre gräs, eller låta henne stå i en helt gräsfri hage och äta hö istället.
www.stuteriprecious.se

Men jag hade en shettis som var "skit fet" och han motionerade jag två gånger per dag på en hel ommar. Det mådde han jätte bra av! Började försiktigt och byggde på. Motion är en bra läösning som dom mår bra av. Men jag tycker inte att han ska gå med en greenguard 24 timmar om dygnet. Tänk dig själv att gå med en mask över huvudet i en jättestor godis skål. inte speciellt kul.
Jag tycker också att man glömmer lite av hästarnas ursprung och vad de är gjorda för. De är djur som är vana med att gå långa stärckor per dag och sedan gå att beta.
#0 jag tycker det säger mycket mer om du mäter henne runt sadelgjordsstaden, magomfånget kan variera en hel del under dagen beroende när det tas. Jag har under många år mätt mina sadelgjordsstaden/magomfång. Vad som är intressant är också hur hög hon är.
Lite mat gör oftast att ponnyn går på sparlåga och inte förbränner normalt.
Veritas odium paretFörvånad
#20 Man kan inte jämföra människor och hästar sådär (med godisskålen). Jag tror knappast att Moas häst går runt och känner sig frustrerad och deppig över att inte få äta gott.
Visst, hästar är gjorda för att gå långa sträckor och beta. Men shetlandsponnyn är gjord för att hamsta mat under sommaren för att sedan gå på sparlåga på vintern. Och få människor låter sina shettisar gå på sparlåga på vintern, så det finns egentligen ingen anledning för shettisar att hamstra på sommaren. Sedan är det inget vi kan ändra rent biologiskt.

Hamstra mat är en sak, att bli sjukligt fet så att benen och hovarna tar stryk är en helt annan. Det tror jag knappast att urhästen hann med, eftersom den troligen vandrade bra mycket mer än dagens tamhästar gör över ett dygn.
www.stuteriprecious.se
#23 Var det syftat till mitt inlägg? För jag skriver ingenting om sjuklig fetma så kroppen tar stryk.

visst är dom gjorda att göra det men jag har min egen uppfattning om att jag inte tycker om att man sätter på sin häst en greenguard 24 timmar per dygn. Hellre då att man tar in den på natten och låter den stå utan. Enligt mig kan det inte vara kul att gå omkring med något som hindrar en från att göra det man vill jämt.
#25 Du syftar på att det är en instinkt att beta jämt? En annan instinkt är ju att föröka sig, men de flesta hingstar får bara betäcka en viss säsong. Skulle vi låta hingstar betäcka hela tiden då, eftersom de inte ska hindras från att göra något som de vill göra jämt? (givetvis spelar stoet en viss roll i det hela)
#25 Håller helt med dig där.
#26 Vilda hästar har också "parningstider".
# 26 En hingst i vilt tillstånd betäcker färre språng per sto än en hingst som går i hägn med ston. Jag han lova dig att även om hingsten har möjlighet att betäcka året runt så göra han det inte göra det.

Nej jag syftar inte enmbart på att det är en instingt för de att gå och beta jämt, men större delen utav dygnet, En bättre lösning är kanske då (enligt mej) att sätta hästen i en hage med "dåligt" bete, i en skogshage eller liknande så att de slipper gå med greenguard hela tiden. Även andra saker förstörs ju så som att de ska stå och klia på varandra.

#29 De kan mkt väl klias med sina kompisar fast de har en green-guard på.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

# 30, självklart med hur då då. Jo med den där plast saken. Hästar använder oftast tänderna då de kliar varandra och det kan de väl änd inte göra med en sådan över mulen?
Mitt sto har greenguard på sig 24/7 och hon kan äta, dricka, klia kompis, mobba kompis, leka, ja allt, trots att hon har den på sig.
Kan dom inte använda tänderna går det lika bra att använda hela huvudet, eller kanten på greenguarden.
_moa_ >> var har du köpt din greenguard? din såg ut att vara bättre modell än min, kan hon äta i den?
Mitt sto kan äta, men inte i samma tempo som om hon skulle gå utan. Hon skulle så parkerad vid höbalen dygnet runt om hon inte hade haft den.
Ang fång, då jag tycker att din veterinär inte riktigt ve vad han pratar om… Prata med din hovslagare istället, är det en bra hovslagare så kan han se på hovarna om det finns ökad risk för att hon håller på at utveckla fång.
Jag har själv använt "munkorg" på EN av de två fångston jag varit i kontakt med. Tack vare den så kunde hon vara social med en hel flock och beta dygnet runt. Men hon kom inte åt det allra kortaste godaste närmast marken utan det lite längre.
Den munkorgen jag hade var lite glesare än den jag såg här på bilden. Hon kunde alltså äta dygnet runt vilket jag tyckte var betydligt bättre än att portionera betet eller stråfoder.
Hon fick alltså leva som en häst och slapp att bli instängd ensam i en grushage med hö. som hon hade blivit hos ägaren.

#25 Jag tänker precis som du! Min häst som har haft ett lindrigt fånganfall tidigt i somras går med greenguard på dagarna på betet och sedan står hon i en mindre hage och får hö samt "lufta sin näsa". Då brukar hon och min andra lilla pålla passa på att klia varandra riktigt ordentligt. Tycker att det fungerar så bra, känns som att både jag och hästen är nöjda.

#35 Skönt att jag inte var själv som tänkte så;)

Jag har en fångponny, som såg ut som din. Nu är han finlemmad, tycker jag. Jag gav honom endast lusern och mineraler samt bakjäst, som han fortfarande får varje dag. OBS! MelassFRI lusernpellets.
Jag kör honom regelbunden, långa skrittpass och lite trav emellanåt,vill inte att han ska springa trött av sig. Tränar på hans flås och hans promenader blir längre och längre. Nu är vi uppe i mer än 30 minuter.
Inget färdigfoder, som innehåller spannmål. Bara lusern eller något annat, som betfor kanske. Tyvärr kan inte Fille äta betfor eftersom han är insulinresistens.
Går med greenguard på betet tillsammans med sina kompisar, som oxå ägs av mig.

Förresten, Fille har inte greenguarden på 24h/dygnet, faktiskt. Bara på dagtid (morgon till kvällen) på natten slipper han då det är mindre farligt.
Dessutom motionkörs han på dagtid,så han får ju lusern efteråt. Funkar bra, tycker jag.