När väljer ni hingst??
Är nyfiken på hur långt i förväg ni väljer hingstar till era ston?
Själv har jag redan "valt ut" hingstar för 2009!

Det brukar inte bli förrän ett par dagar innan jag kör iväg med stoet som jag bestämmer mig slutgiltigt. Jag vet vilka hingstar jag vill ha till vilka ston men hur det sedan till slut blir och vilka ston som betäcks bestämmer jag alltid väldigt sent.
Lämnade ett sto till hingst igår, att det skulle bli så bestämde jag mig för i lördags då jag haft den hingsten som det blev samt en annan och valt mellan.
Jag väljer int förrän framåt nästa vår. Vill gärna se vad som godkäns på Grevagården samt vilka som står på station i mitt område innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Visst funderar jag men jag brukar också vänta till det börja närma sig att betäcka , i år har jag inte betäckt.
Tyvärr så tar det ju tid innan hingstarna som godkänns på Grevagården får sitt svar på härstammningskontrollen , jag har fortfarande inte fått Bethovens och jag vägra använda han tills jag har fått alla papper.
#3 det är klokt att vänta, det har ju hänt ett flertal gånger att uppgiven härtamning inte varit rätt, orsakerna har varierat.
I ditt fall är väl risken förhoppningsvis liten, men man skall aldrig säga aldrig….
Veritas odium paretFörvånad

Bestämmer inte än, men har vissa planer naturligtvis. Hoppas ju att vår unghingst går igenom
Annars är det viktigast för oss att stammen o exteriören stämmer med de ston vi har. Kommer att ha 2 hingstar på station 2009, sen vilka det blir återstår att se

Jag har nog bestämt hingst till ett av stona men vad de blir i slutändan bestämmer ja efter hingst premeringen.
hrm ja jag har oftast några hingstar som jag känner passar mina ston och det har jag runt ett år i förväg, sen under resans gång så KAN det tillkomma någon ny hingst och någon hingst faller bort.
Jag bestämmer mig fullt ut när vår premieringarna är klara.
Jag har redan bestämt hingstar till nästa säsong, dock har jag 2 - 3 hingstar per sto som jag väljer mellan. Nästa år hoppas jag ju kunna använda min egen om han går igenom.
Sen kan ju allt hända under resans gång, därför vill jag gärna ha några hingstar per sto klara.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag har nog bestämt partner inför nästa år, men det hänger ju förstås på om flickorna är välkomna också :) Skulle han, mot förmodan, stationeras i något annat land eller så får jag väl utse en reserv.
Han nog också valt hingst till mina två flickor nästa år (Kitty och Whitney) Ingen av dem är betäckta i år.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Det är nästan helt klart vart våra tre flickor åker nästa år.

Roligt att se att det inte bara är jag som planerar i förväg! och har min lilla lista med tilltänkta partners!!

Oftast bestämmer jag på vårkanten, OM jag ska betäcka och i så fall med vem. Har som flera tidigare skrivit, typ 2-3 tänkbara kavaljerer och så får man se sen när det är dags.

Jag har redan bestämt man till Lena (1år nu) när hon skall betäckas 2010 eller 2011.