Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2474 ggr
sanne
0

Att få UPP hullet !

kan någon ge lite tips på hur man kan få upp hullet på en unghingst ?? han står inne på natten nu o äter massor av hösilage från årets skörd, har ej tagit analys men det är en hel del protein i det.. men vad ska man ge för kraft foder ???

betfor ? musli eller lusern ? vore tacksam för tips !!!

Peppe
0

Lusern, groov 125 och korn bland annat är bra foder. jag har bara erfarenhet av de 2 första

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annette
0

Bete med kompisarna tror jag är det bästa.

CarinaA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dodson&Horrell, har ett kanonfoder som heter , build up !!fördelen är ju att man har "allt-i-ett", hästarna går snabbt upp i vikt,blir blanka o fina i pälsen !Man slipper ju hålla på med småskvättar av allt,korn,groov,lucern,vitaminer,m.m !

Cattis
0

Lucernpellets/alfaalfa och groov funkar bra.

Build-up enligt #3 tycker jag också är kanonbra, men inte till en hingst som inte håller hullet för att han springer av sig (om nu så är fallet). Även Stud Balancer (av samma märke som Build-up) tycker jag funkar bra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

#4 vem är återförsäljare ??

Han går inte med andra nu vi har precis hämtat honom från hingstbetet just föratt han inte ska springa av mer hull.. tanken är att han ska visas på premieringen i höst liksom…

tack för svaren ivf..alla tips är välkomna

Cattis
0

#5 Dodson & Horrell, kolla deras hemsida för ÅF.

http://www.brogaardenisweden.com/

/Cattis

Mija
0

Jag har gett mitt ena sto en kombination av uppblött luzernpellets, sojamjöl och mustang muslii foder. Man får bara tänka på att vara försiktig med sojamjölet och inte ge allt för mycket, det är rätt kraftigt. Men den kombinationen har varit toppen, den har hjälpt henne få upp hullet och även hålla det fast hon ger di till en fölunge.

Har även gett unghingstarna detta under en period innan betessläpp och det har gjort underverk.

Lycka till!!

Hanna-D
0

Jag fodrar upp hingstarna (bara om det behövs förstås) med Krafft Groov 125 och vanlig matolja inför premieringarna, plus fritt med gräs.

AnnaLundin
0

Jag har provat flera varianter för att få upp hullet på min halvblodsunghingst (nu valack) och det som funkat klart bäst hittills har varit en kombination av lusernpellets och Derby, båda från Kvarnbyfoder. Denna lusern är melassfri och har därför ett högre proteininnehåll än de andra på marknaden och kombinerat med ett energikoncentrerat foder har det funkat toppen. En sak till jag gillar med detta foder är att det är så himla små pelletsar, Kraffts stora klumpar har stört mig i alla år… Är så glad att jag hittat detta alternativ.

[Billan]
0

Det som fungerat för oss har varit KRAFT SPORT, behöver inte ge några stora mängder. Sport är ju ett foder till för att öka kroppsmassan på individen.

Fibergi elit är också suveränt.

pippa__
0

Har du inte tillräckligt kraftigt bete, eller hö, så ska du helt klart ge lucern. Hellre prova me grovfoder innan du börjar mixtra me kraften..Lucernen gjorde underverk på min lille pojk =)

[Teddy]
0

#9 Bara en fråga Anna, kunde inte låta bli: tror du hästen stör sig på storleken också?

Peppe
0

Lusernpellets ska ju ändå blötas så storleken kvittar väl? Det blir ju till en gyttja ändå

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

dajmie
0

Jag kör med kalvpellets om någon skulle vara tunn, har funkat skitbra, Dunder var ju ett lysande exempel på det på Hingstpremieringen:-)

Ahnna
0

Lusern och olja, går inte att misslyckas med. CoolFlört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#14 det där skulle jag passa mej riktigt noga för. Man har en ganska hög andel stärkelse i foder till ungnöt vilket kan vara farligt för hästens tarmar.

dajmie
0

#16. Jag har andvänt detta i femton år korta perioder ett par veckor innan en premiering eller utställning om dom är lite tunna, det har funkat helt kanon.

Cattis
0

#16 Även en del foderrådgivare rek att man använder kalvpellets vid behov av snabb viktuppgång.

/Cattis

Annette
0

Jag skulle heller inte våga ge kalvpellets. Det är väl till för snabbväxande slaktdjur?

Pheobe
0

#17+ #18 Där ser man. Lustigt att det varnas om just detta med stärkelsen då. Nu har jag inga angivna mått på hur mkt man extra tillsätter och visst går ju kalvar snabbt upp i vikt av detta men det är ju för att få fram bra köttkvalité. Våra ponnyer mår inte bra av att växa för snabbt och vad en menar tunn kanske inte är tunn för någon annan. Jag skulle passa mej ändå för att rekomendera detta då man inte vet vad tunn betyder för olika människor. Många vill ha en rund och fin tvååring med glansig päls när det egentligen är normalt att ha en lite tunnare tvååring som växer och som inte är i behov av en massa extra fett. Det finns anledningar till att hästarnas foder är anpassat för häst, att dom ska växa lite långsammare, vara lite tunnare och kanske få ha sina inre ben i behåll, utan lösa benbitar som kan störa den resten av livet. Vad jag menar är att vi trycker på våra hästar för snabbt i dagens läge. att visa en tvååring är ju egentligen tokigt för den ska inte vara klar som tvååring redan, speciellt inte shetlandsponnyn som är en sent utvcklad ras. Det är inte normalt. tycker inte det är fel att ha lite mindre hull som unghästar för att må bra som vuxen. Och som sagt, det som är tunnt för mej är kanske inte det för andra

dajmie
0

Jag står inte och forar detta 365 dagar om året, då kan jag tänka mig att det inte är bra, men som sagt, jag har kört detta i femton år ett par veckor innan, vad jag vet så har ingen av mina dött av detta i varje fall.

Kratern
0

#21 Att de inte dött av det betyder ju iofs inte att de mår bra av det. Flört

Jag skulle personligen hålla mig från nöt/kalv foder.

Kris_J
0

Kolikrisken är väl stor…

Veritas odium paretFörvånad

dajmie
0

Nu forar jag med detta i varje fall om någon skulle vara tunn så är det,  jag står inte ock ger ett foder om jag ser att dom blir dåliga, det säger väl sunda förnuftet eller.

Hanna-D
0

#14 Det kan jag skriva under på… Skrattande

dajmie
0

#25 Ja jag tror du kan det, Han såg väl inte direkt sjuk ut.

Hanna-D
0

#26 Inte direkt Räcka ut tungan

Wickan
0

Jag skulle ge LUSERN och OLJA om jag vore du. Det har funkat superbra på mina iaf, men det beror ju på hur analysvärdena i grovfodret är. Lusern är skonsamt för magen, det är en väldigt bra proteinkälla. Jag föredrar lusern framför färdigfoder. Finns både med OCH utan melass i lusern.

MalinLarsson
0

PAVO slobbermasch och Pavo condition är två bra foder om man vill få upp hullet, finns att köpa hos Trollyckans i Svenljunga!

[Billan]
0

Luzern är ett toppenfoder ( grovfoder ) om det gäller på längre sikt. Tillsätter man olja så blir det ju bara mera energi som ger en " blöt " häst utan muskler.

# 26

Hur är förhållanderna i kalvpelletsen ?

[Billan]
0

Hittade denna tråd.

Nötfoder till häst?