Fångfråga?
Har själv haft fångponnyer. Och i alla fall har vet och hovslagare sagt att hästen ska vila olika länge beroende på hur "hårt" det tagit..
Enligt mig själv tycker jag oxå det låter rimligt…
Men nu till min fråga..En kompis till mig har blivit fångdrabbad och de har en väl känd och duktig hovslagare häromkring.. Men han säger att hästen ska igång så fort som möjligt? Nu är hon väl iofs inte så hårt drabbad, men jag undrar om någon mer har hört om detta?

Aldrig,tvärtom. Boxvila ev konvalecent hage med sandunderlag.
Efter en hovbensrotation så finns det en instabilitet i hoven, som inte är helt borta förrän en ny hov har vuxit ner. Det tar ca 1 år.
Hästen bör inte tränas/tävlas fullt innan hoven återfått sin stabilitet. Men lätt motion är nog bara bra.

Har den hästen lättare fång, så har det troligtvis inte blivit en rotation av hovbenet, men har själv aldrig hört att man ska sätta igång hästen så fort det går.
Men det beror ju på vad fången orsakas av, det finns ju många olika typer av fång.
Kan du inte be dem fråga hovslagarn om varför? Jag blir nyfiken! =)

…Jo jag blir oxå nyfiken?..Tycker jag har läst på å vet en hel del om fång vid detta laget. Har fått ta bort en i fång och en har fått fångkänningar som e 15 år å aldrig haft det förut..
Anna: Du vet ju en del, Vad tror du?

Varför ska hästen tvunget igång så fort?
#4 - jag har ingen aning om varför hovslagaren ifråga rekommenderar snabb igångsättning. Det enda jag kan tänka mig är att det misstolkats. Det jag har fått lära mig är att det är positivt om hästen kan röra litegrann på sig så att man håller igång blodcirkulationen i hovarna ordentligt - det påskyndar läkningsprocessen en aning. Annars har jag ingen aning.
Försök att gå på någon av vet. Wattles föreläsningar. Guld för oss med fånghästar. Otroligt kunnig och trevlig. Konvalecensen beror på hur hästen mår, men minst 6-9 månader. Hästen ska inte "sättas igång" utan det är statusen som får avgöra vad hästen tål att göra.
Fångbehandling inriktas i första hand på att lindra lidandet m antiinflammatoriskt och korrekt verkning. Skoning med kort tå, om hästen tål att skos. Inget grönbete. Den fortsatta vården handlar sedan om att minimera risken för återfall. Fång är en matsmälningsrubbning, inte en hovsjukdom. Vården handlar om att minimera risken för matsmältningsstörning. T e x lång övergång från hö till bete, lång övergång vid byte av kraftfoder. Inte tex avmaska o transportera samma dag. Undvika medicinering o byte av foder samtidigt osv.
Vårt fångsto har faktiskt inte fått återfall efter sitt anfall för sex år sedan. Men vi är extremt försiktiga med henne. Dock går hon på bete som vanligt. Tre veckors övergång åt vardera hållet. Dvs jag fodrar på betet i tre veckor innan jag stallar upp.

Jag undrar ungefär samma sak. Min shettis fick fång i mitten på maj detta året, vetrinären sa att boxvila i 2 veckor och smärtstillande skulle räcka. Och att sen skulle man kunna börja köra henne. Nu har hon i prinsip stått helt stilla sen dess bara varit ute och gått lite. Jag har inte henne utan hon är ut lånad och jag har sakt till hon som har henne att lättare motion nu skadar inte för nu har hon blivit tjoch innan va hon i tävlings kondition (tarv ponny). Hon har stått stilla av vad jag har fattat på grund av att hovslagaren inte vill sko för hon bråkar, han tror hon bråkar för att det gör ont. Men Ida har alltid bråkat när man skor, hon har blivit sumstucken mins en gånga vad jag vet.
Kan man börja köra henne nu???

putt

#7 Fång kan absolut vara mer än matsmältningsrubbning. Den senaste jag hade fick hovarna utslagna av cortison men kan för den sakens skull ändå äta gräs. En annan (utlånad) gick oskodd på för hårt underlag för länge och "slog på sig en blödning" med samma resultat och tål också mat…
#8 En häst med fång HAR fruktansvärt ont om den skall skos. Båda mina har varit exemplariska innan (och börjar bli igen) men var odjur under pågående sjukdom.
Det gemensamma för båda är att det tagit ungefär 1 1/2 år att bli bra och under tiden mjukt underlag och skor med sula kort tå när det det gått att sko.
Helt rätt,Palomia. jag riktade in mig på det vanligaste fångproblemet, foderrelaterat. Vad jag menade är att de svåra hovproblemen ju bara är ett symptom. Fång är inte en hovsjukdom, som många trots allt tror. Sedan finns det förgiftningsfång (en av mina drabbades, överbelastningsfång (tex hårt underlag) och även förlossningsfång.