Ställa ut, exem, valack.
Jag har en 13 årig shettis valack.
Jag tycker det skulle va jätte kul att ställa ut honom någon gång bara för att prova och de flest som sett honom tycker han är vacker (dock har det ju inte varit så många experter) men iallafall.
Men detta är ju en valack så jag undrar går valacker med hingstar eller finns det en egen för just valacker, kan man ställa valacker på alla utställningar eller måste man leta efter någon speciell?
Jag är helt ovetande och vill lära mig mkt mer innan jag själv försöker ställa. Hingstar måste väl ha bett och kedja, måste valacker också ha det? har varit på några shettis utställnigar dock bara en där det va med några valacker och de hade bett och kedja.
Sen är det ju så att han är exem häst. Får man ställa ut dom? Han har lindrigare exem i svasrot och man. Vi har varit utan exemtäcke efter som han inte kliar sönder sig om man sprayar honom med lite förstahjälpen spray. Visst inte mkt till man och tanig i toppen på svansen, hur mkt bättre blir det med ett exemtäcke? Om hästen har lite avskaft tagel hur ser dommare på detta? mkt minus?
Ja som ni ser är jag inte så insatt (änn;) ) så skriv gärna lite allt möjligt man ska tänka på. allt är uppskattat.
Bild: Min shettis (står väldigt konstigt här och har nyligen blivit frisk efter sjukdom som tog hårt på honom)

Jag tycker absolut att du skall ställa ut honom och få en bedömning. Det är alltid kul och man lär sig jättemycket!
Gå in på SSS hemsida http://www.shetlandsponny.se/ så kan du under rubriken Utställningar se när och var de är, läsa propositionerna med de olika klassindelningarna (t.ex. klass 10: 4-åriga och äldre valacker samt hingstar som ej har RS-nr) samt ladda ner en anmälningsblankett.
På flera andra ställen här på forumet kan du också läsa lite mjer praktiska detaljer kring hur det går till på en utställning.
Lycka till!

Om man ställer ut en eksemhäst skall man vara medveten om att det slås ner hårt på detta, beroende på hur det ser ut för dagen. Vet de som fått 4 på typ.

Fast på den bilden som du la in nu så syns det ju inte alls, ibland kan ju tom svansen stå upp bak om de står och trycker i släpet eller i boxen över natten :-)

Om ponnyn uppenbart har eksem, räknas det som veterinärt fel och isf får den inte sin slutpoäng (det sätts ett kryss i rutan) och den rangeras inte och får alltså ingen rosett.
Det beror förstås på hur pass svår eksemen är, om detta kan tillämpas, men man bör kanske känna till det så man inte blir väldigt besviken. Ponnyn blir i vilket fall bedömd och får sina delpoäng, så själva bedömningen kommer man ju åt.

#1 tack så mkt, ja ska kolla in och läsa på lite:D kanske blir något nästa är :D
#2 okej tack då vet jag :)
#3 Tack, ja han har väl kliat av sig lite mer nu men inte så farligt har tänkt vänta till nästa år och se om jag kan hinna före exemet;)
#4 Tack, ja del poängen är väl det roliga för mig att se. Han är ju valack och kommer ju inte användas. Han har ganska mild exem det är mest lite tagel som försvinner och i vanliga fall sprayar vi bara lite med första hjälpen spray så att han inte kliar sönder sig, men ska hjan ställas ut så börjar vi tidigare ev. med exem täcke och sen har vi fått tips på en annan salva som vi ska prova :D så förhoppningsvis ska det inte synnas:)
Till alla på denna bild ser man hur han ser ut när det är som värst. Och när det ser ut så här tror jag definitivt att domare darar ned på poäng (ingen slut poäng). Men jag ställer ju inte honom när han ser ut så här.

Ställt ut honom på vintern då? Eller har du eksem då med?
Tycket han ser väldigt fin ut! :D

Vad har du sprayat med? Jag har ett russ som hadde kraftig exem när jag fick honom, nu har han all man och svans kvar och inga sår på kroppen, jag droppar på honom Horsol, som man kan köpa på apoteket. Fungerar perfekt på honom, och jag har rekomenderat det till flera som det oxå fungerar för.
Kan vara värt att prova, om han kliar sig så pass lite kan det ju vara att han inte kliar sig alls med det.
Fin ponny du har!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Har en shettis som har exem, men är helt "exemfri" när hon har täcke på sig, dvs hon skubbar inte av sig man och svans och får inte sådana stora äckliga mjäll. Däremot kan täcket göra att man och svans blir lite "slitna", även pälsen kan se lite ruggig ut, eftersom den skavs mot täcket. Ett alternativ är att sy i lyckra på insidan av täcket, sådant material som bogskydden är gjorda av, då blir det inte skavt på samma sätt.

#10 ok tack för tipset:D vart hittar man bra exemtäcken i shettis stl egentligen? :)
Kika in på http://www.boett.com/
Delad glädje är dubbel glädje :)

#12 Tack så mkt :D det ska jag göra :D
Börjes har billigare täcken (300:-), fast de är inte lika bra som Boetts. GeKås i Ullared säljer kopior av Boetts gamla täcken i storlek 105 och uppåt, de är jättebra, kostar också 300:- Jag har sytt in ett sådant till min shettis som egentligen har 85 i storlek.

#14 jag var på GeKås för inte så länge sedan men hittade inte^^; är dock inte så inbiten i vart man hittar vilket täcke (har inte täcken på någon av hästarna i vanliga fall). Men tack ska kolla :D
I övrigt Boetts hade något som bara satt över hals/bog och sedan svans, var väl mäst till vid hantering men vet någon om det är ok i hagen? han har ju bara exem i svansrot och nedre delen av mankamen:)