Nyfödd diar inte!
6 timmar gammalt föl som fortfarande inte verkar fatta att mjölken kommer ur spenarna - vad göra? Har provat att leda fölis till spenarna med händerna, det funkar inte. Har mjölkat ur lite i munnen/på nosen, funkar inte. Har mjölkat ur och nappat fölet hela natten, men kan inte svära på att hon sväljer så värst mycket. Samt att det är ohållbart att fortsätta med, hon måste väl förstå vad spenarna är till för nån gång?
Fölis är troligen inte prematur, utan precis på 335 dagar…? (Fribetäckning, så vem vet?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

6 timmar låter inte så länge, tycker jag.
Du kanske kan få tips här Fölis som inte hittar rätt.

Ska titta på den.
Ska kanske nämna också att fölis har bra sugreflexer och är stundvis väldigt aktiv i sitt sökande, och har haft spenarna i munnen men inte stannat där utan fortsatt söka längs mammas bakben, juver, mage…
Pratade med en veterinär för ett par timmar sen, hon hade inga tips att ge annat än att ge plasma om fölis blir sjuk.
www.stuteriprecious.se
Mjölken kan ha sprutat och droppat på stoets bakben. Detta kan göra att det luktar "matställe" på hela stoets bakparti. Svampa av stoet bak så kan chanserna öka att bebis hittar rätt. De går ju nästan uteslutande på lukt till en början.
Fortsätt mjölka och ge med nappflaska eller dra upp mjölken i en spruta och droppa i munnen på fölis. Har den ordentliga sugreflexer kommer den att förstå med tiden.
Vår fölis diade av sig själv efter 2,5 dygn…. Då hade vi matat den en gång i timmen med ca 1 dl mat.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Det jag är mest orolig för är att jag inte får ut mer än ca 30 ml varje gång jag mjölkar stoet. (Minst 3 gånger i timmen, även om varje tillfälle tar 10 minuter med flera "småportioner".) Nu är den här bebisen extremt liten, men det blir ju ändå knappt en deciliter i timmen… Räcker det?
Finns det mjölkersättning till såna här små att få tag i?
2,5 dygn utan sömn?! Herrejisses… Jag har redan varit uppe i över 24 timmar och vet inte hur mycket mer jag klarar.
Törs inte lägga mig och sova en timme ifall fölis blir dålig.
www.stuteriprecious.se

Det tog lång tid för min welsh att fatta också , jag höll på att mjölka och lockade med nappflaskan till spenen osv till slut gick det.
Det är bara att kämpa på. Om man kan klara det utan ersättning är det det bästa. Stoet produserar mjölk efter efterfrågan och mjölkar man inte minskar den snabbt. Fölen kommer oftast igång på några dagar. Verkar som det är många " trötta " föl som kommit i år. Vi har också haft en, han kom igång efter första nattem.

Hon har hittat mjölkbaren, ÄNTLIGEN!!!
Sörplar alldeles av sig själv, efter exakt 12 timmar!
Tack för alla tips och råd, lyckligtvis löste det sig av sig själv. Nu ska jag SOVA! 
www.stuteriprecious.se

Åh, vad skönt! Lycka till med den lilla!

vad skönt att höra att de löste sig till slut. Lycka till me den lille
är det Tasja som fölat Ahnna? :) Stort grattis iallafall.
Visa bild på din , mycket troligtvis, jättefina Vipke-avkomma

Sov gott och det är skönt när det löser sig Lycka till

Tack ska ni ha! Fick inte sova trots allt, de andra hästarna behövde uppmärksamhet. (Och mat.)
Bilder m.m. kommer ut på hemsidan när jag hinner, kanske imorgon.
www.stuteriprecious.se

Just det, hon är bara 45 cm hög, så hon är med råge stallets minsta! Får sin mamma, som är 78 cm, att se stor ut!
www.stuteriprecious.se
Vad skönt att det går bra , då kan du sova gott i natt!

Förvånansvärt nog var det svårt att sova inatt. Tror att hjärnan hade svårt att släppa den där överbeskyddande känslan. Det är ju en väldig omställning att först ta hand om lillan varenda minut i flera timmar och sedan bara släppa allt och låta henne "sköta sig själv".
www.stuteriprecious.se