Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 724 ggr
Kris_J
0

Gratis = Dyrt

Jag har två glada söner som olovandes beställt "Gratis" ringsingnaler till sina mobiler.
Gratis, nej knappast!
Av detta har det blivit ett abonemang som skickar ut absolut ingenting minst 6 gånger i månaden till det facila priset av 30-39 kronor gången alltså minst 180 kronor extra på varje mobilräkning.
Jag har lagt åtskilliga timmar på att jaga företaget men inte lyckats nå dem för att stoppa eländet. Är det någon här som drabbats av dem och kommit ur deras nät? Annars ta det som en varning.

Företaget heter M-Quest

I mitt sökande efter företaget hittade jag följande som andra drabbade nedtecknat:
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1004

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Kan tillägga att jag vänt mig till post och telestyrelsen, men jag vet inte om det är rätt instans. De har i alla fall emottagit ärendet.

Anette
0

Det var ett inslag om detta på radion i morse, så förhoppningsvis blir de ålagda att ändra på sin reklam. Vad jag förstod var det massor av folk som råkat ut för detta…

Kris_J
0

#2 då skall jag försöka hitta insllaget och lyssna på det senare.

Jag har gjort ett genombrott i mitt arbeta att stoppa detta. Efter vad jag läste på Fairshopping, nämdes BIG SMS. Jag hittade BIG SMS:s hemsida, letade reda på deras telefonnummer (BIG) ringde dit och frågande om det var hos M-Quest, ja svarade människan. Han lovade att stoppa leveransen. Vi får se om det blir så nu då. Han berättade för mig att deras abonemang kan man få genom att använda Fun Mobile, alla.nu, BIG SMS och Jamba bla. På Jamba blev man automatiskt medlem/prenumerant. Men på alla de andra skulle man godkänna vilkoren. Jag frågade om det var en lång text att läsa, han svarade jakande.
Hur många barn läser dessa texter? Jag predikar ständigt om att aldrig göra si eller så med dator eller mobil. De gör de inte heller blir alltid svaret, bara om det är gratis är det okej tror de. Deras elaka mamma svarar alltid att inget är gratis. De har nu gått upp ett ljus för dem, förhoppningsvis.

Hoppas verkligen att vara av med dem nu!

Linnah
0

Kontakta er konsumentombudsman!

Charlotte-Aveback
0

#3: Tyvärr är det inte helt ovanligt, det ni har varit med om. Man måste vara så oerhört om sig och kring sig numera för att inte råka "fastna" i något liknande, oavsett om det gäller telefoni, försäkringar, pensioner, m.m.

Hoppas det löser sig - och det har säkert varit en nyttig lärdom för dina söner! Glad

Linnah
0

Dessutom, hur gamla är dina söner? Är de under 18 så får de inte ingå köpeavtal, såvida de inte är över 16 och själva tjänat in pengarna genom arbete, och såvida han inte har sina föräldrars tillstånd (det kan dock räcka med att förmyndare gjort det möjligt för barnen att uppträda så att det ser ut som att de har tillåtelse, vilket inte står i lagen men tillämpas i praktiken), se t.ex. Föräldrabalken 9:6 och 9:7.

Om jag inte minns fel så hände det här för Cattis äldsta dotter för några år sedan, och hon löste det alldeles utmärkt genom att ringa och hota företaget. Oskyldig (Men jag kan minnas fel om detaljer…)

Kris_J
0

De är 11 och 14 år…Som sagt han tog bort de, sa han… så vi får se.

Sura pengar som man kunde haft roligare förLedsen

Kris_J
0

För er vetskap kommer jag att länka till denna tråd på ponnytrav iFokus, det är många ungdomar där, som kan behöva varnas.

Anette
0

#3 Hmm….så frusterande….. Det är ju 18-årsgräns på allt annat man förbinder sig till, kollas inte det här då…?

Håller tummarna att det ordnar sig!

Kris_J
0

Fick svar från Post och Telestyrelsen var man skall vända sig:
http://www.etiskaradet.se:80/

Hörde inslaget på nyheterna i går kväll. Rätt lustigt att det sammanföll med att jag fick tag i dem. Förhoppningsvis känner de sig påpassade nu när de slagits upp så stort i media.

Charlotte-Aveback
0

#10: Jättebra!