Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2019 ggr
ThiffannyJ
0

Vad är MRSA?

http://www.sn.se/parser.php?sect1=101§2=102&id=227384

Har inte hört talas om denna sjukdom förut?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Cattis
0

Har aldrig hört talas om detta?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JennyR
0

MRSA är det som brukar kallas "sjukhussjukan". Resistenta och motståndskraftiga bakterier.

[randi]
0

MRSA betyder multi rresistens streptokok A. Den är resident mot vanlig antibiotika vid olika bakterieangrepp.

Banshee
0

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/

Väldigt enkelt förklarat för att vara en institutsida. :)

Ninnii
0

Vi har haft en del äldre på jobbet som har haft det. Det otäcka är att många gamla kan ha det utan att man vet om det. Så god hygien är jätte viktigt. Tänka på att alltid ha hanskar när det handlar om kroppsvätskor.

Hur det är med hästar vet jag ej.

[randi]
0

Det är inte bara gamla som bär på den, vilken åldersgrupp som helst kan ha den. Den innebär ingen fara så länge man inte får någon bakterieinfektion.

Kris_J
0

Om MRSA:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/meticillinresistenta-gula-stafylokocker/

Hur man skyddar sig:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/amnesomraden/vardhygien/basala-hygienrutiner/

Jag har deltagit i ett forskningsprojekt om basala hygienrutiner. I samband med detta fick vi se olika "äckliga" saker (bakterier mm) som finns där man minst anar det…Hemlis Fast jag visste ju inann, tur att inte allt syns i vanligt jus då hade man verkligen tittat snett på varandra…och ingen hade någonsin ätit ute…

Veritas odium paretFörvånad

Kimpa
0

Jag läste i gårdagen tidning om att ett 10-årigt sto i Enköping har detta virus. Det var efter en operation som såret inte ville läka ihop.
Nu ska de ta prover på de hästar som varit i kontakt med detta sto.

Johanna-Granberg
0

Patienter med dåligt immunförsvar är de som ofta får dessa bakterier. Det allra viktigaste är att vara noga med handhygienen, ni ska bara veta vad som frodas under klockor och ringarSkrikandes

SofiaChristina
0

Läste i vår tidning att det även smittade från häst till människa.

ThiffannyJ
0

Ok. Har aldigt hört talas om det…

#10 Jag kan tänka mej det… Såg ett program på Tv där de undersökte vad för bakterier som fanns under handväskan, och fy 17 vad äckligt!! Usch. Tänk på att inte ställa ner väskan på golvet på offentliga toaletter och restauranger, för att sedan l'gga väskan på bänken i köket… Det växte en svamp under väskan som normalt sett finns i avföring… BLÄ!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
0

Dörrhantag är mysiga platser…och tänk vad pengar kan ha varit med om…Räcka ut tungan

Veritas odium paretFörvånad

RC71
0

#9 Ja, det stämmer. Stoet är nu avlivat.

jalla
0

Läste detta i nättidningen nyss (hoppas detta blir rätt)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2891265.ab

Kimpa
0

Det var visst två hästar smittade som är avlivade och nu har de även hittat en tredje. Var vet jag inte, men att de alla varit med om samma slags operationstyp.
Det är även konstaterat att det kommer från Ulltuna.

Hanna-D
0

Vågar man åka in med sina sjuka djur till sjukhus/kliniker fortsättningsvis? Hemlis

[Teddy]
0

Hanna, det är nog samma risk för våra hästar som för oss själva när vi besöker sjukhus/kliniker.

Hanna-D
0

#19 Avlivas vi också?

[Teddy]
0

Nej, tyvärr kanske man ska säga, för det är ett långt lidande, och att vara mrsa-patient är nog det värsta man kan tänka sig.
Vi hade ett föredrag på jobbet för lite sen om multiresistenta bakterier, och kontentan av det hela var att mrsa är på väg för att stanna OCH breda ut sig. I Sverige är inte situationen så allvarlig, men England!! Och södra delarna av Europa, man kan bli mörkrädd för mindre!

entill
0

Jag tror inte vi skall vara hysteriskt rädda för bakterier och andra mikroorganismer i allmänhet. Utan dessa skulle vi inte överleva. Anledningen till att vi får en massa multiresistenta bakterier är ju vårt ohämmade användande av antibiotika.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hanna-D
0

#21 Intressant. Kan väldigt lite om MRSA… Därav min något udda fråga Flört