NU är jag ännu mer förvirrad...
jaha, har precis fått höra här på forumet att Savannah ska vara svart, dock solblekt och var helt övertygad om att Virvla var svart, MEN hade id-kontrollanten här igår och hon trodde att Virvla skulle bli mörkbrun. Virvla är brun runt mulen, ögonen och svartbrun på öronen. MEN hon har ju inte svarta ben?! Nu blev hon skriven som mörkbrun i alla fall, för hon är riktigt brun runt mulen. Kan hon vara mörkbrun fast hon inte har svarta ben?

Är det inte så att svarta hästar har grå fölpäls? Jag skulle också gissa på mörkbrun.
hm fast den har samma färg som min bebis och han är svart, eller i allafall reggad svart
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#5 fast han såg ut att vara svart runt mulen och ögonen, det är ju inte Virvla Hon kan ju inte vara solblekt heller eftersom hon precis har fällt fölpälsen…

blev visst dubbelt
Ah, ok, då kan du ignorera mitt förra inlägg, för jag är inte tillräckligt duktig på färger
Har du kollat om det är genetiskt möjligt att hon är mörkbrun? Hoppas du lyckas klara ut det 

ID-kontrollanter som inte är "shettisintresserade" har ibland en ovilja att skriva svart. Min blev också mörkbrun, men det är fel enligt Kurt Larsson och jag litar mer på honom. Får väl ändra vid tillfälle.

#9 Jo, möjligt är det. Mamman står ju som mörkbrun (men är troligen blekt svart) och pappan är fux, så möjligt är det, men jag vet inte…

#10 ID-kontrollanten har shettisstuteri så jag hoppas att hon kan shettisar, vi ville ha någon som kunde shettisar efter att vi fick höra att Vannah inte skulle vara mörkbrun utan svart…
Hur gör man på utställning då? Om man själv tycker hästen är svart, men den står som mörkbrun. Måste man anmäla den till övriga färger eller kan den gå som svart?

#12. Då kan hon säkert shettisar.
På utställning går de efter den färgen de är registrerade med, står hon som mbr går hon med övriga färger om det är sådan klassindelning. Det beror ju på antalet deltagare.

Vi hade en shettis som först reggades som svartbrun och jag sa till henne att hon är svart för hon föddes grå. sen när jag visade henne som svartbrun så fick jag tillsägelse att hon är ju faktiskt svart ,ja jag vet sa jag men det tyckte inte id-kontrollanten .
Jag fick göra en ny idkontroll med en annan id-kontrollant och nu är hon reggad svart.
#0 Jag skulle definitivt säga att ditt föl är svart. Ett mörkbrunt föl skulle ha brunare mule och ljumske. Hon ser ut som ett klassiskt svart shetlandsföl.

#12 Personligen skulle inte jag vilja ställa ut mitt sto i en klass för svarta om hon inte är riktigt svart.
Tycker också att allt för många som egentligen är mörk- svartbruna registreras som svarta.
Min åsikt. 
#16 Fast det är få svarta shetlandsponnyer som är helt kolsvarta.
Vem är det som är pappa? Är han också svart så kan hon bara vara svart.
Även om svart är svart, så finns det ändå nyanser inom färgen också precis som på fux, brun och alla andra färger.
Först: vad är det för stam? Vad har föräldrarna för färg?
Sen, jag länkar här till ett foto på mitt fjolårsföl, i augusti. Och lägger in ett foto på henne här som hon såg ut i somras.
JAG känner mig ganska övertygad om att det är ett svart föl du har.
Det är jättevanligt att även IDkontrollanter, som borde vara kunniga, är för "fega" för att skriva svart. Jag gjorde för några år sen ID-koll på ett tinkerföl, som hade samma färg som mitt föl på fotot jag länkade till. Några månader senare skulle han "rastypas" och chipmärkaren som var där då ändrade till brun i hans papper, för "han kunde absolut inte vara svart". Ehh, nähä? Det är ju bara det att mamma var svart och pappa var svartskäck, så det är genetiskt OMÖJLIGT för honom att vara brun… Och jag såg honom sen som tvååring (då jag fick detta berättat för mig) - alldeles KOLSVART.
#16 JO, hon kan vara solblekt där också…
Hade jag suttit vid min andra dator skulle jag lagt i fler foton på svarta föl, som de flesta inte trott att de skulle bli svarta… Ska se om jag kan komma åt dem nånstans.
Tillägg:
Jag hittade fotot på en cd-skiva - hur många hade skrivit svart på den här? Som var i princip helt beige innan han tappade fölpälsen. Jag tvekade länge innan jag bestämde mig… Han är i alla fall väldigt svart numera - och dessutom svensk rekordhållare i trav för treåriga hingsar o valacker…

Virvla är :
Efter: Almnäs Flis (fux)http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=13814
Undan Savannah (mörkbrun/svart)http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=19090
Bilden är på mamman…
Savannah borde också vara svart, om fotot gör henne rättvisa.
Jag har ett mörkbrunt föl i år, ska gå ut och ta några foton på henne sen…

Om jag id-kontrollerade hade jag sagt att både Savannah o fölet är svarta och inget annat.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Och jag håller med både #22 och #23.
Jag tycker också att båda ser svarta ut. Alla mina svarta föl har sett ut som din i färgen.

Jag har hör till dem som fått lära mej att "acceptera" svart i större utsträckning på shetland. Som det sägs i #18 finns det olika nyanser av svart, vilket tog emot lite att erkänna för mej som är uppvuxen med att en svart häst (hette rapp på den tiden) inte skulle ha några bruna hårstrån överhuvudtaget. 
Kan berätta att jag för några år sen id-kontrollerade ett föl som såg ut som din runt ögonen, samt att jag tyckte att det var en skillnad mellan underarm (brun) och från knä och neråt (svart). Den var dock mörkare i fölpälsen än din. Efter en hel del funderande skrev jag mörkbrun (vilket var genetiskt fullt möjligt). När jag sedan såg hästen som åring var det bara att stega fram till ägaren och erkänna sitt misstag, för den var utan tvekan svart!
Mitt föl i år anser jag vara svartskäck, för han var nästan gråaktig på nosryggen och benen när han kom. Nu har han skiftat i färg och ter sej mer mörkbrun och alla som ser honom frågar om han verkligen kommer bli svart. Jag tror det, men om någon av er skulle tro något annat får ni gärna tala om det. Innan jag skickar in konturdiagrammet. 
Bild som två dygn
Jag hade inte funderat på något annat än svart på din skäckunge, alltså svartskäck…

#27 Tänkte på det när jag skickat inlägget, att ingen ska väl kunna missförstå att jag tror att han ska bli (hel)svart… 

#23 Vannah id-kontollerade vi på ATG-kliniken i Gävle, och där håller de ju mest på med travare, så jag förstår att de skrev mörkbrun. På andra raser verkar det ju vara mer mörkbrunt än svart, om de har minsta lilla brunt är de mörkbruna… Det var därför vi när vi ID-kollade Virvla ville ha någon som hade erfarenhet av shettisar, men hon skrev ju mörkbrun på Virvla… Kan säga att Vannah var kolsvart när vi köpte henne (4-år gammal) och sen har hon ljusnat med åren, nu är hon inte ens helt svart på vintern. Virvla är ju lite brun redan (3 månader) och inte kolsvart som Vannah var…
#29 Hon är förmodligen "bleksvart" då, dvs den ngt ljusare varianten av svart. Även hästar kan ju ändra nyans lite med åren…

#30 Fast bleksvart är väl ingen gdk benämning på shetland?
Genetiskt så är de ju svarta, oavsett nyans.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#31 Bleksvart är precis lika godkänt som ljusbrun och mörkfux. Det är bara en ljusare nyans av svart. Jag har till och med skrivit det på någon jag IDbeskrivit, kommer bara inte ihåg vem just nu…
Ljusfuxar och mörkbruna är ju också genetiskt fux resp brun…