Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1598 ggr
Ellinor Johansson
0

65 cm hög

Titta på denna pålle: 
http://link.marktplaats.nl/180812001

Annalena
0

Förlåt men jag tror att du läst fel …hon är 75cm. Eller var det nåt annat som var konstigt ?

Ellinor Johansson
0

Det är ingen hon det är en han och han är rödskäck

Annalena
0

Men hua vad hemskt ! Det gör ju ont i en att se den.

Tog ett tag att hitta rätt Generad

Annalena
0

Ännu värre… de lägger ju tom bud på stackaren.

Kris_J
0

Den tredje jag såg var fux och var tjudrad med halrem ute. Det var alltså fel häst?

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Så fruktansvärt!!!!!!!!!

Ellinor Johansson
0

Det var den jag menade men jag viste inte hur jag skulle länkaGenerad.

#6 Tur att du har koll.

RebeckaSvensson
0

#6 Tack för länken. Jag lyckades inte hitta den…

Stackars häst, hemskt att se.

Ellinor Johansson
0

Rebecka kan du inte ta bort min förvirrade beskrivning och lägga Kristins länk?

UG
0

Annonsen på denna ponny flyttar sig lite uppåt, är nu på förstasidan en bit ner. Vad har den för sjukdom? Det ser ut som att den inte kan stå och än mindre röra sig Gråter Både bockbent och krumm? Stackars häst. Borde avlivas.

Kris_J
0

#8 ta i såfall bort länken från mitt inlägg, den är så skrymmande. Jag kanske kan hitta en kortare länk?

VeronicaP
0

Fy fan vad hemskt måste jag säga, hur i h-----te kan man bara ha en tanke på att buda på den får hoppas att de som gör det har en tanke på att den ska få vandra vidare .

RebeckaSvensson
0

#9 Inga problem. Det är fixat.

Ellinor Johansson
0

# 13 TackGlad

Kris_J
0

#10 med de korta överarmarna är den sannolikt krumm.

Annalena
0

#12 Ja man får hoppas på det men det finns ju många sjuka människor runt om…..

RebeckaSvensson
0

#11 Den är borttagen och jag hittade en kortare länk som jag lagt in i Ellinors inlägg.

#14 Varsågod Glad

Kris_J
0

#17 vad braSkrattande

RebeckaSvensson
0

Hade det varit en annons i Sverige hade jag skrivit ett mindre trevligt mail till säljaren, men vad jag tycker kan jag inte få fram på engelska.
Djurplågeri att låta den leva, borde ha avlivats redan som nyfödd.

Kris_J
0

Instämmer med föregående. Den ser inte ens "glad" ut den stackars kraken.

Ellen89
0

#19 instammer. Hade jag pengarna och bodde i narheten skulle jag nog kopa den och lata den avlivas stackarn!

Jag kan nog komma pa ngt pa engelska till agarenOskyldig

Milla
0

JÖSSES Förvånad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Peppe
0

Fy så hemskt Ledsen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ThiffannyJ
0

Den ser ju inte riktigt friskt ut… Fy vad hemskt, kan ju undra hur pållen mår…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Fruktansvärt, stackars häst!

Undrar om det är en renrasig shetland, står att den är chipmärkt och har pass…

HannaDolly
0

vrf ser den ut så?? :/ :)

Minsanne
0

#26 När både pappan och mamman bär på en krum gen så kan avkomman bli krum, som den på bilden.
Alltså bägge föräldrarna måste vara bärare av genen för att avkomman ska bli krum.
Men det behövs bara att en av föräldrarna har genen för att avkomman ska få genen och i sin tur kunna föra defekten vidare.

För varje föl bäraren avlar så är det 50% chans att han/hon också ger denna defekta gen till sin avkomma (dvs utan att fölet i sig blir krumt)
I Holland är det 3 minihingstar som blivit urtagna ur avel pga att dom gett krumt föl. Det är helt officiellt vilka hingstar det är också

ThiffannyJ
0

#27 Är det bara minihingstar som visat detta eller är det någon standrad också? (Eller mellan, de har ju så många storlekar)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Minsanne
0

# 28 Så länge som Ben jobbade på stamboken så var det bara dessa tre minihingstar som togs ur avel. Sen har det väl varit en hel del skvaller om andra minisar också, men det har inte varit något konstaterat med DNA.

Det är nog vanligast på mini

zettan
0

Fy tusan stackars liten hästGråter

Minsanne
0

Måste korrigera mig själv … jag skrev fel i förra inlägget.
Det var 2 mini och en normalstor som är ur avel i Holland pga av konstaterat lämnat krumma föl

Mmia
0

#31 Går det att testa med DNA om hästen har anlaget ?Oskyldig

Minsanne
0

#32 Tyvärr går det inte i nuläget att testa det

Kris_J
0

Man kan inte med blotta ögat avgöra om en häst är krumm då går endast att fastställa med röntgen.
 Det finns också en mängd differentialdiagnoser tex försvagningar av ligament, defekter i tillväxtplattor, störd bentillväxt, cirkulationsstörningar, trauma m.m.

Minsanne
0

# 34 Helt rätt, för att 100 % fastställa måste en röntgen till.
Dock råder det nog inget tvivel om att ponnyn på bilden är krum

StuteriSolo
0

Det är väl någon eller några hingstar i sverige som tagits ur avel av samma anledning.

Minsanne
0

Ja, om man går in i webstamboken och tittar under händelser och sen klickar på kasserad så kan man se vilka hingstar det är.

Ellinor Johansson
0

Tycer det är trist att en sån ponny annonseras ut. Men det verkar inte alla tycka eftersom man ger bud på honom.

Minsanne
0

Skulle tro att det är en hel del människor som inte har kunskapen om att det faktiskt är en krum ponny.
Dom ser bara att det är en liten ponny.
En liten jämförelse kan ju göras med hur man förstört en hel del hund o kattraser utan att folk egentligen reagerar över det

Men jag håller fullständigt med om att det är hemskt att en sån annonseras ut. Det är hemskt att överhuvudtaget avlas på dom.

Hanna-D
0

Tror det beror på okunskap + att folk ser möjligheten att få en ponny riktigt billigt.

h00jff
0

Usch, undrar om hästen kan stå själv. Ser ju ut som gubben håller upp den i grimman. Snacka om bockbent och krum…

ponny-tjej
0

så ut som om den knappt kunde stå..stackareGråter

hur gammal var den?

fy vad låga bud på stackaren…

sanne
0

Man kan ju hoppas att buden är så låga att dom väljer att ta bort honom för det är så fruktansvärt hemskt !!!

divansson
0

Usch vad hemskt. Det är sorgligt nog att bara se på stackarn, men att de har kvar den sådär och sedan vill ha bud på den är ju mycket värre :/  Uha..   Folk förstår inte. . . .

RebeckaSvensson
0

#43 Håller med dig om det.

Kratern
0

#31 För en som inte kan läsa Holländska skulle det vara intressant att få veta vilka hingstar det är….det är ju ändå officiellt.

Minsanne
0

Jag vet inte om man får skriva rent ut här på forumet vilka hingstar det är, även om det är helt officiella uppgifter.

Men om någon vill veta så skicka gärna ett PM till mig