Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 4393 ggr
Carita
0

Konstant skimmlar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser era konstant skimmlar ut i färgen sommar respektive vintertid?

Jag börjar med ett kort från Köping i söndags.

Foto: Angelica Lauth.

Carita
0

Och ett från augusti

Annette
0

Vad fin han är! Grattis till resultatet :)

Lite skillnad mot första gången jag såg honom, då var han verkligen mer skimmel än fux ;)

Carita
0

#2 Tack!

Det var nästan ingen i Köping som trodde han var skimmel därför kan det vara roligt och se ifall fler ändrar så mycket i färg.

Miija
0

Jag trodde du satt in fel bild i första inlägget.Skrattande

Herregud, vilken skillnad! Så stor skilland har jag nog inte sett innan.

Jannie
0

#0 Mina svartskimmlar e Unst of Brindister är också helt svarta nu. Det blir stor skillnad till sommaren då de är vita med svarta huvuden och ben. Konstantskimmel är en jätteläcker färg med dessa färgskiftningar.

UG
0

Ett brunskimmelsto vinter.

UG
0

…och sommar

VeronicaP
0

Tycker ofta att det är så stor skillnad på konstan skimmlarna , svartskimmlar ser tex svarta ut på vintern.

fallon
0

Passar på att fråga under denna rubrik:-) Är det någon som har någon erfarenhet från avel med konstantskimmlar och om det går att öka chansen till konstantskimmel på fölet? Och då menar jag inte konstant X konstant. Det vet jag att man inte ska göra. Vad jag undrar är: Om man betäcker sitt fuxsto med en rödskimmel, ökar man då möjligheten till en konstantsk. avkomma än om man tar en svartskimmel? Grundfärgen till rödskimmel är ju fux. Eller blir det aldrig mer än 50% chans hur man gör?

Kris_J
0

#9 varför ska man inte ta konstant x konstant?

Veritas odium paretFörvånad

fallon
0

Kombinationen är letal, dvs foster som får kombinatiionen RnRn aldrig föds. Jag har dock inte lyckats hitta i någon litteratur om skimmelfärgen hos den konstanta man väljer har någon betydelse för utfallet. Jag vill alltså gärna ha en konstantskimmel:-) Jag har tex också en travare, hon är brunskimmel. Pappan är brunskimmel och han har lämnat både svar-t och brunskimmel oavsett färgen på mödrarna. Däremot har jag inte sett någon rödskimmel e honom (Tap In).

Kris_J
0

#11 den kombinationen går mig veterligen utmärkt att göra. Jag har intresserat mig för just vad som gäller då man tar en konstant X konstant då det påståtts vara förbjudet av djurskyddskäl.

Läs under roan:
http://dsmweb.sjv.se/Documents/skrivelse/2006_2371_yttrande_hastavel.pdf

Gosa
0

Tim Kvick på Silverkedjans Islandshästar är duktig på det här med färger, genetik osv. Läs på hennes sida om konstantskimmel här: http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del6.html

fallon
0

Tack för svar! Silverkedjans sida var mkt intressant:-)

Linnah
0

#10 Nu har jag inte läst Tims förklaring på ett tal, men som #11 säger så är homozygot för konstantskimmel ett letalt anlag. Det innebär att ett sådant foster tillbakabildas på tidigt stadium. I praktiken innebär det att man aldrig märker att det blir ett sådant foster, mer än att stoet inte verkar blir dräktig alternativt verkar resorbera.

Det innebär också att kombinationen konstant x konstant ger följande procent:
25% homozygot = tillbakabildas, dvs inget föl
50% heterozygot konstantskimmel
25% utan skimmelanlag.

Tittar man vidare på detta så kan man samtidigt konstatera att av de föl som föds så blir 2/3 skimlar. Det innebär att av de föl som föds efter två konstantskimlar så blir alltså 67% skimlar. Det är med andra ord fler än om man hade gjort kombinationen skimmel x ej skimmel. Tittar man däremot på antalet foster så är det precis som vanligt.

Kris_J
0

#15 läste du länken, under roan, där kan man läsa att det finns levande homozyger för Rn-genen.

Kanske jag har en sådan själv?

Linnah
0

#16 Inte förrän nu, så jag förstår vad du menar, men hittills har jag inte sett några levande exemplar (eftersom 100% av deras avkommor därmed blir konstantskimlar om de är homozygota för anlaget, och något sådant har ännu inte bevisats på shetland iaf såvitt jag vet) så jag går efter det jag lärt mig och det som lärs ut av D-A och Bo Furugren tills motsatsen bevisat. :)

Kris_J
0

#16 jag har sökt sökt en person på SLU idag för att förhöra mig i ämnet, jag skall höra vad denne säger om min hingst.

Carita
0

Så här ser han ut i färgen för dagen. Det är skoj och se hur de skiftar i färg under året.

Har du något vårfoto Ulrika.G ?

Kris_J
0

Min lilla färgväxlare….

lilleman
0

Är det svårt att få tag i svartskimmlar ..altså konstantskimmlar menar jag då..

sonja
0

# 21. Jag har en och han är jättelätt att få tag i Skrattande

Sasser
0

Min svartskimmel, vår.

Sasser
0

Min svartskimmel, vinter.

Sasser
0

Min brunskimmel, vinter.

Sasser
0

Min brunskimmel, sommar.

lilleman
0

hahahaSkrattande

UG
0

Så roliga de kan se ut i fällningstider, dessa skimmlar! Här kommer lilla Decimeter med en mask i ansiktet. (2-års hingst)

lilleman
0

OOOh vad fina de är ..jag skulle vilja ha en..svart helst..Generad..

Moalinn
0

Jag fasnade för din häst Carita<3 Han/hon var ur söt och fiin:) vill haa:)<3

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

exitingsvillemo
0

brunskimlarna tycker jag är klart snyggast, men är stolt ägare till en rödskimmel som jag hoppas mycket på :O)