Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettfärger
Läst 11947 ggr
Cattis
0

Färger - Gulbrun

Gulbruna shettisar, eller bork som de fortfarande (felaktigt) kallas av många, tar vi upp i denna bildartikel. Shetlandsponnyer får som bekant ha alla färger, utom tigrerad (prickig). Vi presenterar här på shetlandsponny iFokus olika färger i en artikelserie i bilder.

En bildartikel som visar gulbruna shettisar samt denna färgs karaktäristiska kännetecken.

Har Du en bild på en shettis i denna färg, i någon nyans som inte finns med, som Du tycker kan passa här? Maila den då till cattis@monkeytoys.com

Tidigare färger i artikelserien:

Länkar till de som bidragit med bilderna:

Av: Cattis

Datum för publicering

• 2006-04-22

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PP
0

Åh, vad jag tycker att de gulbruna är läckra! Skulle vilja ha en riktig "connemaragulbrun" (typ Kerswellhingsten) någon gång, men jag tycker det verkar ganska så ovanligt på shetland. De flesta jag sett blir ganska så mörka med åldern och ser nästan bruna ut… Sen avlar väl kanske de flesta på isabeller, så de gulbruna inte blir så många av den anledningen oxå..? De ljusare ögonen, som oxå är ett tecken på gulanlaget, kan jag ta - även om jag egentligen gillar mörka ögon bäst.

Linda
0

Zobella född 1998 med Sofia (tävling på foderby sommaren -04)

-Ingen shettis men en gbr undan en Isabell efter en skimmel så visst behöver du isabellerna för gulanlagetsskull.

-Gbr är ju oxå färgväxlare mellan årstiderna, det tycker jag är så härligt:)

Cattis
0

Ny bild inlagd, Sandbackas Candy.

/Cattis

PP
0

#2 Vad jag menade var att jag tror att de flesta avlar på isabeller, dvs att det nog inte betäcks så många bruna med isabeller.

kacka
0

Jag betäckte mitt mörkbruna sto med en isabellhings och hoppades på gulbrun, men ut kom en fux… Räcka ut tungan

Linda
0

#4 Gulanlag/som gulanlag.

Kiara
0

#6 nu snackar du som en riktig knabstrupper ägare Flört ett gulanlag är alltid ett gulanlagSkrattande

Cattis
0

#6 Nja, inte riktigt. Jo rent genetiskt kanske, men inte färgmässigt. Vi vet att det krävs gulanlag, men det var inte det Pernilla menade.

Inom vår ras har det varit en isabellboom - dvs att folk försökt få fram isabeller. De har betäckt isabeller med fuxar eller andra isabeller. Alltså kommer det aldrig ut några gulbruna eller gulsvarta. Ett fåtal har väl betäckt bruna och svarta med isabeller, och därmed fått fram enstaka gulbruna. Men eftersom det inte är en färg man VILL ha lika gärna som isabeller så kommer det heller inte så många sådana.

Det är det vi menar med att folk avlar på isabeller - de avlar för att få fram isabeller och då blir det inte gulbrunt. Därför att betäcker du fux + isabell så är det egentligen två fuxar du betäcker, bara det att den ena fuxen bär på ett gulanlag.

För den som inte vet, så är det så här:
Isabell = fux med gulanlag
Gulbrun = brun med gulanlag
Gulsvart = svart med gulanlag

Alla hästar har en grundfärg, dvs fux, svart eller brun. "Ovanpå" denna grundfärg kan man lägga till skimmel, gulanlag, blackanlag, skäckanlag osv. Men alla hästar har en grundfärg i botten och alla hästar är i grund o botten fuxar, svarta eller bruna. Nu tänker jag inte snurra in mig i förklaraingar om vad en Cremello är och hur den färgen uppstår, det får blii cremelloartikeln senare.

/Cattis

tonje
0

Jeg trodde isabell-føllet mitt, avbildet ovenfor (THB Augusta) skulle bli fux, men det ble hun ikke… Her kan dere se hvordan hun utviklet seg: http://home.no/brostar/augustasgalleri.html Nye bilder kommer når hun har mistet all vinterpelsen, men d.d ser hun ut til å bli veldig lys.

tonje
0

Mitt forrige svar skulle selvfølgelig ligge under "isabell" ..

Kiara
0

#8 Jo vist men med isabeller (borde heta gulfux) i rasen och trenden vänder åt gulbrun så är det inte så svårt att skapa en gulbrun av isabellerna, färgen gulbrun försvinner inte. Som knabstrupperägare så är gulanlaget lika förbjuder tiger är för er.

Jess
0

Jättefin färg och fina hästar!!!Glad

Cattis
0

2 nya bilder, denna gång på en gulbrunskäck i två olika nyanser/åldrar.

/Cattis

tonje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denne lille herremann ble født i Nord Norge i går! Han er etter hingsten min Scorpio Erroll Flynn (Svenskfødt;) og hoppen Pricilla.

Så får dere se hvordan et gulbrunt føll ser ut også :)

nallebjörn
0

Oh, vad fin. Grattis!

FeliciaS
0

Fräck färg!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ulla L
0

Jag har läst ovanstående med intresse och även gått tillbaka till "gamla" tråden om isabeller. Jag skulle gärna vilja höra vilken färg ni skulle vilja säga att vår tyvärr alltför tidigt avlidna Hetty hade! Hon är efter Kanteborgs Sprite u Kompis Pretiosa, och hon är mamma till Nadja, (som finns på isabellsidan), vars pappa är Thunderstorm. Hon  hade ,precis om en skribent ovan beskrev sin häst, olika färg för varje årstid!

Vid 3-årspremieringen hade jag anmält Hetty som fux, men premieringsförrättaren ändrade det mycket bestämt till silverbrun efter att ha skärskådat henne väldigt grundligt.!  Sedan har jag hört från flera håll att det aldrig har förekommer den färgen bland shettisarna och att det inte kan bli silverbrunt efter fux/fux??

Vad ska man tro egentligen? Skulle det inte kunna uppstå en så kallade "sport", eller slumpartad mutation som resulterar i isabellfärg mot alla odds?

undrar Ulla

Ulla L
0

Det förra kortet av Hetty var taget tidigt på våren, med Nadja i magen - detta är från en utställning i Borås på sensommaren året innan. Från vintern och sommaren har jag tyvärr ingen bild i datorn, men jag ska försöka ragga upp det också!

Malin_O
0

Hej Ulla!

Joda, den färgen förekommer bland Shettisar (Ardenner och Islandshästar) i Sverige. Den är dock inte så vanlig, men en av hingstarna som skulle kunna lämna det är just Sprite. Har själv ett sto hemma efter honom som föddes som ganska ljus fux, men är nu väldigt mörk och silverfärgad i manen…är dock väldigt svårt att säga om hon är mörkfux eller silverbrun. Skall ju gå att se på benen och öronen som skall vara mörka resp. silver vilket fuxhästar inte har.

Har i år också ett hingsföl efter detta stoet och han blir väldigt mörk nu när han fäller av, så det skall bli kul att se vad han får för färg :)

Cattis
0

#19 Stämmer det verkligen? De som "kan" färger o genetik säger bestämt att det inte finns på shetland. Andra som kan lite grann eller annars är intresserade av färg, säger att det finns. Experterna hävdar att det bara är ett försäljningsknep för att få mer betalt för olika nyanser av "vanliga" fuxar.

Jag har ingen aning, men jag förlitar mig trots allt helst på experter o folk som verkligen kan detta. De kan givetvis ha fel, det säger jag inget om, men de hävdar detta så bestämt.

Vad finns det för "bevis" för att det finns denna färg på vår ras? Någon som vet?

/Cattis

Gunilla H
0

#17+18+20 

Intressant diskussion, kan vi inte ta den i en egen tråd så vi samlar all information och "prat" på ett ställe?! Jag skriver en nu.

Hälsn. Gunilla

tonje
0

Her kommer noen foto på gulbrune føll født 2007

Nordhagens Leia 3 mnd ---->

tonje
0

Embres Juvel 3 mnd ----->

tonje
0

Mia, mørk gulbrun/flekkete?

Aribigga
0

Vad är det för skillnad på Bork och Gulbrun?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
1

#25 ingen alls, bork är den gamla benämningen för gulbrun =) bork finns alltså inte längre.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Aribigga
0

# 26 Aha, fast det är väl ändå inte fel att kalla dem bork så länge man förstår vad man menar? :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

exitingsvillemo
1

eftersom det inte längre finns ngt som heter Bork, så ska man väl inte säga det, den rätta benämningen är gulbrun