Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2375 ggr
Ranni
0

Dessa försäkringar....

Har räknat ut att jag betalar 22000:- per år i djurförsäkringar!!! Det är hästar och hundar som jag har försäkrad i Folksam. Det är mkt pengar tycker jag!!!

Hur gör ni andra? Har ni alla djur försäkrad? Jag funderar på att ta bort försäkr på de som inte ska ha valpar/föl inom närmaste tiden. Och då det nalkas parning/betäckn så tänkte jag teckna då. Jag tänkte sätta bort 1000:-/månaden till ett eget "skadekonto" plus jag har redan nu en buffert på 20 loppor. Ifall något händer…

Jag har dock aldrig använt mig av försäkring förutom då tikarna har behövt kejsarsnitt.

Är jag knäpp som tänker som jag gör? Är jag dumsnål? Generad

[daytona]
0

jag vet fler som gör som du tänker! O det tycker inte jag är dumt om man har mycket djur. Man utnyttjar ju faktiskt rätt sällan försäkringen o räknar man ut vad man betalat under alla dessa år på bilar o djur o gu vet allt, så blir man mörkrädd!! Tycker du ska pröva iaf att göra som du tänkt, du får ju sen en buffert att röra dig med när du lägger undan pengar till dig själv, som du kan använda på annat sätt om det nu är så… det kan du ju inte om du betalar till försäkringsbolaget, dom pengarna är ju borta! Fundersam så tycker iaf Jag. (=

go fortsättning

AnnaLundin
0

Jag har alla pållarna försäkrade, däremot har jag anpassat försäkringsformerna och livbeloppen för att slippa ha så stora kostnader. Tror ajg ligger runt 15.000/år just nu, för 4 halvblod och 5 shettisar.

Jag skulle aldrig våga låta bli att ha försäkrat. Men har du karaktär nog att lägga undan de pengar du skulle lagt på premierna så… Här hade det inte funkat.

[Anna-N]
0

Har alla försäkrade och skulle aldrig låta bli att ha det. Har man en hel del häst o flera skulle bli sjuka o behöva vård på tex djursjukhus så går det en rejäl slant på en gång till kostnader. En vecka är ju uppåt 30.000 :- så då kan en hel "buffert" försvinna i ett nafs.

Har en premie på 25 000 ca (tror jag) per år o det är det värt även om det känns kostsamt när det handlar om så pass mkt o man ändå "sällan" utnyttjar försäkringarna.

Milla
0

har 3 hundar och 6 hästar försäkrade och skulle aldrig våga ha dom oförsäkrade.

Jag har en premie på 6000 kr om året och då är det hundarna som är dyrast.

Hundarna finns hos Agria och hästarna hos If

Är glad att dom är försäkrade för gammel hunden har kostat runt 30 000 kr på bara en månad och hade jag inte haft honom försäkrad så hade det blivit kärvt med att punga ut dessa 30 000 kr.

Visst att man kan lägga undan premien varje år men en premie på 6000 kr kommer jag inte långt med om dom skulle bli sjuka.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ester
0

Man betalar för en trygghet, visst kan man se det som att det "sällan" händer men ingen vet ju när olyckan är framme,så inte betalar man i "onödan. Har alla hästar och hund försäkrade och det har "betalt sig bra".Skulle aldrig utsätta vare sig djuren eller mig själv för den otryggheten om det vill sig illa. Har under en period av 6 år haft mina djur på sjukhus och vetrinär  till en kostnad av 73000:- och inte hade jag haft dessa pengar om inte försäkringen hade gällt.En vecka på Strömsholms djursjukhus gick på 48000:- ( en av undersökningarna kostade hela 20000:-)för en skada som kan hända när som och vilken häst som helst.

Gosa
0

Jag skulle heller aldrig våga ha mina hästar oförsäkrade, däremot kan man ju ändra försäkringsformen. Det viktigast är ju att man har en veterinärvårdsförsäkring så man kan vårda hästen om det händer något.

Jag kan dock tipsa dig om att kolla upp motsvarande försäkringspremie hos olika bolag. Jag bytte nu i november från Folksam till Sveland och det blev stor skillnad på årsbeloppet. Betalade tidigare till Folksam ca 34000/år, nu blev det istället ca 19000 hos Sveland.

Milla
0

kan också tipsa dig om att kolla upp hos olika, jag bytade från folksam till if och tjänade in ca 1200 kr per häst.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

Jag har inte hundarna försäkrade längre, de har nått en så hög ålder att de får tas bort om nåt allvarligt händer. Alla hästarna är försäkrade och jag betalar ca 4500kr om året för 5 stycken. DET kommer jag aldrig ta bort. Utnyttjar det väl….

VeronicaP
0

Jag betalar ca 13.000 om året för mina hästar och hund(golden) Då är det ett halvblod,2 russ, 2 welshar, 6 shettisar, tycker faktistk inte det är så farligt dyrt då är alla fullförsäkrade och vissa harfast självrisk med.

VeronicaP
0

#6 Vi har också Sveland vi bytade från Agria till Sveland för ett antal år sedan och tjänade en bra slant på det , men då var det ju även inräknat med mammas hästar vi har de ihop men betalar våra egnas försäkringar *ler*

Fiffilura
0

Men det värsta är ju självrisken tycker jag. Den är verkligen hög. Jag har Agria och har en självrisk på 2800 tror jag. Och de småsakerna som mina hästarna råkar ut för når ofta inte upp till självrisken. Russtoet som jag har är en riktig otursdam och i somras gick det nog på 4000, så då fick jag ut lite på försäkringen. Jag har för övrigt jättebra försäkringar som täcker även mediciner och veterinärens resor….

Men jag vågar inte räkna ut hur mkt jag betalar per år på 3 russ, en shettis och hund…..

SannaHolmgren
0

Jag har hittat ett mycket prisvärt försäkringsbolag, som erbjuder A1 försäkringar. Har ponnyn tecknad för 5000 i liv och betalar 590 kr per år.

Kimpa
0

Vi har hälften försäkrade i Folksam och andra hälften i If idag.
Bad om en offert från If och hamnade på 21 000:-/ år med alla hästar. Men då är det ockå tre PRE med för 60 000-80 000 liv med i den försäkringen.

Håller med dig#0. Ibland känns det att " jag har haft häst i 18 år och aldrig nyttjat försäkringen". Säga upp den och lägga undan samma summa på ett eget konto.
Men i samma veva som jag tänkte det fastnade min ena PRE i eltråden som skar in ända in till benet och åkte Akut in till Strömsholm. Med återbesök inkl en vecka där så slutade notan på 35 000:-.

Sedan har vi våran lilla shettis märr som blev akut buköppnad förra året. 50 000:- där. Och nu är hon dålig igen och behöver åka in.

Så tänk dig för noga.
Pengarna får vingar när det händer din häst något….

VeronicaP
0

#11 Vi har en självrisk på 1900

sonja
0

Jag är så nöjd med min försäkring, bortsett från att de har tagit bort den fasta självrisken och man numera måste betala 10 % på det som överstiger självrisken. Jag har haft användning för mina försäkringar så pass mycket att jag definitivt har fått mera än jag har betalat. Jag skulle aldrig våga ta bort mina försäkringar. Dock har jag valt bort livförsäkringarna och har bara veterinärvård för att spara pengar. Jag är mera intresserad av att ha råd med veterinären än att få pengar när djuren dör.

Pheobe
0

#11 jag har en självrisk på 2500 och sen täcker försäkringsbolaget allt där över. Jag tycker inte det är dyrt om dom nu täcker upp till 100.000kr. Har du bara haft veterinärräkningar under självrisken ska du ju vara glad. Jag är just nu inne på min andra självrisk på 100 dagar.

#14 du betalar väl % på beloppet också? på ett belopp på 50.000 får du stå för 10.000 då du i sveland har 20% på beloppet också

#15 livförsäkringen kostar ju nästan ingenting. Själv kan jag tycka det är skönt att få några kronor tillbaka då hästen dör så man kan betala avlivningen och sådant.

Midlingur
0

Har mina hästar i Agria. Vågar inte byta till If, trots att de är billigare. Deras försäkringar täcker i stort sett allt, även avlivning om veterinär tycker att det är den enda utvägen. Betalar 1700:- per år per häst och har 2300:- i fast självrisk. Är faktiskt nöjd med Agria.

[Anna-N]
0

#17: Varför "vågar" du inte byta till IF?

Midlingur
0

#18 Är alltid en risk att man får reservationer när man bytar bolag. Har en häst som stått på djursjukhus pga sitt öga, då finns risken att If har det som en reservation.

Pheobe
0

#19 det kan man kolla innan… If täcker avlivningskostnad samt kadaver till 3000kr samt mediciner 3000 om man har veterinär extra. Bara byta en av hästarna sparar du mycket på. självrisken är 2500 så det skiljer ju inte så mycket heller. En valack som blir två år kostar med veterinärextra samt veterinärvård 621kr om året. Du får båda hästarna försäkrade till under priset på en som du betalar idag

[Anna-N]
0

#19: Sådana reservationer har väl alla bolag? ;-)

Midlingur
0

#20 Jo, jag vet att de täcker mycket. Men jag vågar som sagt inte byta. 3000:- i medicinkostnader tycker jag dessutom är för lågt.

Midlingur
0

#21 Ja, och jag vill inte ha några reservationer ;) Så därför bytar jag inte bolag på den hästen.

Annette
0

Jag har några i If och några i Folksam. Skall byta över en till If, den andra får stå kvar eftersom det kan bli reservationer.

Anledningen till att jag byter är att Folksam numera har tagit bort sin fasta självrisk, medan If har fast självrisk.

Pheobe
0

#22 agria täcker väl inte mer mediciner? Och så himla mkt löser man ju inte ut på apoteket. Det veterinären ordinerar täcks ju

Midlingur
0

#25 De har ingen maxgräns för mediciner. 3000:- är tre penicillinkurer för en normalstor häst. Så jag tycker inte det är så mycket.

Pheobe
0

#26 då måste man ha plus försäkring, har du det på dina? men agria ätr dåliga på att täcka luftvägssjukdomar vet jag

Midlingur
0

#27 Japp, det har jag.

Fiffilura
0

# 16. Jo, det är klart, det har du ju rätt i. Så länge hästarna "bara" har småskador så ska man ju vara glad :-D

VeronicaP
0

#16 Nope de nya har fast självrisk så där betalar vi *Bara* 1900 kr och det var ju bra när Ajax stod på djursjukhuset så länge sen har vi max 100000 tusen på de nya med .

VeronicaP
0

Jag har ju haft både if och Agria innan och ja if var jag inte alls nöjd med jag utnyttjade aldrig försäkringen på den hästen men hennes försäkring blev bara dyrare och dyrare och sen när jag sa upp den så blev den jag pratade med skitirriterad och jag blev nästan idiotförklarad då jag hade min gamla märr oförsäkrad.

Agria var vi jättenöjda med alltid trevliga och bra att ha och göra med , men tyvärr tog de bort så mycket och den blev dyrare , så då kollade vi med Sveland som vi hade haft på våra gamle hästar och de var klart mycket billigare och tog över allt utan reservationer + dolda fel och annat .

Pheobe
0

#30 läser man på deras hemsida så har dom ett tillägg där självrisken är fast men det är dyrare då, själva premien..  Att bli idiotförklarad blir man nog på många ställen… jag har dålig erfarenhet av Sveland när dom skulle betala ut för skada. Beror nog på vem man får tag i och vem man har oturen att få…

VeronicaP
0

#32 jo lite dyrare är det men det är så lite så och som du ser så betalar jag inte så mycket per år för mina hästar . Det är alltid lite dyrare om du ska göra lite tillägg , samma på alla om du ska ha fast högre veterinärsskydd 50 el 100, med medecin eller inte ……

tilja
0

#12 Vilket försäkringsbolag om man får fråga. Låter ju bra! har Agria men undrar om de inte är lite väl dyra?

SannaHolmgren
0

#34 Det heter "Mjöbäcks Pastorats Hästförsäkringsbolag". Det drivs av en privatperson på hans fritid. Minns inte alla villkor mm men bla så kan man inte försäkra för mer än 25.000 i liv och det krävs vet intyg för att försäkra i liv för mer än 15.000. Minns inte hur hög vet.vårds är. Hästen får inte vara "för gammal"

SannaHolmgren
0

Pm:a så får du telnr om du vill prata med bolaget.  Vill inte lägga ut hans hemnr i tråden.

RebeckaSvensson
0

Vi har alla hästarna försäkrade, men har flera gånger funderat på att säga upp dem. Just nu har vi de flesta i det lägsta livvärdet som går och sedan veterinärvård som täcker upp till 50.000. Självrisken är hög så även om vi under året har haft veterinär till flera av hästarna ett antal gånger har vi inte kommit över den. Premierna är överkomliga nu så vi får se hur vi kommer att göra i fortsättningen.

Aribigga
0

Jag har haft en lånad häst oförsäkrad en gång med försäkringen om att "ägaren betalar om han blir sjuk" (lånade i andra hand) så det slutade med en veterinärräkning på över 20 tusen som ägaren inte ville veta av.

Så jag har lärt läxan, inte låna häst utan papper och aldrig ha den oförsäkrad.

lurvponnyn.vimeddjur.se

MalinLarsson
0

När vi hade många hästar tidigare 8+ så tog vi bort livförsäkringen, och har bara vet.vård! Detta gjorde mkt på försäkringarna!!!

Och huvudsaken är ju faktiskt att man kan rädda hästarna om det händer något, inte att få pengar om de dör eller blir overkbara!!!!