Mini mot standard...
På detta forum finns de som bara har standardshettisar, de som bara har minisar och de som har både och….
Om ni nu får chansen att tala er varma för just eran storlek - vad skulle ni säga då? Vad är det bästa med en mini/standard?
Min syster funderar på att skaffa shettis, och undrar om hon ska ha mini eller standard… så kom igen - spara inte på krutet utan slå ett slag för just er storlek och glöm inte att MOTIVERA VARFÖR MINI/STANDARD ÄR BÄST ATT HA!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jag har inget emot mini, men nu har vi börjat med standard och jag tycker det är bättre att satsa på en sak eftersom jag inte kan ha hur många ponnyer som helst. En sak som talar för standard är att de i mitt tycke är lämpligare som ridponnyer för barn än vad mini är, pga att de är större och barnen kan ha dem längre.
Jag köpte ju mitt första sto delvis för att barnen skulle rida.
Förstår inte riktigt frågeställningen egentligen, det är ju samma ras…?

#2. Det står storlek.
#3 Jag ser det också men om man inte vet om man vill ha en mini eller standard så kan ju inte storleken ha betydelse. Då skulle jag leta efter en individ som passar mig istället.
Varför får inte liten vara med?
Veritas odium paretFörvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 En bortglömd undanskuffad minoritet
, ialla fall skrivs det nästan inget om dem. Jag har ialla fall ponnyer i storlek standard och liten.
#5 eller hur… varför inte liten????
Ang frågan: det beror ju på i vilket syfte du ska ha shettisen. Personligen tycker jag bättre om standard, då det är lättare att hitta en passande ryttare till dom och även om du bara är ute efter en sällskapsponny så behöver ju även den röra på sig ibland.
Jag tror att det idag är lite hysteri ang små raser (alla sorters djur inte bara häst) men att köpa en mini bara för att den är liten och söt tycker jag är lite magstarkt, den är fortfarande en häst som behöver motion och allt annat en häst kräver.
# 5 ALLA storlekar får propageras för, på ALLA sätt, med ALLA medel
Hela vitsen är att det ska läggas fram motivering för varför man ska välja en viss "typ"/storlek på shettisen.
Kan "din" storlek användas till/göra något som den andra storleken inte kan osv.
Må väl,
Maria
#7 räknas "liten" inte in under "standard" igentligen? Men jag håller med dig, jag har också storlek liten och standard, men om vi ska räkna in liten också, så tycker jag nog att standrden är "bättre", av anledningen som jag skrev i förra inlägget. Ju större ponnyn är desto lätare att hitta duktiga rytare i lämplig storlek.

Jag föredrar standard! Å det är för att ja tycker mini blir för litet helt enkelt:D Standard är lättare å anpassa te vagn och så med. Å vill man ha en ryttare till sin shettis så är det ju lättare å hitta te en standard:D Så får ja välja så ska de va standard:)
Men ett fyrspann med minisar, ja de vore trevligt

Jag har genomgått flera faser vad det gäller vilken storlek på shetland jag föredrar. Till att börja med ville jag ha dem små, inte ens "liten" utan riktigt "kleine maat", säkerligen beroende på att min första ponny var (är!) 88 cm och han lixom blev mallen för hur jag tyckte att en shetland skulle vara.
Därför blev det att jag först köpte ett ministo som som vuxen ligger precis runt minimåttsgränsen. Därefter fick jag möjligheten att köpa mitt drömsto och hon mätte 99 cm och var dessutom långlinjerad. Oj, vad jag tyckte att hon var stor till att börja med! Hennes dotter blev ännu lite större (ca 103 cm) och nu känner jag nog att jag föredrar de stora. Kanske för att jag intresserar mej för körning och tycker de större passar mej bättre.
Märkte oxå när jag var på den holländska hingstpremieringen där hingstarna visas i storleksordning, att jag började tycka att det blevr riktigt intressant först när midden och grote maat äntrade ringen…
Men egentligen har ju storleken ingen betydelse (faktiskt!). Precis som #4 skriver, så är det snarare individen som gör hästen. Något råd om storlek känns det därmed inte som att jag kan ge. Det finns nog viktigare egenskaper som drömponnyn ska uppfylla, kan jag tycka. 
Alla storlekar har sammma användningsområde. Men liten och standard kan ridas längre av barn och har klart bättre förutsättningar än mini om man har barn som skulle vilja tävla i ridgrenar eller köra trav. Jag kanske är fördomsfull men i körning på lite högre tävlingsnivå kan det bli tungt för de riktigt små. En 10-11åring får nog svårt att rida distansritt på sin mini.
Förlåt….
Men en mini är otroligt smidig om man vill hålla på med agility.
Det var bara sett ur ett bruksperpektiv.
Annars för mig personligen är det lättare att pyssla med det lite större så jag inte behöver böja mig så mycket
Efter att ha visat en tämligen ouppfostrad minihings på avelsvärdering insåg jag hur svåra det kan vara sin ringa storlek till trots
. Det krävdes en lite annorlunda teknik. Jag fick ialla fall slagsida när vi gick på ring. Kanske skall förklara att ponnyn hamnade i mina händer, då ägaren på plats inte alls kunde få ordning på sin annars ganska fogliga ponny som plötsligt blev väldigt hingstig.
Men vem vet det kanske blir en mini här också så småningom…och då får jag nog ät upp en del av ovanstående
Perfekt manköjd är 95-98 cm tycker jag.

#13 Vi skulle ju inte spara på krutet så det är väl lugnt
Själv tycker jag det är coolt hur fort man vänjer sig med de olika storlekarna… Har förr i tiden haft lite ponnyer (även någon shettis) i ridskoleverksamheten, men själv var det länge sedan man pysslade med så smått som våra minidamer.
Sedan tog vi hem hingsten som var ännu mindre och då kändes damerna stora :-))
Tror att jag skulle uppleva en maxad standard som jättestor idag ;-)))) men tror själv de har större brukningsmråde.
Må väl,
Maria
jag vill ha mina runt metern, en miss i tabellen när jag fick se Amulette, hon är ju "bara" 94, men ack så guddomlig :O) hon kommer stanna här oavsett storleken.
#16 vilken käck storlek, hon kanske kan begåva dig med en samling liten avkommor…
Ni som avlar… varför har ni valt att pyssla med just den storleken ni har???
Och ni som har både mini och standard - varför då? Vad tycker ni de "kompletterar" varandra med (varför har ni båda storlekarna)?
Finns det någon som anser det vara ekonomiska skillnader mellan de olika storlekarna?
Må väl,
Maria
#17 hon har ett föl vid sidan nu E: Dalsgårds Favorit han är 98cm
Är nu på betäckning med Menno v.h. Aeghterhuus som är 99, så vi får väl se vad det blir för storlekar här :O)
Är lite feg att betäcka henne med en större hingst också pga ev komplikationer vid fölning pga stort föl
#17 Menno v.h Aeghterhuus vad är det för hingst?
Jag valde standard, för att JAG anser att deras användningsområden känns större, min kompis har en mini och hon har väldiga problem med: att hitta ryttare, hitta utrustning, transportera (då dom små liven lätt går under bommen :O)), anpassa hage så den ska passa både minisen och hennes halvblod (nu snackar vi 4-5 trådar :)) inte blev det lättare när minisen kom på att om hon skynder sig under tråden så hinner hon inte känna av strömmen :D
Menno står på Jäboruder, Isabell blev kär i honom när jag såg honom :O)
En mini äter mindre och bajsar mindre
skämt å sido!
Anledningen till att jag och mamma har både mini och standard är för att jag alltid velat haft mitt egna svarta sto att tävla med. Sen blev det visst flera och även en unghingst att jobba med.
Mamma har/är emot det egentilgen, men accepterar att jag vill ha några i standardstorlek.
När min mamma började med mini -90, så fanns det inte så många som det gör i dag, och absolut inte av samma kvalité, så jag antar att det var därför hon valde mini, hon har ju hållit på med avel i princip hela sitt liv och hon ville väl bevisa att att minin inte bara var en söt liten ponny.
Personligen så tycker jag absoult inte att någon av storlekarna är bättre an den andra. Det blir vad man gör det till. En mini går att göra nästan samma med som med en standard. Jag kör dem, löskoppar, deltagar i både kvalitén och treårstestet. Tycker man inte att det är ett problem, så blir det ju heller inget!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag trillade in på standard för att jag sett en mini i en brukskörning en gång (alltså grenen brukskörning) och den kunde inte göra halt i nerförsbacke för vagnen var för tung. Hästen gjorde allt rätt, den satte sig på bakkärran och stretade emot, men orkade inte. Så det kändes bättre att köpa en "större standard" eftersom jag ville tävla mycket. Köpte en grabb som idag är 102 cm, och sedemera ett sto som är ca 98 cm.
Av en händelse så har jag halkat in mer och mer på mini på sistone och egentligen så spelar det ju ingen roll hur små eller stora de är, de är ju av samma ras. Efter att ha haft närkontakt med flera minisar de senaste åren så är jag helt öppen för idén att skaffa mini framöver, om individen passar mina ändamål.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
putt
fler får gärna "hissa och dissa" storlekar på shettisarna :O)
det beror på vad man ska ha dom till,vi har minisar för tillfället men om men ska rida och köra osv. så passar ju en större lite bättre men det går ju att rida och köra en mini också
!

slår ett slag för medium/liten! Den perfekta barnstorleken(enl. mig)!! Barnen växer inte ur den för fort men den är inte heller så hög att trilla av när de är små.
Då vi använder våra i olika bruksgrenar föredrar vi maxad standard. Våra ligger mellan 106 - 107 cm.
Nackdelen med det är att det är svårare att hitta hingst. De flesta hingstar ligger på över 100 cm och vi vill ha dem under…..
Det finns hingstar under 100 cm, men de är inte så många. Vi avlar ju för trav……..

Jag har för tillfället en standard (eller ja, egentligen två eftersom hon har fått föl) och tre mini. Mitt hjärta klappar hårdast för mini och det är mini som jag främst vill avla på. Enda nackdelen med dem är att det är svårare att hitta grejer som passar.. men letar man lite extra så ordnar sig det med. =)

#7 min shettis är 94 cm nu men han e ju bara tre så han växer nog över till standard. men för tillfället har jag en litren haha 
#28 håller med dig, ju större ju bättre:O) men av rädsla för att hamna över gränsen för godkänt så försöker jag hålla mig till metern el. strax över, men som sagt har ju även nya stoet på 94 :) men mindre än så blir det nog inte… men man ska aldrig säga aldrig.