färgfråga

Hon är verkligen och absolut svart Sandra. En shetland måste inte vara kolsvart för att räknas som svart.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

okej då låter skönt. Ja tycker hon e snygg med så ljus man och svans
.

Sandra kolla hennes stam, det är mormor som är fux, men Anja har bara lämnat svart, o Etapp är lika "svart" som Zettan.'
men snygg är hon, kan man va annat med sån fin mamma

#3 jo men man börjar undra när hon blir ljusare och ljusare för varje vecka som går. men ja fick mitt svar att hon är svart och de var de ja ville höra.

#4 Många svarta skiftar nyans ofta och mycket och det skall man inte bry sig så mkt om. Är de födda svarta kommer de förbli svarta.
/Cattis

tusen tack, tur man har er id-kontrollanter att fråga.

vad fin hon är.
jag har tänkt rätt mycket på det där, man har sett bilder på shettisar som inte är kolsvarta, och så kallar ni dem för svart och i början tänkte jag att ser ni dåligt eller :P men nu har jag ju förstått det där att shettisar inte behöver vara kolsvarta. lite konstigt på sätt och vis, att kalla något svart fast det inte är svart. men men, saker brukar inte alltid vara som man tycker att de borde, rent logiskt. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#0 vart har du köpt det utställningstränset?? har 2 i stallet som söker med ljus och lykta efter precis ett sånt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#8 köpt av Ann-Christine Hassling. de är jätte snyggt och ja är verkligen kär i de visningstränset

Vem är det och kan man få tag i ett sånt på nåt vis?
Hennes kontaktuppgifter finns på hennes hemsida www.humledal.com =)
De är supersnygga har flerastycken!!
Delad glädje är dubbel glädje :)

okej, tack så mycket =)

#13 Det ser ut som ett svart föl ja. De har ofta ngt som påminner om en ål, men det är ingen riktig ål. Svart black finns inte, då blir de musblacka om de har svart som grundfärg och det är inte det där fölet på bilden.
/Cattis
visste att de inte fanns svart black…hehe
men man blir lite fundersam när man ser färgen idag…svårt att tro att han blir svart, han är ju så ljus.men men, man lär väl få se…..
#13 vad är det för färg på pappan då?
Tarik är svartskimmel

#18 En del av mina svarta föl har också så där ljusa tofsar i öronen emellanåt. Jag skulle fortfarande säga svart (om han inte har föräldrar med ngn "gul färg").
/Cattis
gul färg menar du vad?? Nilla är ju fux, men är lite stickelhårig nu. Som sagt kass på det där med dom olika färgerna. 
jag var bara nyfiken ni som har haft massa fölisar med olika färger. 

Jag läste inte stammen, så jag visste ju inte om det fanns ngn förälder som var ex isabell. Men jag tror som sagt att han är svart.
/Cattis
Det är ganska vanligt att svarta shettisar är mer bruna än svarta på sommaren?
Solblekta blir dem visst, hittade bilder på det i en annan tråd. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
det gråa i svansen, kan inte det vara att den inte riktigt fått sin svarta färg ännu, svarta hästar kan ju födas gråaktiga och sen bli svart

#23 Många svarta shettisar har grå svans, som oftast efter ett par år blir helt svart. En del har tom nästan helt vit svans.
/Cattis
Typ så här kan det se ut

är det det där som kallas silversvans?
men har det ngt med silvergenen att göra? den genen bleker väl hela hästen?
#26 Det har ingenting med silvergener att göra. Ofta finns en hingst som heter Rosson of Transy i stamtavlorna på dessa "vitsvansar".
#26 - som hanna skrev, man kallar det för vit svans bara. Eftersom det finns en färgvariant som heter silver, som inte alls har med saken att göra så bör man inte skriva "silversvans" eller "silvrig i manen" om det inte har med silveranlaget att göra.
Nämnda Rosson of Transy är farfars farfar till stoet på bilden jag visade ovan.
ni får gärna svara, ni som kan det där med färger…