Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1946 ggr
Martina. N
0

Med eller utan RS nummer

Funderar lite efter att ha läst artikeln här intill om RS numret som det kan ansökas om. Eftersom allt är frivilligt numera och ingen diskriminering sker av några ponnyer på utställning eller premiering, vad nytta då av Rs numret?

Inom en tioårsperiod kommer det ju finnas massor av fina ponnyer som inte uppfyller kraven för just detta nummer, kan det finnas nån nackdel att inte ha det stämplat i hästens pass?

Moheda
0

Ja, du har väl en viss poäng i det du säger, men å andra sidan så tycker jag personligen att det känns bra att någon med erfarenhet och kunskap bedömer din ponny (syftar få på premieringsförrättren).

Jag tycker att det känns som ett slags "kvitto" på att din ponny uppfyller rasvisa krav och att du som ägare får veta om det är ok att avla på. Om det nu är vad man vill.

Martina. N
0

Ja men det ju precis det dom kan bli ändå, visade på premiering och avelsvärderade som hingstar och uppnå 40p. Men enda skillnaden är att dom blir utan detta nummer i passet.

Annette
0

#2. RS-nummer är inget de tilldelats automatiskt tidigare heller. Man måste själv ansöka om det.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Martina. N
0

Jag kanske har svårt att uttrycka hur jag menar men, förut var en häst som inte uppfyllde kravet för rikstamboken begränsad till mycket. Nu spelar det ju absolut ingen roll längre eftersom dom får ställas ut, premieras, avelsvärdera hingstar allt som tidigare, bara språngrullehantering, dna osv är utfört.

Jag menar att det numret man ansöker om nu inte har någon som helst praktisk betydelse längre, om det inte sätter någon begränsning alls. Kanske låter flummigt det här också?

Cattis
0

#4 För många av oss spelar det fortfarande roll. Stor roll.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

RS är ju en meritbeteckning som visar att ponnyn uppfyller vissa krav.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Jag har inte läst på ordentligt - är kravet på RS på stoet borttaget för att hingsten ska kunna bli RS-hingst?

Kris_J
0

#7 nej.

AnnaLundin
0
Madelene_Udd
0

#2 Skillnaden är större än du tycks tro….

För att bli RS-hingst räcker det inte med att avelsvärderas med 40 p!! Både fadern och modern måste vara RS-hästar. Detta gör att man framgångsriks kan stänga ute de hästar som är efter föräldradjur som inte är avelsvärderade och uppfyllt de krav SSS ställer för RS.

Den som betäcker med sin egen hingst för att den är fin eller den som ha en egen idé om avel blir utestängd från RS-registret. Även om de lyckas bra i sin avel och deras hästar får guld på utställning och 40 p på premiering.

SSS har här hittat en väg att gå för få behålla de strikta regler som man tidigare haft som EU varit emot. Genom att göra RS-registret frivilligt och registrera alla ponnyer med shetlandsstam om språngrulla osv är fört så kan man hålla EU nöjda och ändå dela i Shetlandssverige i ett A-lag och ett B-lag!

Detta är så som jag tolkat den information som finns på SSS hemsida och i tidningen. Rätta mig gärna om jag har fel!

saharahs
0

Men en avkomma efter hingst utan RS nr, kan den premieras? få RS nr oav??

Madelene_Udd
0

En avkomma efter hingst utan RS-nummer kan INTE få RS-nummer om jag har tolkat rätt, oavsett avkommans kön.

Avkomman kan premieras, men kan ej få RS-nummer oavsett hur bra den än är.

Cattis
0

#12 Både ja och nej. Är hingsten godkänd (avelsvärderad) o annat ISPC-land kan det gå. Annars inte.

/Cattis

Kris_J
0

#10 Att påstå att man med RS delar i ett A och B lag är lite magstarkt uttryck som får stå för dig.

exitingsvillemo
0

har kikatkie på mitt stos föräldrar E:har RS U: står det SPAR vad betyder det?

StuteriSolo
0

SPAR betyder att hästen är registrerad men ej stamboksförd(SvensktPonnyAvelsRegister)

exitingsvillemo
0

vilket innebär?

Kris_J
0

De shetlandsponnyer som registrerats i spar de gamla spar registret med nummer som såg ut så här tex  SPAR15/50 har konverterats till  38-50-0015

Ponnyer som har de konverterade nummret är införda i den svenska stamboken. Det har tidigare kallats att de varit grundstambokförda. Olika raser har olika regler. Shetlandsponnyer i Sverige förs in i stamboken då de "registreras".

exitingsvillemo
0

då kan alltså inte mitt sto få RS nr?

Kris_J
0

# 19 Om du skickar ett PM till mig med hästen kan jag kontollera för dig.

Kris_J
0

#18 Lite trött  läste inte så noga och svarade slarvigt trodde det var SPR (SvensktPonnyRegister) som efterfrågades…Generad

Martina. N
0

Kan dessa ej RS berättigade hästar få avelsdiplom som treåringar?

RebeckaSvensson
0

#22 Ja.

Houdini
0

Det är väl tillåtet att avelsvärdera avkommor till icke RS, då kan ju rent teoretiskt en häst vara efter två föräldrar avelsvärderade med 40 poäng (utan RS)  utan att själv kunna få RS-nummer.

Så det behöver ju  inte sitta i de närmaste generationerna precis..

Trist när inte hästarnas egen exteriör räknas utan ättlingarnas, målet för alla är väl att få fram bättre hästar?

En häst som ej uppnått 40 poäng men ändå klass 1 kanske inte nedärver sig sämre än en som faktiskt lyckades få 1 el 2 poäng mer?

Mycket beror väl på hur bra de passar ihop genetiskt.

Mycket tal om RS och hur viktigt det är… ingen kommer ihåg att det faktiskt har avlats en hel del på hingstar som INTE har uppnått det veterinära kravet genetiskt!!!

Det om något är väl värre?

Houdini
0

Finns ju andra sätt att mäta hästars kvalité..

Utställning, treårstest, kvalitetsbedömning etc.

Martina. N
0

Ja eller fortsätta visa på premiering, eftersom stona kan få diplom även utan berättigat RS nummer.

Även hingstarna kan ju avelsvärderas som tidigare och poängsättas. Tycker också att kvaliten borde vara viktigare än ett nummer i passet.

Cattis
0

#26 Ja och man behöver ju faktiskt inte ansöka om SUCH heller, även om hästen är meriterad för det. Det är också frivilligt. :-)
Men om man har hästar berättigade till RS, så tyder det framöver på att deras stam består av avelsvärderade och förhoppningsvis exteriört bra djur.
Det kan vara minst lika bra djur även utan denna "titel", men för andra som tittar på en stamtavla är det bra att de enkelt kan se vad som finns bakom = avelsvärderade ston och hingstar (vilka också är veterinärt ua samt härstamningsverifierade).

Om man drar det till sin spets: Ett sto kan ju annars faktiskt få diplom och vara efter en hingst som aldrig når upp till mer än säg 33 poäng. Då krävs det lite efterforskning av ngn som ev är intresserad av att börja avla på henne. Med ett RS i passat vet man att det iaf inte är möjligt. Och bara för att en hingst, eller ett sto, som är av taskig exteriör kvalitet lyckas få en bra avkomma - så vill iaf inte jag avla på det. Sådant kommer igen i senare generationer.

RS är en merit. Och den tycker jag är viktig, lika viktig som att man framhåller andra meriter, såsom SUCH, Elit eller annat (ex preferent osv).

Men det är som sagt en smaksak och alldeles frivilligt.

/Cattis

kortinhopp
0

Läser rätt ofta här men och hakade till lite här och undrar…

Hur kan RS vara en merit för just en specifik individ???? När de kreterierna som ska uppfyllas ligger på tidigare generationer och dess ägare ????

Får bara inte ihop det :)

Cattis
0

#28 Både och. Individen själv måste också uppfylla vissa kriterier.

Merit, titel, kvalitetsbeteckning - välj själv. Jag vet inte vilket av dessa, om ngt, SSS kallar det. Men jag tror säkert att det framgick ganska tydligt vad jag menade även innan.

/Cattis

kortinhopp
0

#29 mn jag tycker (om jag nu ska tycka) att för stor vikt läggs vid vad ägarna till förfäderna har tyckt va viktigt … jag tror som någon sagt att det på sikt blir ett a-lag och v- lag eller ännu värre så slitttras rasen

Cattis
0

#30 Det tror inte jag, och jag hoppas du har fel.

/Cattis

kortinhopp
0

#30 men visst finns det en risk att i framtida ägare till individer som ej kan behandlas lika pga dessa regler känner sig ovälkommna och bildar egen förening med allt vad det nu kan leda till…

Cattis
0

#32 Tillsammans med alla de som aldrig får ELIT eller SUCH då? För de blir ju isf också orättvist behandlade om man resonerar så. Eller alla de som redan nu har hingstar med RS i sina stammar.

Vill man inte ha RS, så behöver man inte. Vill man ha det, så köper man och avlar på avelsdjur som är berättigade till det.

/Cattis

Martina. N
0

#27 Det här kan ju inte stämma, för visst har det väl varit så att en del EU hingstar tidigare när dom hade visningskrav, inte kom upp i så höga poäng?

Nu behöver dom ju inte visas längre för att avkommorna ska få RS så teoretiskt så kan det visst finnas hingstar i stammen som aldrig når mer än 33p.

Cattis
0

#34 Nej det gäller givetvis inte de hingstar som är godkända i andra länder och man kan ta sig runt den vägen, om man nu skulle vilja det?
För visst, de kan ju vara så dåliga… Det tror jag dock tar ut sig självt i slutänden, då deras avkommor kanske inte själva kvalificerar sig under individprövningen = inget RS.

Spekulerar vidare:
Men om hingsten är verksam i Sverige är han förhoppningsvis visad även här och därmed finns ett omdöme om honom. Jag skulle själv inte välja en hingst med så låga poäng. Får en hingst ex 32-34 poäng, då är det troligen ngt rejält dåligt med honom, exteriört. Och det kryllar av hingstar med bra exteriör, i de flesta färger och storlekar.

Väljer man att ta en EU-hingst som inte är avelsvärderad här, så får man väl hoppas att folk är så pass kunniga att de kan värdera hingstens exteriör själva.

Jag vet inte om jag skulle vilja använda en hingst som är verksam här, men inte avelsvärderats här också. Det beror på vad som är speciellt med just den hingsten och också varifrån den kommer. De holländska har ju sitt index man kan luta sig emot en hel del. Finns många fina hingstar med bra stam, bra index och som ser snygga ut men som inte är visade här.
Det tycker jag är synd, för jag vill verkligen ha en bedömning att gå på, då jag själv inte är lika kunnig som ex AVN.

Och det här är som sagt bara personliga åsikter/reflektioner. Det är upp till var och en.

/Cattis

Hanna-D
0

#35 Jag skulle inte betäcka med en hingst utan RS, finns ett undantag och det skulle vara om t ex Friso stod i Sverige Flört Å andra sidan är väl den chansen = 0.

Madelene_Udd
0

# 14 Jo, jag vet att jag provocerar lite….Skrattande

Jag har inget emot RS alls, tvärtom, kvalitetsstämpel är alltid bra! Men jag tycker att det är tråkigt att en häst inte med egna meriter skall kunna jobba sig upp till RS-nivån. Genom att stänga ute dom som någonstans i stammen har en icke RS-häst så delar man faktiskt upp rasen i 2 delar…… Om man sedan kallar det A-lag och B-lag eller något annat det spelar ingen roll….

Houdini
0

#34  Du menar att avelsvärderingsnämnden skulle avvisa alla hingstar efter utländska hingstar som inte är visade… förlåt AVELSVÄRDERADE  i sverige då? Eller bara de som faktiskt finns i sverige?

Lite knäppt, en hingst behöver väl inte automatiskt vara sämre för att den kommer till Sverige..? eller..?

Kanske inte utan orsak Riksstamboken inte får finnas kvar?