Blacka färger...
Hur VET man igentligen att det är en Black färg?
Tydligen så kan ju även oblacka färger ha ål
och inte alla blacka färger har tvåfärgad man och svans.
Jag har förstått att man kan titta på täckhåret, att utsidan av strået ska ha pigment medans insidan och toppen ska vara pigmentlösa. Ska man då behöva kolla ett hårstrå för att vara helt säker? och syns det TYDLIGT att "baksidan" av strået är pigmentlöst?
Om någon av föräldrarna är blacka i färgen så syns det tydligt på fölet om det ärvt den blacka färgen.
Fölet får en mycket tydlig ål, manen är flerfärgad, benen är mörkare och ansiktet har en mörkare nyans.
Jag skickar med en bild här på vårt musblacka föl Wera när hon var nyfödd.
Om fölet inte är black-färgat så kan det även då ha antydan till ål, men absolut inte som ett blackt föl.
ja, på dom två syntes det verkligen att de var black :O)
Men rödblackar kan ju ha helvit man och svans, är ålen så pass tydlig at man tydligt kan se att det är en rödblack då? finns det ingen som kan visa bilder på de olika blackfärgerna, helst kort uppifrån/bakifrån så att rygg och svans syns

Vi har två gulbrunblacka och en cremelloblack i stallet, egentligen inte lätt att se på någon av dem, då de gulbrunblacka egentligen lika gärna kunde vara gulbruna och cremelloblacka cremello. Men de båda gulbrunblacka har zebratecken på benen och cremelloblacken har lämnat gulbrunblacka föl. (På den cremelloblacka kan man också se en svag svag gul ål längst ryggen, annars syns det absolut ingenting på henne, hon är bara helt kritvit).

#5 Elins rödblacking med vit man och svans. jag kan åtminstone inte hitta nån ål i manen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rödblackar har sällan ål i manen, men i svansen brukar det synas litegrann. Brunblackar, och särskilt mörkbrunblackar, har ofta så mörk man och svans att ålen inte syns alls där.
Manen och svansen behöver inte vara flerfärgad på en black. Min blacking har enfärgad man i det röda fältet närmast huvudet. (Se bild till vänster.)
Blackar har generellt en annan nyans i pälsen än andra hästar, särskilt sommartid. Och färgpigmentet sitter som sagt bara på utsidan av täckhåren, vilket syns väldigt tydligt om man klipper en black och tittar på det som ramlar bort.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Den blacka genen bleker hästens kropp (huvudet bleks inte lika mkt). Det som kännetecknar en black för utom den blekta kroppsfärgen är:
* den genomgående skarpa ålen som går hela vägen genom man och svans. Alla hästar kan ha ål men den sk. fuskålen löper inte genom man o svans och är inte heller lika skarp som blackålen!
*Blacka hästar har även en mörk kant runt öronen.
* Ofta zebraränder på benen
*Ofta ljusare bruna ögon

#11 Återigen så är rödblackar undantagna. De flesta black-tecknen syns sämre på dem.
www.stuteriprecious.se
#11 jag har hört samma saker som de du skrev.
Undantaget med rödblackar är om dom har flax-genen, vilket isåfall kan göra att dom får enfärgad man och svans, men det skulle, enligt vad jag läst vara det enda undantaget.
Fortfarande lika förvirrad…
vad jag menade (var lite otydlig) var att om dom har flaxgenen så bleker ju den "ålen" i manen och svansen.
Har rödblackar inte flaxgenen så ska dom ha ål hela vägen (baserat på boken; Hästens färger)
Har du inget bra kort på din pålle ahnna, så man får se över ryggen på honom :O)

#10 De rödblackar jag haft/har har alla haft flerfärgad man, även de som haft ljus man o svans. Man har tydligt kunnat se ålen mitt i manen. Likaså har de alltid haft kanten på öronen samt strecket över manken och antydan till sebraränderna på benen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
nu blir jag bara ännu mer förvirrad…
#10 dina rödblackingar värkar ju gå efter det som står i boken, om dom inte har flaxgen så ska dom ha flerfärgad man (enl. boken alltså) :)
#11 din rödblacking har nog inte läst boken då :O) tycker på kortet dock att han ser väldigt mkt ut som en fux, inte för att jag inte tror att du talar sanning alltså…:O) i boken står det att blackar ska ha tvåfärgad man och svans.
har du inget kort på din rödblack uppifrån/bakifrån, så ålen syns och svansen????

#17 + #15 Allt är relativt, som Einstein inte sa… Rödblackar följer inte alltid reglerna, och som sagt inte mörka brunblackar heller. Har stött på en mörkbrunblack som såg ut ungefär som vilken mörkbrun häst som helst, men det var en black.
www.stuteriprecious.se
#18 kollade på din hingsts mor och far (hoppas du inte misstycker:O)) modern står som rödblackskäck, men varkän hennes mor eller far har blackanlag, vilket också, enligt boken är omöjligt, där står att för att avkomman ska bli black, krävs att minst en förälder har anlaget…
…???????… förvirrad, finns det alltså inga regler som gäller?
*suck* trodde jag skulle bli klokare sen jag köpte boken, men icke…

#19 Frågan har varit uppe förut, har för mig att mormor eller vem det var är felreggad. Min hingst är definitivt black, det kan åtskilliga avkommor intyga.
www.stuteriprecious.se

Var inte Amigo rödblackskäck? Har för mig att han står som det i mina gamla hingstkataloger i alla fall…
#20 ok tyckte väl att nåt inte stämde :) hoppas du inte tog illa upp :O)
vill rätta till mitt inlägg #17, #10 och #11 ska vara #15 #16, läste lite knasigt på inlägg-nr …:/ ska nog gå och sova nu

#22 Nejdå.
Amigo kan det ha varit. Men bilden jag har på honom visar en rödskäck…? Tycker det ser ut så, i alla fall. Kan vara dålig kvalitet.
www.stuteriprecious.se

Amigo var rödblackskäck.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Dåså! 
www.stuteriprecious.se

#27 Oj, vilken ljus! Häftigt!
www.stuteriprecious.se

#30 Självklart, de har lika mycket skiftningar som andra färger. Tyvärr (tycker jag) så är det många som felaktigt kallar brunblacka shettisar för "ljusbrunblack" och mörkbrunblacka för "brunblack". Riktiga ljusbrunblacka är ordentligt ljusa, men man ska inte tro att det går att jämföra brunblackar med vanlig brun färg. En brunblack shettis som ser ut som en vanlig brun fast med ål är troligen en mörkbrunblack, snarare än någon annan benämning. Krångligt att förklara, hoppas ni fattar.
www.stuteriprecious.se
#30 är det Kyoto Star?
Veritas odium paretFörvånad
#32 Ja, det är Kyoto Star!
ojojoj dessa blackar… väldigt fina hästar men väldigt förvirrande också :O
om man lägger till ett gulanlag hos en rödblack, så kan tydligen ålen blekas till nästintill obefintlig och hästen ser ut som en vanlig isabell.
Jag måste leta reda på en blacking härikring och rycka ett hårstrå, bara för att kolla :O) om det syns tydligt, menar jag
Här hittade jag en bild på en shettis som har "ål" men inte är black, hon är gulbrun. Hennes ål är inte lika skarp som på en brunblack, dessutom kan hon omöjligtvis ha blackanlag eftersom hennes pappa är brunskimmel (Haodo) och mamma isabell (Alette). Vid osäkra fall är det säkraste att titta på stammen, ett blackanlag kan inte bara dyka upp mitt i allt utan måste finnas hos en av föräldrarna.

Min rödblack har en tydlig ål.
Syns en del på nedanstående länk:
http://farm4.static.flickr.com/3073/2538687573_0e4e063725_b.jpg

det finns en del fuxar med "ål" sk falskål och den är ej så tydlig som en riktig ål (ex.#27 hästen på bilden är ljus med vit man o svans men har en väldigt skarp ål! en klar rödblack, man ser även det tydligt mörkare huvudet)
jag tror att det finns fuxar som felaktigt står som rödblacka i passen pga en falskål.
Bild: Rödblack (utan flax), man ser den skarpa ålen samt den speciella bleka röda/beiga färgen

#36 vilket mysigt kort.. full fart