Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 778 ggr
ponny-tjej
0

hjäääälp med däck

jag ska vara med i en agilityklass med min ena mini i bjärsjölagård,all träning fungerar bra utom -DÄCKET någon som har några tips om hur man kan träna dom till att sätta i hovarna i däcket,inte bara gå åt sidan.?

tacksam för alla svar och tips!

ThiffannyJ
0

När jag tränade Kevin till att att sätta framfötterna i däcket så började jag med att lyfta i hans hovar och berömde hela tiden. Till slut räckte det med att peta på benen och sen räckte de med att vi kom fram till däcket så visste han direkt vad som väntade!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ponny-tjej
0

tack!

men när jag lyfter framhovarna på alla våra minisar jag tränar/t

så backar dom alltid undan fast man bara lyfter hovarna lätt…något mer tips

/tack

ThiffannyJ
0

Kanske borde börja med att träna bort att de backar för att man lyfter fötterna på dem? Kan ju inte vara lätt att vara hovslagare då…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

Tvinga inte in benen i däcket, utan lyft som vanligt och "hasa" eventuellt däcket inunder hoven och sätt ner. Beröm när de står still och inte drar ur hoven. (Kan ta några försök.) Så småningom kan du låta däcket ligga där det ligger och lyfta i hovarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
0

Jag ställde mig på ena sidan däcket, hästen på andra å locka med godis, han försöker gå på sidan, men då flyttar jag mig så vi hela tiden är mitt emot. tillslut kommer hoven i eftersom det är ända sättet att få godisen! efter ett par gånger gick han i med hoven så fort vi kom till däcket. detta tog 2-3 dagar från totalvägarn till at hoppa i på en gång!

Frida-E
0

När jag tränade detta med Nalle så gjorde jag ungefär som #5. Ställde hästen på ena sidan däcket och mig på andra sidan och lockade på honom. Först totalvägrade han och bara gick runt däcket men jag flyttade mig också då så vi alltid stod på varsin sida. När han väl gick i med en eller båda fötterna fick han godis och massa beröm. Tränade då i kanske 15 min och nu behöver jag bara visa honom ett bildäck så ställer han framfötterna i det plättlätt! Skrattande

Maliiin
0

Min klev bara åt sidan eller också ställde han sig med hovarna på däcket:/ Men ja lyfte hans hovar å hasade under däcket:) Å så massa beröm!! Å nu går de hur bra som helst:D

ponny-tjej
0

#3 dom är duktiga annars men tycker inte om däcket…än

#4 ska prova dit förslag idagFlört

ponny-tjej
0

#4 dit förslag funkadeSkrattandetack

började med ett cykel däck,om någon dag tar jag ett till och sen ett bildäck,har jag tänktFlört