Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1696 ggr
Annette
0

Treårstest

Ridsport kom igår. Vad bra det går för shetlandsponnyerna på treårestesten! Vad kul.

Vad besviken jag blir att jag inte kunde anmäla min egen, det har ju varit målet i flera år. Jädra arbete Flört.

Lycka till, ni som ännu inte startat.

Charlotte-Aveback
0

Visst är det kul att det finns så många duktiga shettisar som ger de större ponnyerna en ordentlig match! Detta är ju en väldigt bra marknadsförning av rasen och dess användbarhet.

Grattis till alla fina resultat och lycka till alla ni som har det framför er!

PP
0

Med risk för att framstå som en riktig surkärring, så tycker jag nog ändå att treårstesten inte säger så mycket om ponnyns användbarhet. Jag menar, löshoppa och ledas i ett snöre klarar ju så gott som alla av. Flört

Men jag tycker förstås att det är jättekul att så många visar fram sina små shetland och att det går så bra för många av dem.

Annette
0

Jsg tycker treårstesterna är ett utmärkt tillfälle som förberedelse för kvalitets. Dessutom måste ponnyn tränas, det är inte bara att komma med en ponny som aldrig löshoppats förut. Bra övning för både ponny och förare.

PP
0

#3 Ja, men snälla Annette, det vet jag mycket väl. Men vad jag menar är att jag nog ändå inte tycker att löshoppning och visning vid hand säger så mycket om hästens användbarhet, eftersom hästen i mina ögon används först då den får ryttare på ryggen eller sätts i vagn.

Treårstesterna fyller naturligtvis sitt syfte som delmål för den unga hästen.

Annette
0

#4. Kan så vara, men vad jag vet så visas väl inga ponnyer ridna/körda på treårstest. Så då är det väl i så fall lika "onödigt" för alla ponnyraser. Man kan väl se det som en kul grej, att ha ett mål. För det är ju ändå inte många shetlandsponnyer som senare används till hoppning på högre nivå.

PP
0

#5 Tja, det var väldiga skriverier för att Spaf missat i en proposition att treåringarna skulle visas ridna eller körda på en visningsplats i våras, så nog har det förekommit (om än förmodligen aldrig mer). Flört

För övrigt känns det som att du väljer att missförstå vad jag menar, så jag avslutar min del i diskussionen här och hoppas att alla andra förstår vad jag menar.

Annette
0

#6. Kanske lika bra, för jag begriper inte vad du menar.Oskyldig

Hanna-D
0

Jag tycker att 3-årstest är ett jättebra mål i träningen för ponnyn. Dels bedöms exteriören som på en utställning + galoppen som inte bedöms i vanliga fall. Ponnyns hoppförmåga och teknik bedöms i löshoppningen, jag tycker att det är kul att få ett omdöme på det att ha att jämföra med i framtiden eller kanske tom som en hjälp hur man kan träna vidare innan man hoppar uppsuttet.

Kan det sedan locka fler att träna sina shetlandsponnyer så är det ju kanon!

JennyStaaf
0

Jag håller med #8 om att treårstesten är ett jättebra mål. För oss är det en perfekt träningsform, utställning kan kännas lite väl "enkelt" (DÄR pratar vi "springa i ett snöre"), o brukskörning/kvalitets är lite för mkt för oss eftersom vi saknar små ryttare o inte har tid att köra själva. Att träna löshoppning o lösgalopp, med allt vad det innebär med lastning, resor, nya platser osv, ger väldigt mkt i den unga hästens träning. Jag håller inte alls med om att "alla hästar kan löshoppa", det krävs tex en modig ponny med ett viss mått av självsäkerhet för att hoppa med bra poäng, o en bra bedömning i hoppning kan tex. ge en fingervisning om ponnyns kommande användbarhet.

[Anna-N]
0

Tycker att treårstestet är gott nog med tanke på ponnyns ålder.

Sen är det ju väldigt bra reklam att de små ponnyerna kan klå de större oavsett om det är under ryttare eller ej. Vill man senare gå vidare med sin ponnyns utbildning  till kvalitets så är det ju ännu bättre. Men visst är det roligt att fler och fler börjar med dessa tävlingar, det ger ju som sagt en sporre till andra och reklam för rasen.

Ellinor Johansson
0

# 2   

Jag tycker inte alla du är en surkärring, men du är nog mycket okunnig vad det gäller löshoppning, har man planer att sin ponny ska deltaga i treårstestet krävs det en del förberedelser och träning. Jag har sett åtskilliga ägare till ponnyer under de åren som jag hjälpt till vid treårstestet som har samma inställning som du, jag lovar det är inte bara att skramla med en havrehink.

Vad beträffar användbarheten kan du lära dig att se både temperament och begåvning när ponnyerna hoppar.

PP
0

Förstår på era svar att jag var onödigt provocerande i mina inlägg, så jag vill bara förtydliga:

- jag tycker treårstesten är ett bra delmål för den unga hästen
- jag tycker löshoppning och visning vid hand är en lagom nivå för en treåring
- jag tycker att det är häftigt att shetlandsponnyer hävdar sej väl bland större ponnyer
- jag är fullt medveten om att det krävs träning för att göra väl ifrån sej
- jag har största respekt för er som lyckas väl (det var verkligen inte meningen att förringa treårstesten som sådan!)

Men jag tycker ändå att hästens användbarhet kommer i ljuset först under ryttare eller i vagn. Ord som ridbarhet har ju en viss innebörd som är svår att uttala sej om från marken, även om man är mycket kunnig (det finns nog en anledning till testryttare på t ex bruksprov). Som påpekats i ett inlägg ovan, kan treårstesten givetvis ge en fingervisning om detta utifrån t ex hästens förtroende och samarbetsvilja. Men det är ändå en viss skillnad mellan att löshoppa och visas för hand och att ridas/köras - tycker jag. Alla kanske inte håller med.

Och Ellinor #11, jag har visat tre ponnyer själv så jag vet att det krävs mycket förberedelser. De har visserligen inte fått några höga poäng på hoppningen (6/7, 7/7 och 7/9), vilket säkert beror på min stora okunskap om löshoppning, men de har alla fått beröm för att vara väl förberedda för sin uppgift. Flört Uppskattar iaf att du inte tycker att jag är en surkärring!

VeronicaP
0

Tycker nog att man kan se användbarheten i löshoppnig och gångarterna ..

Du kan ju se om det verkligen finns någon chans om det kan bli en hopphäst..

Jag kan tex ta ett ex , en welsh som jag hade , han gick talangjakt som 2 åring kom 2:a då med poängen 99 i löshoppningen, tyvärr fanns inte 3 årstestet när han var 3, men gjorde kvaliten som 4 åring och då fick han hopp diplom , allround diplom , vann gångarterna och gick vidare till riksfinalen och kom 3:a där .

Hade inte han visat de anlagen som 2 åring så hade jag inte heller lagt ner allt det arbetet som jag gjorde på han och inte tala om alla pengar det kostade att utbilda honom.

Det är precis samma sak med alla ponnyer , ser man att de inte kan hoppa eller rör sig som en kratta så kan man ju använda sin ponny till en annan sak än det som man kanske hade tänkt från början..

Tex man ser om hästen är samarbetsvillig , en häst som vill vara till lags blir alltid en bra bruks häst.

JennyStaaf
0

#12 Hej Pernillla! Ja, ditt inlägg var provocerande. Jag vet inte hur andra tränar inför treårstest, utan jag kan bara tala för mig själv om hur vi gör. Vi lastar och åker till ett ridhus som vi hyr x antal gånger inför varje treårstest. Vi försöker också, om möjligt, åka till något annat ridhus för sama träning minst en gång. Vi bygger varje gång upp en löshoppningsring o tränar lösgalopp i båda varven, samt löshoppning. Succesivt ökar vi hinderhöjden, så att de alltid har hoppat minst 80x70 inför testen (enligt råd o anvisningar är det maxmått för kat A, dock har ingen av våra ännu hoppat det på testen). Vi använder oss aldrig av havrehinkar eller andra "mutor", utan det handlar om att få fram vilja o förståelse, lyssna på kommandon osv. Gentemot utställning lägger vi ner enormt mkt jobb o pengar på våra förberedelser inför treårstesten, o vi får också höra att våra ponnyer är mkt väl förberedda. Det har också gått bra för dem, vilket sporrar oss att fortsätta träna våra treåringar. Jag ser en stor skillnad på hur mindre tränade ponnyer beter sig i ringen, så det där att "Jag menar, löshoppa och ledas i ett snöre klarar ju så gott som alla av" är långt ifrån rätt. Ang. användbarhet så finns det väl knappast något bättre sätt än detta när det gäller att bedömma det på en så ung ponny? Allt handlar ju bara om fingervisningar, det är ju ingen "dom" som delas ut.

Ellinor Johansson
0

# 13 14 Vi förbereder våra pållar på samma sätt som ni, när pållarna kommer in i ridhuset ska de vara trygga och veta exakt vad som förväntas av dem.

Jag tycker jag kan bilda mig en bra uppfattning om pållens användbarhet när jag ser den på löshoppningbanan. Våra pållar tränas med en piskförare som har en stödjande uppgift de vet vad det ska göra och gör det, men visst märks det på vissa individer att de inte är så gamla, det har hänt att de busat bort träningar och diplom.

Personligen tycker jag de individer som kanske inte är så tekniskt jättebegåvade men har ett hjärta av guld ( vill så väl, gör sitt yttersta  i varje situation för att det ska bli bra) är mina favoriter.

PP
0

#14 Jenny, är uppriktigt ledsen för att den kommentaren ("Jag menar, löshoppa och ledas i ett snöre klarar ju så gott som alla av") uppfattades som den gjorde. Jag satte dit en blinkande gubbe efteråt för att det skulle framgå att det skrevs med "glimten i ögat", men inser ju nu att det inte fungerade…

Vad det gäller användbarheten, tycker jag dock fortfarande som jag skrivit ovan. Det finns ju trots allt hästar som är mycket talangfulla och innehar en stor kapacitet men som av olika anledningar inte fungerar att rida/köra (menar nu dålig ridbarhet och inte att man inte har tillgång till tillräckligt små ryttare eller liknande) och då tycker jag inte att de kan anses vara användbara - även om de får höga poäng i löshoppning och vid hand. Detta var det enda jag ville framhålla om hästens användbarhet, så jag ber om ursäkt för att jag uttryckt mej så att jag upprört folk.

JennyStaaf
0

ja, vi som blivit upprörda över ditt inlägg är väl vi som tagit oss an detta med treårstest på stort allvar. För oss kan nog ingen blinkande gubbe i världen få oss att se det med glimten i ögat, just för att man så ofta får höra att det bara är att "skramla med havrehinken" osv. Det blir samma effekt som när man för miljonte gången får höra något om hamburgare på två ben, hästar passar bäst på mackan osv. Det blir lite "too much".

Åter igen: användbarheten. Visst, det är inget som säger med säkerhet om den högt bedömda ponnyn i framtiden verkligen är användbar, men i den låga åldern tycker i alla fall jag inte att det finns något mer lämpligt än treårstest att på något sätt bedömma det.

Dessutom är det KUL!!!!!!!!!!!!!!!!

PP
0

Visst är det kul och givande att ha något att träna för med den unga hästen! Det håller jag med om!