3 års test
Hur funkar ett 3 årstest?
Vad ska ponnyn göra?
Vad är godkänt resultat?
Och hur ska man förbereda ponnyn på bästa sätt?
På treårstestet ska du visa upp ponnyn för hand i skritt och trav. Sen släpps hästen lös och ska visa galoppen. Efter detta ska ponnyn hoppa några språng.
Vet inte om det finns något som är godkänt ocg inte godkänt men för att få hopp diplom ska ponnyn få minst 47p och ingen delpoäng i hoppningen under 8. Ibland kan man se ponnyer som har fått en 7a i hoppningen och dessa skulle inte ha fått diplom. Det är alltså helt tokigt.
En rad i gångarter kan se ut så här 888889. Bedöms som en vanlig utställning fast 9an är galoppen.
Hoppningen kan se ut så här 87. Denna ponny har inte fått diplom på hoppningen utan bara på gångarter.
Får man däremot 89 eller så, eller 88 så blir det hoppdiplom också OM pålle hamnar på minst 47p och lägsta delpoäng över 7.
Jag brukar löshoppa några gånger innan, vänja pålle att gå i rätt varv hela tiden, att inte vända är det viktigaste. Försöka få pålle att bjuda ordentligt. Det är bättre att den bjuder och river än att den inte tycker det är kul och bara tar sej över. Hoppa inte för högt. Första gången ska pålle bara förstå innebörden. Sen ska den kunna hoppa runt 70cm om det är en normalstor ponny. Jag brukar träna mina något högre för att ha lite mått sen det väl gäller. OM pålle gillar det. Gillar pålle inte att hoppa tränar jag bara några få gånger. Sen tränar jag lite för hand också.
Träns ska bäras på platsen. tyglar sla användas då pålle visas för hand.
Lycka till!