Villken färg?
Om man betäcker ett fuxsto med vit man och svans med en svart hingst,vad är troligt att fölet får för färg?
Fux, svart eller brun, beroende på om fuxen har brunanlag eller ej. Om den inte har det så blir det bara fux eller svart. Eventuellt kan det också bli ljus man och svans på en eventuell fuxavkomma, beroende på den svartas anlag.

#1. Har Rosenhagas Lyric brunanlag?

Mormor är brun, ser jag, så det har han väl då.
#2 Lyric har inte brunanlag, eftersom båda hans föräldrar är svarta och därmed inte kan ha gett nåt brunt vidare. :)

#4. Jaha, är det så det fungerar, vad bra :) Tur det finns proffs här, för detta är inte min starka sida.
Det är inte omöjligt att Karamella har brunanlag eftersom hennes pappa är brunskimmel…
Därför kan du, som #1 skrev förvänta dig svart, brunt eller fux - det finns fuxar bakom pappan, både på möderne och fäderne´.
tack!
#6 jag skulle vilja säga att stoet har brunt anlag om pappan är brunskimmel. ett brunt anlag kommer ju från pappan, det måste han väl lämna från sej?
Ja är han brunskimmel så har han ett brunanlag.
#8 Nja, om han är heterozygot för brun så lämnar han bara sitt brunanlag till hälften av sina avkommor.
#8 - om pappan har bara ett agutianlag så är det 50% chans att han nedärvt det till Karamella - en snabbkoll i webstamboken säjer att han har bara ett svart anlag och ett aguti.

#0 Vi fick ett svartföl här när vi betäckte vårat sto Arielle med en svart hingst, Arielle har väldigt ljus man och svans .
#11 Aha. Rena djungeln 
Jaja det blir förhoppningsvis bra om hon tar sig! Något kommer nog ut då iallafall

#14 Precis *S*