Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1948 ggr
Bofride
0

Gotland 19/7

Med risk för efterföljande konsekvenser lägger jag här ut den information om resultaten som jag såg och hörde igår på utställningen. Sånt som jag är fri att skriva och berätta vidare.
Resultaten är långt ifrån kompletta, det finns säkert några småfel också, men då jag inte hittat resultaten någon annanstans vill ni säkert veta! Det berättas ju om alla andra utställningar här. Ni andra shettisfantaster måste ju vara nyfikna! Glad 

BIS: Olima (klass 6) poäng?

R-BIS: Legal RS 519 - 41p?

Ch. ungsto: Olima -?

Ch. hingst: Legal RS 519 - 41p ?

Ch. sto: Fuga RS 5326 - 40p

Ch. minihingst: Zeagram RS 319 - 41p

Ch. ministo: Sjögårds Bibi - 41p

Diverse övriga klassvinnare/guldhästar som jag såg:

klass 4: Hoksel Mimosa - 40p (?)

klass 5: Stenstugu Doffer - 39p ?

klass 6M: Hoksel Zinnia - 40p (Ausarves Chico och Ausarves Torrone - 40p)
klass 7: Fridolf - 39p

klass 8: Kanteborgs Willeke J - 40p

klass 11: Legal RS 519 - 41 p ?, Pavarotti RS 383 - 41p

klass 13: Petros-Kinda RS 5416 - 39 p

klass 15: Fuga RS 5326 - 40p

Det var allt jag han snappa upp mellan visningarna av fem pållar!

Ahnna
0

Grattis till fina poäng, Sarah!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bofride
0

#1: Tack! Av fem visade pållar (varav en egen) blev alla guldhästar Skrattande

JuliaS
0

Tack Sara! Då har jag i alla fall fått lite info om hur det gick för de jag inte han med att se. Det lästes ju inte upp kritik på alla hästar och jag är inte säker på att man läste upp vilken poäng segraren hade. Hoppas de fullständiga resultaten läggs ut snart!

JuliaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min Willeke…

JuliaS
0

På en bild kom BIS vinnaren med. Hon går sist i ledet på den här bilden…

Annette
0

Klart vi vill veta resultat från Gotland Glad.

Grattis till fina resultat!

JuliaS
0

…och en bild på Pavarotti

Bofride
0

# 3: Varsågod! Jag lyssnade extra noga med kunde inte höra vare sig poäng eller kritik på BIS heller. Däremot tror jag att dom sa poängen på Legal som blev R-BIS.

Bofride
0

Jag hann inte med att ta några kort i virrvarret på slutet, men öronen och ögonen tog in lite information under dagen iaf. Glad

RebeckaSvensson
0

Grattis Sara till Zigges Championat och till de andra guldhästarna du visade!

Anette
0

Grattis!

Hanna-D
0
Ellinor Johansson
0

Grattis Sara och Zigge!

Vilken tur att du inte är rädd för efterföljande konsekvenser och rapporterar till Forumet. Stå på dig du har all rätt i värden att rapportera!

Charlotte-Aveback
0

Grattis till alla fina resultat!

AndersA
0

Ursäkta en okunnig,  men konsekvenser för att man skriver hörde till gammla östländer!

Malu
0

I dagens Gotlands Allehanda (kolla gärna på www.helagotland.se) så står det att BIS-vinnaren fick 41 p.

AK47Kalashnikov
0

Olima fick mycket riktigt 41 poäng, har jag har ingen koll på poängfördelningen eller kritiken…

Tyckte det var lite underligt att bara del hästar fick sin kritik uppläst.. =C

CarolaCarro
0

Jag själv stanna inte så länge åkte när jag visat mina…vad menas med gracil???hur kan de bli gracila över ett år när man innan vart korrekt???

Malu
0

#17 Ja..men fanns mera som var underligt ,särskilt på slutet, tyvärr…

JuliaS
0

# 19 Fick Fuga sin stochampiontitel till slut? I tidningen stod det att BIS-vinnaren tog hem den samt ungstochampionatet…

ThiffannyJ
0

Fast BIS kan ju inte både bli Champion ungsto OCH Champion Sto…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

JuliaS
0

Nej, just det… Det var bara en av de saker som var konstig med denna utställning.

Annette
0

#18. Gracil har inget med korrektheten att göra. Gracil betyder att de har smala ben i förhållande till sin kropp, enkelt förklarat. Om de är i för högt hull kan det se mer ut än vad det kanske är.

ThiffannyJ
0

#22 Menar ni alltså att en och samma häst blev både Champion Ungsto OCH Champion Sto??

www.minishetland.com

JuliaS
0

Så står det i tidningen i alla fall. Vet att Mailn som har Fuga diskuterade det med domaren men vet aldrig vad det blev av det hela. Bäst att hon får svara på hur turerna gick. En annan sak som jag funderar över är varför en av minishettisstona gick med i ringen som tävlade om ungstochampion när det stod i programet att det skulle utses champion ministo?? Borde hon inte ha tävlat med dem i en egen ring? Vad jag vet utsågs aldrig minichampionstoet…Nån som har en förklaring?

JuliaS
0

Såg nu att Sara skrivit ut det.. Men då vad väl aldrig det stoet som deltog i vår klass med i den ringen…

MonicaO
0

Här kommer lite mer bilder

Kanteborgs Willeke J

MonicaO
0

Hoksel Mimosa

MonicaO
0

Nytt försök Hoksel Mimosa

MonicaO
0

Fuga

MonicaO
0

Legal

Ellinor Johansson
0

Det känns som om det ska ordnas någon mer utställning på Gottland borde ansvaret för arrangemanget ligga på SSS eller någon annan lokalförening. Det är inte bra att en lokalförening har egna regler på en utställning, alla utställare ska bli behandlade på samma sätt tex. få sin kritik och poäng uppläst.

Det verkar ha varit total förvirring i helgen när sedan deltagarna hotas med efterföljande konsekvenser tycker jag att gränsen är passerad med råge. Hoppas SSS ser problemet och hittar en lösning så det aldrig upprepas.

MonicaO
0

Olima

MonicaO
0

Tänker inte diskutera vad som hände här är det någon som vill veta får ni gärna PMa mig.

Ellinor Johansson
0

# 33 Om du menar mitt inlägg var den inte menad dig. Jag funderar mest på hur man ska göra för att liknande situationer aldrig ska kunna  uppkomma.

Kris_J
0

#32 En hel del missförstånd och okunskap är nog en del av förklaringen till att det blev som det blev i helgen.

Den som har klagomål bör vända sig till utställningsansvarig på Gotland. Om man inte där får gehör kan man vända sig till SSS utställningskommitte. Har man klagomål på domaren skall man vända sig till SH.

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

#0 vad är det för konsekvenser som skall drabba någon?

JuliaS
0

#37 Jag skrev ett inlägg här på sajten som togs bort (helt korrekt) där jag beskrev en diskussion som kom upp. Jag kan således inte gå in på vad som sas då det är att bryta mot skrivreglerna.

Det känns också viktigt att påpeka att det finns flera som gjort ett väldigt bra jobb under lördagens utställning.

Bofride
0

# 10: Tack Rebecka!

# 13: Tack så mycket och tack för stödet, jag är inte den som bangar ur, tycker jag något är fel så säger jag det.

# 24: Japp, det hände tyvärr, men till slut blev Fuga Ch. Sto.

MonicaO
0

Rovalds Zorbett

Malu
0

Ja Julia, Fuga fick sin championtitel efter mycket om och men, tur jag är envis och har varit med förr (även hade programmet till hjälp med propositionerna)annars hade hon inte fått sin titel för de (domaren,domarsekreteraren mfl.)ville ge ungstoet båda titlarna ungstochampion OCH stochampion vilket i mina och fleras ögon inte kan vara möjligt!! I tidningen stod det dock att hon blev champion och ungstoet bästa ungsto och stochampion.Det var ju så att Fuga fick sin championtitel då BIS-ringen var klar och publiken åkt vilket kändes jättetrist..

Fina bilder Monica!

ThiffannyJ
0

#41 Vad trist att du fick tjata till dej en titel som hästen skulle haft! Och att du dessutom från den EFTER att BIS korats….

Synd att man inte laggt mer kraft på att läsa igenom eller fråga vad och hur en utställning går till om man känner sig osäker…

www.minishetland.com

Kris_J
0

Är det ingen som har en komplett resultat lista med delpoäng?

ThiffannyJ
0

Vad jag förstod så fick de inte ut en resultat lista? För att ngn sa att det var olaglit? Eller missuppfattade jag ngt där?

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 36 Nej Kristin jag tror inte ett ögonblick att det handlar om varken okunskap eller missförståd. Skriver jag vad jag tycker bryter jag också mot alla Skrivregler i världen!

Den här typen av agerande ger mig mycket dålig smak i munnen iallafall. Uttalade hot och maktmissbruk är det värsta jag vet!!

Kris_J
0

#44 klart att de får ge ut en resultatlista! Vem kan hindra någon från det? Någon har nog varit lite fel ute som sagt något sådant.

Ellinor Johansson
0

# 46  Utställningsansvarig valde att varken skicka ut katalogen eller en vägbeskrivning innan utställning.

Kris_J
0

#47 ?va!

JuliaS
0

För att klargöra utan att peka ut någon…Det var att publicera resultaten här som skulle vara olagligt, därför fick jag inga resultat så att jag kunde lägga ut dem.

AnnaLundin
0

#49 - huruvida det är olagligt eller inte beror på VAD man publicerar. Ponnyernas namn, stam och poäng är inte olagligt att publicera, däremot är det ganska olämpligt att lägga ut namn och adresser till ägarna.

CarolaCarro
0

50# De kommer ju ändå ut på SSS hemsida sen?

Kris_J
0

Kanske skall förtydliga vad jag menar med 46, vem som helst på plats kan skriva upp resultat och meddela andra. Det kan ingen hindra.

Annette
0

#51. Som anmälare har man godkänt att ägaruppgifterna publiceras i SP och på SSS hemsida. Det godkännandet gäller inte tex här på iFokus. Men att lägga ut alla andra uppgifter kan ingen hindra oss ifrån.

Borde man inte vara glad att Gotlands resultat kommer andra till kännedom?

CarolaCarro
0

#53 Ok jo de är väl skillnad på hemsida och hemsida egentligen..

Kan tillägga i resultaten där uppe att klass 3 vanns av Ikaroz med 37p enda hingsten så inte konstigt

JuliaS
0

#50 Ägaruppgifter var aldrig på tal. Jag hade bara tänkt att göra en tråd, precis som andra gör här, över den utställning som gått av stapeln. Precis som Sara skriver, tyckte jag att det vore roligt att delge andra vad som händer här på Gotland.

Att bli förbjuden att skriva på ett forum med hänvisning till att det är olagligt är bara en persons uttalande, och förhoppningsvis inget föreningen på Gotland står för.

[Teddy]
0

#51 Men Anette, katalogerna läggs ju ut här med alla uppgifter om ägare, uppfödare adresser osv.

Cattis
0

#56 Nej de läggs inte ut här, det länkas till de filer som finns publicerade via SSS eller regionalföreningarna. I artiklarna har vi inte med namn o adresser.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Teddy]
0

Det läggs ju ut länkar till katalogerna. Jag min arma hjärna förstår inte skillnaden, just a click away.

Cattis
0

#58 Ja, men man får länka hur mkt man vill till katalogerna. Och de mailas ju runt till höger o vänster. Det är helt okej. Däremot får vi inte skapa artiklar här, där vi listar folk med namn o adresser m.m. utan allas medgivande - men vi får länka till de listor som finns på andra platser. Därför står tex inte alla hingstägares adresser med i länslistan, bara de som sagt att det är okej. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Bofride
0

Detta var en utställning där det tyvärr hände en hel del misstag från början till slut. Vi var många utställare som ifrågasatte detta, men vi fick inget gensvar, utan snarare: Så här ska det vara. Punkt slut. Det var frustrerande att veta att man hade "rätt" då det stod i katalogen hur allt skulle vara ang. Championat, vilken ordning allt skulle ske och vilka som skulle till BIS-ringen m.m.
Som utställare ska man inte själv behöva hålla koll på att det är rätt hästar som går i championaten, rätt häst som får rätt championat samt alla dom behöriga hästarna går i BIS-ringen m.m.

Men jag vill även passa på att säga att jag tyckte att det fanns personer som gjorde ett väldigt bra jobb på/med utställningen, det ska dom ha all heder för!

# 36: Tack för informationen! Flera vände sig till den utställningsansvarige, men fick inget gehör tyvärr, trots flera försök och ifrågasättande. Men nu vet jag var man ska vända sig! Glad

# 37: Det jag tänker på är konsekvenser som mobbing, utfrysning, pajkastning o.s.v. för mig själv, mina hästar, dom jag känner.

Kris_J
0

#60 Gemensamma krafter får se till alla frågetecken rättas ut och att ni till nästa år skall ha en väfungerande utställnig. Ingen skall behöva drabbas av de konsekvenser du beskriver.