Framatbjudning...
Jag ska snart satta mitt sto i vagn (med hjalp). Har tomkort henne i flera manader, hon har dragit hjul och ar jatteduktig! Hon tycker om att ga pa promenad men blir ganska fort "trott" och vill bara ga hem (gar ungfr 1 timme i mest skritt). Det blir jattesvart att fa henne att ha framatbjudning och hon stannar aven ibland. Sa fort jag vander hem blir det full fart igen… Har ni nagra tips om hur jag kan fa henne mer energisk aven nar jag gar ifran hagen? Ar orolig hur hon kommer vara nar hon ar inkord.
Tacksam for svar!
Känner igen min shettis på pricken! Slö när jag kör honom hemmifrån och så fort vi är på hemväg blir det andra takter! Tänk om de kunde ha lite sämre lokalsinne! ;-)
Jag tror på att få frammåtbjudning genom varierad täning; Varva tömmkörning med promenader, ute och på banan. Ta olika turer! Fram och baklänges så att säga. Varva med spännande agilityträning, Låt ponnyn skutta över stock i skogen, tömmkör i skogen! Trickträna. "Nöt" inte utan öka sakta svårighetsgraden så ponnyn får lite utmaningar! Glöm inte omedelbar eftergift när ponnyn gör rätt för då förstår den att den gör rätt. Avbryt genast om ponnyn tappar sugen och fortsätt dagen därpå.
Jag undviker att köra när det är för varmt ute, ponnyn blir piggare mot kvällningen. Ett tips är att ge godis eller lite krafftfoder vid an- och avselning, det brukar ge en positivare ponny! Träna hellre för korta pass än för långa. Prata positivt med ponnyn, kanske kan du träna tillsammans med något annat ekipage eller på en annan plats än valigt? Allt för att bryta gamla vanor och väcka upp lite.
Genom att jobba på det här viset försöker jag få ponnyn att tycka att det är jättekul när jag kommer med gruimma, ele eller utrustning. Känner ponnyn -Hurra, nu ska vi jobba! så blir det frammåtbjudning från start.
Det tar lite tid för många ponnyer att hitta sin egen framåtbjudning. TIlls dess gäller det att se till att ponnyn aldrig hamnar i läget att arbetet blir tråkigt.
Spontan känsla är att du ger henne alldeles för långa arbetspass så här tidigt i utbildningen. 10-15 minuter 3-4 dagar i veckan räcker utmärkt för att de ska lära sig och fortsätta vara motiverade.
Jösses! Är det fotot taget nu? Har pålle så mycket päls skulle jag raka den, då orkar hon mer också. Håller med Anna ovan. Du jobbar henne för mycket. Gör varierande saker med henne så hon inte tröttnar. Kanske kan en kompis häst följa med också?
#3 - i Australien, där Ellen89 finns, är det vinter nu. Om än Australiensisk vinter kanske inte är jämförbar med svensk…
#4 Det var inte det att den hade mkt päls i sej utan att jag hade klippt den om den haft så mkt päls =)

Jag vet en rolig shettis som är pigg och glad på ditvägen, men slö på hemvägen. han har nog inte nåt vidare lokalsinne!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tackar for era svar! #3.Det fotot vart taget 4 veckor sen, hon faller sin pals just nu och jag har visat henne lite sa hon kunde inte vara klippt. Det har heller inte varit sa varmt bara nagra dagar med sol och 15-20 grader och da har jag ej jobbat henne.
Jag har inte tomkort henne sa mycket, jobbar 4-5 kvallar sa hon far bara ett litet pass da och jag maste ta ut 06an ocksa lite grann.
Jag har gjort promenader utan att tomkora och hon ar lite battre men jag kan ej ga en 'runda' for dom ar sa langa (alltsa ungfr en timme) sa jag maste vanda hem och da blir det fart! Men jag forsoker variera hennes traning som #1 sa och ser hur det gar!
Tack for svaren!