Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1269 ggr
annie
0

Bruks m. avelsston??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Står inför ett dilemma nu. Sönerna börjar visa intresse för ridning och är jätteduktiga med tanke på hur kort tid de ridit "riktigt".

Nu vet vi inte hur vi ska göra i fortsättningen. Ett av stona är lånesto och betäckt, vårt eget sto är betäckt. Killarna rider helst hemma eller på ridbana på ridskola e.dyl, men dit vill jag ju helst inte flänga och fara nu när hästarna (förhoppningsvis) är dräktiga. Hur göra? Är det ridskolan med deras, inte alltid pålitliga, hästar som gäller framöver?

Hur gör ni som tävlar bruks eller har barn som gör det? Är det bara att skaffa en ponny enbart till ridning/körning eller går det att kombinera ihop på ett bra sätt. Svårt detta eftersom de ändå inte kan rida någon längre stund när stona blir större och tyngre. Barnen växer och hjälp… måste vi skaffa en B-,C-ponny OCKSÅ??!!

Ahnna
0

Jag minns inte vad det står i TR om dräktiga ston, men efter en viss månad får man väl inte transportera dem alls så då kan man ju inte tävla. Och man får inte tävla med sto som har föl vid sidan, inte ens om fölet står utanför banan. Fölet måste vara stort nog att kunna stanna hemma om stoet ska tävla.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

annie
0

#1 Javisst, och det var liksom det jag menade. GÅR det att kombinera avlande och tävlande? Eller är det bara till att shoppa ponny att enbart använda till ridning/körning åt barna… puh! Fundersam Hur gör ni som har avelsston och tävlar/tränar bruks. Betäcker vartannat år? Tävlar först och avlar sen??? Inser väl att det snart står en modell större shetland./alt B-ponny på gården… men är lite nyfiken ändå Oskyldig.

Ahnna
0

Min tanke med mitt sto var att ta ett eller två föl och sedan åka ut och tävla. Nu har hon fått ett föl och ska inte ha flera, så nu återstår bara tävlandet. Siktar på nästa säsong, eftersom fölis inte hinner vänjas av innan det här årets tävlingar är avverkade. (Hon är inte tränad heller i år, så det kvittar egentligen.)

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Man får tävla med dräktiga ston till och med 120 dygns dräktighet.

Och stoet får tävla tidigast när fölet är 4 månader gammalt.

En bekant till mig lyckades taja sitt B-ponnystos fölande och ombetäckningar så att hon kunde vara med och tävla 3 omgångar av ponnyallsvenskans div 2 varje höst…. Inte idealiskt enligt mig, men det funkade…

exitingsvillemo
0

hur då? träna hästen från dräktig till fölad går väl knappast på en grisblink?

StuteriSolo
0

Håller man igång hästen hela tiden under dräktigheten, så blir ett stillestånd inte så märkbart på kondiditon och muskler. Man kan ju börja igen ganska snart efter fölningen om man inte vill tappa alltför mycket.

annie
0

Intressant. En annan sak jag funderat på är detta med virus. Vågar man verkligen åka runt med ett dräktigt sto till träningar osv? Jag känner mig lite feg gällande det nämligen, men å andra sidan är det kanske lika illa om jag har en ridponny som vi åker runt med. Kan den då smitta de dräktiga stona hemma likagärna?

Ahnna
0

#7 Ja, det kan smitta oavsett vilken häst du åker iväg med. Jag är av den uppfattningen att vill man tävla och vara på den säkra sidan från stresskomplikationer och virus så ska man inte avla på samma häst, om det inte råkar vara en hingst. Och åker man iväg och tränar och tävlar med en häst och har avelsston hemma så får man acceptera att det är en risk. Abortvirus "ska" kunna smitta genom luften 30-50 meter, om jag inte är felinformerad. Så har man både tävlingshäst och avelssto så bör de stå så långt åtskilda som möjligt.

www.stuteriprecious.se