Avmaska föl
Vårt föl är nu 8 veckor gammal och jag undrar; bör jag maska av honom. Tog träckprov och skickade för analys på modern i våras och hon hade ingen mask. Vi har tillgång till stora beten och möjlighet att byta då och då. Min fråga är alltså; ska fölis och mor båda maskas av eller bara fölis, eller ingen alls.
Det som är viktigast på unga föl är att avmaska mot spolmask, som tydligen kan finnas i markerna under lång tid även om ingen ny smitta tillkommer.
Jag har bara avmaskat fölen mot spolmask, med Axilur som säjs vara det som är mest effektivt mot spolisar.

#1 är Axilur också receptbelagt?
#2 - ja, alla avmaskningsmedel till hästar är receptbelagda

#2 fick recept av vetten i vintras, som jag inte har löst ut, ska hem och kolla vilket preparat det var, tack för hjälpen!
Ja har också undrat om man ska avmaska fölen eller kolla masken på de små men det går väl inte? (tänkte nog vänta till hösten och avmaska med ivomec, är det dumt att vänta..?)
#5 - träckprov är ingen idé att ta de första månaderna, de eventuella parasiter som finns där har inte hunnit börja lägga ägg
Har du otur kan det vara för sent om du väntar till i höst, spolmaskarna kan ha hunnit bli många tills dess. Bekanta till mig hittade ett föl dött i hagen i november för några år sedan - orsaken var att tarmarna spruckit pga spolisar…
Det är bara föl och i viss mån unghästar som har spolmaskar, äldre hästar utvecklar motståndskraft mot dem.

fölen ska avmaskas vid 8v. ålder mot spolmask,fölmask. tycker själv att bimectin är ett bra preparat, smakar äpple så fölen brukar gilla det!!! Det är även billigare än ex. ivomec

Men jässes Anna va du säger… huaa. nu blev jag stressad, vår en fölis är ju dryga 3 månader o jag maskade henne nu… hoppas verkligen inte det är för sent…
#7 - Ivermectinpreparaten är inte lika effektiva mog spolmaskar som Axilur/Rintal är, om jag har fattat saken rätt.
Axilur/Rintal (same shit, different name) är mkt billigare än ivermectinpreparaten dessutom.
#8 - Det är förmodligen inte för sent, men det var bra att det gjordes nu.
#9 min veterinär rekomenderar ivermektinpreparat även till föl då axilur inte tar blodmask vilket börjar bli vanligt förekommande.
Priset på noromectin och axilur är i stort sett samma. Bimectin är något dyrare
Jag har hört av olika veterinärer att man börjat se viss resistens hos spolmask mot Ivermectinpreparat.
#11 - exakt så är det, det berättades på Hippocampusdagarna på SLU, hösten 2006.
När jag hade lite spolmaskägg på min fölunge förra hösten fick ajg rådet att avmaska med Axilur just för att vara säker på att bli av med spolisarna.

har maskat med noromectin..men får väl be om annat medel då.. fy vad jag hatar dessa äckliga maskar…

Fölen avmaskas vid 8v ålder mot spolmask, lämpligast Axilur, Rintal eller Baminth/Fyrantel. Ivermektin är INTE bra att använda då spolmasken uppvisar resistens mot detta medel.
När fölet är 8v gammalt finns inga blodmasklarver tillräckligt utvecklade i fölet för att nås med något avmaskningsmedel.
Vid 16v ålder är det dax att göra träckprov, då avgör man också vilket medel som behöver användas, om det behövs mot både spolmask och blodmask är det lämpligast att använda ett pyrantelpreparat (Banminth/Fyrantel).
#10 - Blodmask (lilla) är hästens vanligaste parasit och har varit "alltid". Också den mask som lättast utvecklar resistens pga sin förmåga att gå in i vilostadie i hästen där den inte dödas av avmaskningsmedel, men ändå känner av det så den kan utveckla motståndskraft.