Klippning/täcke
Hur gör ni med klippning/täcke på de shettisar ni arbetar (kör/rider)? Klipper ni dem på hals och mage och låter dem gå otäckade? Jag tycker att det känns taskigt att klippa av dem pälsen och sedan låta dem gå utan täcke, men å andra sidan har de ju kvar pälsen där ett täcke normalt ligger, så det kanske inte gör så stor skillnad?

Det är ju skillnad på klippning under sommarhalvåret och klippning under vinterhalvåret. Såhär års har jag sällan haft anledning att klippa, och då har de kunnat gå otäckade så länge det varit schysst väder utan nederbörd och inte alltför kallt. På vintern är det en annan historia…
Har jag klippt någon häst på vintern så har de alltid haft täcke, ute och inne, men tjockleken har varierats efter väder. Beroende på hästens päls, syftet med klippningen, hästens motion och temperaturen inne och ute så har jag klippt olika mycket. Men generellt så klipper jag hela halsen och hela magen oavsett, men varierar mängden päls som blir kvar på rygg och bakdel. (Enstaka hästar har behövt klippas helt och hållet, men då har de också haft tjockare täcken.) Hittills har jag inte behövt använda halstäcken eller magplattor, men på känsligare raser kan jag förstå att det behövs ibland. Man får se på individen om han/hon verkar bli kall i hagen eller boxen, och se til att aldrig släppa dem i hagen svettiga. (Skritta av ordentligt och lägga på svettäcke en stund efteråt så att de är helt torra innan de får på sig utetäcket och går tillbaka ut.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1 varför klippning under sommarhalvåret? Man ska väl inte klippa efter nyår, då stör man ju hästens naturliga pälssättning?!?

#3 I så fall ska man inte klippa alls. Men vissa hästar fäller väldigt sent och ska man tävla hårt (maraton, fälttävlan, trav/galopp) så behöver man ibland klippa dem fast det är sommar. Eftersom de flesta tävlingshästar hålls inomhus rätt mycket och mer eller mindre alltid är täckade om det inte är väldigt varmt så tror jag inte att det spelar så stor roll. Klippningen i sig är ju inte skadlig, men de måste hållas varma när de inte rids/körs.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Självklart ska jag inte klippa min shettis på sommaren, jag menar höst och vinter!
jag fick lära mig att man inte ska klippa en häst efter nyår, just för att inte störa den naturliga fällningen/sättningen.
Klipper man hästen hela hösten och fram till nyår så hinner den ju inte bilda så mkt vinterpäls tills det är dags att fälla.
Men det är vad jag har lärt mig :O)
jag klipper Dolly på halsen och så tar jag på henne vintertäcke sen på vintern hon är väldigt känlig , blir lätt förkyld om det blir för kallt. Eller om det regnar en lång tid så måste hon ha regntäcke. Blir förkyld annars .

Gillar inte å klippa en häst på sommaren! Jag klipper min på vintern då han körs en hel del! Å då helklipper ja honom.. Men nu har han så mkt päls så han svettas! Å de känns inte snällt.. Så har funderat på å klippa honom.. Men vet inte.. Känns inte bra