Sto kontra hingst/vallack
Hej. Vi är i köpfasen av en shettis, vi är två vänner som kommer köpa varsin, dessa två är tänkta att gå och leva och bo tillsammans. Vi är för gamla för att själva köra travet, men vill köra våra Shettisar och frågan blir nu alltså; upplever ni, eller vad är rekommendationen, är det skillnad i bjud och arbetsvilja, tillgänglighet osv mellan könen? Vad rekommenderar ni, dessa Shettisar blir våra första, vi kommer ursprungligen från halv och varmblodsvärlden.
Tack snälla för svar :)

Det är en smaksak! Jag älskar hingstar och föredrar ston framför valacker, men det är ju bara min åsikt. Har upptäckt genom åren att jag samarbetar bättre med hingstar och ston än med valacker.
Men ska de gå tillsammans så är väl ston eller valacker bättre än t.ex. hingst + hingst eller hingst + valack. Brukar bli mindre strul.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det är väldigt mycket en smaksak. Möjligen är en hingst jämnare i temperamentet, men de riktigt arbetsvilliga stona är enligt min uppfattning ofta de bästa tävlingshästarna.
Jag undviker helst valacker, de tilltalar mig inte.

Jag tycker att ska man inte ta föl eller annat så gillar ju jag hingstar/valacker i stället .
Har bara positivt av valacker , du slipper en massa humrös och tjurighet , vet att en del säger att de blir lata när de blir valacker har jag aldrig märkt på någon av våra , ett bra huvud fortstätter vara bra även om den blir valack. ;-)
om dessa ska gå ihop så är det nog bäst med två ston
Själv föredrar jag ston. Kan inte riktigt förklara, men de har ett jämnare humör på något sätt…..

Vi har iof alla hingstarna ihop också utan några som helst problem ;-)

Jag föredrar hingstar att jobba med, de är mindre tjuriga och lättare att samarbeta med.
Sen är de ju lite busigare och det tycker jag är lite mer utmaning!
Vi har en femårshingst och en tioårshingst tillsammans och det fungerar jättebra! De har gått ihop sen den lilla var två.
Sen är ju stona jättebra att jobba med och inget tjafs i hagen tex, men de är så snälla och fina att jobba med, så de passar bättre till barnen.
Själv tar jag gärna lite mer jobb och det lite tuffare som killarna är.
Jag föredrar egentligen valacker, jag anser att de är jämnare i humöret än ston. Ston blir lite bitchiga ibland. Tyvärr kan valacker inte få några föl ;o)!
Jag föredrar valacker, men då kanske att de är lite senare tagna, typ runt3-4år. För då har de lite mer go. Jag har en minishettis valack som är 85cm som jag tävlar i körning, D/P/M. Han kastrerades när han var 4 år, och han går på ren vilja vilket han behöver för att klara av det. Han har loksom lite j…lar i nama. Jag tycker de är sköna i sättet, de är aldrig några problem. Ston har jag lite svårare at komma överräns med.
Det som jga tycker är det tråkiga är just det att får har man en valack och man får den jätte bra, så kan man inte ärva det vidare. Det är trisst men så är det, man kan inte få allt

Har både valacker och ston som jag kör och jag måste nog vara tråkigt "politiskt korrekt" och påstå att jag tycker att framåtbjudning och arbetsvilja snarare beror på individen än könet… Mina ston är heller inte märriga eller ojämna i humöret.