Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1459 ggr
stallostby
0

boxyta?

Kära vänner.. jag har ett problem med en inackordering som ogärna vill lämna mitt stall trots 4 mån uppsägning.

Vi har tidigare delat av en "fölbox" på ca 12 kvm. till två shettisar.

Nu påstår hon att hon skulle kunna dela den boxen med en annan inackorderad. Dvs En D-ponny (stor) och hennes Arab. Alltså max 6 kvm per häst. (Men jag har ju sagt upp henne! för hon erbjuder aldrig hjälp fast hon bara går hemma, denna människa är sjuk och jag vill inte ha henna kvar.) Men visst är det olagligt med 6 kvm till medelstor häst?

hjälp..

stallostby
0

någon som vet reglerna snabbt..?

Anette
0

En D-ponny ska ha minst 7kvadrat, där kortaste sidan får vara2,20

På stor häst gäller 9 kvadrat, där kortaste sidan får vara 2,50

stallostby
0

tack det var väl det jag visste… Jag tror kortaste sidan är ca 2,20 men det är väl ok att ha en standardshettis på den ytan (6kvm)?

MalinLarsson
0

Japp, 5kvm för maxad shettis räcker!!

exitingsvillemo
0

Om du som stallägare har sagt upp henne så vad spelar det igentligen för roll vad lagen säger? Ut med henne bara!!!! :O)

Pheobe
0

Delar du "rätt" går det för shetland behöver bara ha 4 kvm.

Kratern
0

#6 Det var nog ingen shettis som skulle stå där tror jag.

exitingsvillemo
0

nopp, en Dponny och en Arab

VeronicaP
0

Men ändrar de delningen så räcker det ju med 4 til en shettis och då har D ponnyn 8 och det räcker ju till den. För en D ponny räcker det att boxen är 7 kvm.

Här står lite granna om bestämmerserna

Boxmått

Kratern
0

#9 Men, det är ju två stora ponnyer som ska dela boxen….eller….?

VeronicaP
0

#10 står ju inte hur stor Araben är , jag fattade först att det var en shettis , men ser nu ätt det är en Arab men den kan ju vara en B ponny ;-) det står ju inget om höjden på den hästen *ler*

VeronicaP
0

Sen så kan man dela av boxen om man gör det som spilta alltså att de står uppbunda som i en spilta då är det helt lagligt även om det skulle vara 2 st stora D-Ponnyer.

Kratern
0

#12 Nej, det är inte lagligt. Endast i "gamla" stall är det lagligt. Om du bygger nytt/ bygger om är det inte tillåtet med spiltor.

Rätta mig om jag har fel….

exitingsvillemo
0

vi kan väl gissa att araben är Dponny/liten häst

alltså räcker inte ytan till två lagliga boxar

Eftersom hon egentligen vill att den ena ska flytta ut, så tvivlar jag på att hon tänker bygga om boxen till spiltor för hennes skull :O)

VeronicaP
0

#12 du får ha spiltor och du behöver inte ens bygga om den som spilta utan bara sätta i en ring och ha ett löpande grimskaft för att det ska vara lagligt, vet att det var prat om att man inte fick bygga nya spiltor men det har inte gått igenom vad jag vet och då måtten står för spiltorna fortfarande så är det ju tillåten ;-)

Cattis
0

#15 Var det inte så att man fick behålla befintliga spiltor, men inte bygga nya? Jag har ingen aning, minns inte vad/var jag läste om det ens :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

#16 JO jag har hört det men , men sen ändrade de sig till BÖR inte göra nya spiltor , fast jag kommer inte heller ihåg vart jag läste det någonstans , men de borde ju annars ha tagit väck spilt måtten annars om man inte fick göra några nya tycker man ju.

VeronicaP
0

Här hittade jag det nu ju och det står ju så här !

Spiltor Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för hästens dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för t ex utfodring och skötsel.

Fast hur ska de kunna bevisa att de inte används till annat *S* och sen är inte stallet kollat så kan man ju ändra hur mycket som helst innan de kommer dit , de kan ju inte då vet tex att det har funnits spilt ringar och sådant i boxen innan ;-)

stallostby
0

#5,14 Helt rätt!!

Araben är ca 150-155 cm och ponnyn ca 148 cm. Ville bara bevisa för henne att det inte funkar och jag delar inte av åt mina små när jag inte måste. Två st delar redan en sådan box.

Men diskussionen är intressant ändå. Så man får inte bygga spiltor? Det hade jag kanske tänkt mig tillfälligt ngn gång när det blir trångt…

VeronicaP
0

#19 Du får bygga spitor till att ha som ät och borst spiltor *S* men som sagt hur ska de kunna bevisa vilket de används till och är aldrig ditt stall förprövat eller annat så kan de ju kanske inte veta om du har haft spiltor innan eller inte .