Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 17011 ggr
Milla
0

Verka hästarna själv

Jag har förstått att det är många som verkar sina hästar själva och nyfiken som jag är så måste jag fråga:

* har ni gått någon kurs eller har er hovslagare visat er eller är ni helt enkelt självlärda?

* Vad använder ni för redskap?

* verkar ni "bara" dom hästarna som är rättställda?

* är ni inte rädda för att förstöra hovarna?

Jag är bara allmänt nyfiken.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Jag verkar inte själv även. Tycker det är alldeles för viktigt med korrekt hovvård att jag inte ger mig på det själv.

Däremot är jag inte rätt för att klippa bort flisor eller raspa till hovarna om något gått sönder. Jag har tappskokompetens men har i princip aldrig tappskor så dom kunskaperna behöver jag inte använda så ofta Glad

Milla
0

haha som jag då, jag har också tappsko kompetens men det har jag inte så stor nytta av.

Själv har jag aldrig verkat någon häst och jag är mycket tveksam om jag skulle våga.

Raspa till hovarna har jag gjort.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

#1 och 2 hm jag skulle behöva tappsko kompetens eller slå i söm kompetens ibland ,det händer ju att de trampar av  sig skon men som tur är inte så ofta.

Jag kan ta och raspa till lite ibland och klippa precis som HannaD , men jag gör inga större ingrepp då även jag är rädd för att förstöra något , hovarna är ju bland det viktigaste på hästen ;-)

Kris_J
0

Jag verkar alla mina själv, så även till premieringar och utställningar. Men jag vill gärna att hovslagaren tar dem någon gång emellanåt.

Är upplärd av hovslagare som även tycker att jag borde kunna sko själv, men det vill jag helst inte göra. Började lära mig för ca 25 år sedan, men har hela tiden varit frågvis och tveksam till min förmåga, vill att hovslagaren kollar av det jag gjort. Jag har  hållit på med stora travare förr och det var en självklarhet från tränarens sida att jag skulle kunna hyfsa till fötterna på de hästar som gått barfota samt även dra av och sätta på skor.

Jag har gått kurser i hovvård i lite olika samanhang.

Jag använder helst bara tång och rasp.

Veritas odium paretFörvånad

SannaHolmgren
0

Jag har också raspat till själv, och har tappskokompetens, men hovis får allt komma ut emellanåt och se till så allt är ok. Nu är det ett bra tag sen, då min häst sliter jämnt och bra på sina än så länge, som är friska och utan konstigheter. Har dock haft kunnigt folk som har fått titta på hovarna.

Jag har haft "privatlektioner" från min förra hovsl. att raspa till det som blir ojämnt och snett på bakhovarna, men jag är lite feg och vill inte göra för mycket. Har en hovrasp till det som är ojämnt.

Jag har också mer eller mindre "verkat" en ponny med väldigt långa hovar och en del hålväggar där ägaren helt enkelt inte ville ringa till nån hovslagare, och hästen behövde verkligen få hovvård akut. Den gången under de omständigheter som var var det bättre än ingenting. Sedan har ägaren skärpt sig och har nu en egen hovis.

Inga hovar ingen häst…

kajsa-kavat
0

Har verkat själv i många år innan kroppen sa ifrån.( med råd och stöd av hovslagare ) Gick en kurs på Kvinnersta lantbruksskola där vi fick verka på "döa" hovar. Mina shettisar verkade jag ibland med klinga, men mest så har jag klippt dom och raspat jämnt. Nu har jag hovslagare som kommer, men kan ju verka lite själv om det skulle behövas.

sanne
0

Verkar de flesta själv. har fått god "utbilning" av vår hovslagare som jag anlitat i 20 år. han kommer fortfarande och går över alla i mellan åt. men det mesta gör jag själv.

Pheobe
0

jag verkar också själv men anlitar ändå hovslagare ganska ofta. Har också tappskokompetens samt en annan grundkurs i verkning.
Verkar helst inte fölen själv första gången och inte så ofta sen heller då ingen kan hålla pålle. Alla äldre tar jag själv men sen kommer hovis lite ibland, bla innan utställningar då jag får ont i ryggen av att hålla på.

Använder i stort sett endast en skarp verktång samt verkkniv. Sällan rasp.

tycker inte man ska verka själv om man inte vet vad man gör. Finns många som tror sej kunna men som definitivt kan förstöra. Raspen kan man inte förstöra så mkt med men definitivt med en verktång

Ahnna
0

Jag verkar och slår på tappskor. Fick lära mig att sko när jag gick galopptränarutbildningen på Strömsholm (vilket var extremt lärorikt, men lite äckligt med alla avsågade hästben som man övar på) och verkningen har min hovslagare visat mig hur man gör. Ibland känner jag att det är lite övermäktigt, det känns som att man gör fel på nåt sätt, men efter ett snack med hovis så brukar det kännas bättre. Jag visar bilder för honom ibland och frågar om råd, använder honom som bollplank.

Använder verktång, hovkniv och rasp. Har ett par riktigt slöa raspar som därför inte tar så mycket vid varje drag, och det gör att man hinner se åt vilket håll det barkar innan man har tagit bort för mycket. Jag tänker hela tiden att jag ska köpa en ny rasp nån dag, men det känns rätt bra med de slöa trots allt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

Raspar lite ibland när de blir långa men tar ut hovslagare regelbundet för att vara "på säkra sidan". Har tappsko kompetens o även en hovslagare som lärt mig "grunderna" o mer än så vågar jag mig inte på…

Hade dock ett hbl som ingen ville sko (hon hängde på en) o ett grovt sto på 176cm är tungt Förvånad, det sluta med att jag fick sko henne själv fast hovslagaren stod med o hjälpte till…. Jag vågade inte helt själv Generad.

MalinLarsson
0

Unghästar gör jag aldrig själv, då det är viktigt att det blir helt korrekt med benställning m.m. men de gamla händer att jag verkar ibland om det blivit någon spricka el fläkning, så att inte denna blir värre innan hovslagarn kommer! har tappskokompetens och gått en verkningskurs.

Midlingur
0

Jag verkar ibland själv. Har en hovslagare som gett mig ok. Han tyckte tom att jag var bättre än honom för jag kunde göra det med en hand, haha. Min hovis har varit hovslagare länge och har gesällbrev. Verkar inga hästar med felställningar. Använder verktång och fil.

SaraDoos
0

Har hovlagaren var 8:e vecka. Har ingen kunskap om att göra det själv och skulle aldrig få för mig att prova utan kurs el liknande.

Har en rasp liggandes i stallet som jag fick av hovis för att korta tårna på en fölunge för nåt år sedan. Tyckte jag filade jättemycket, men sen när hovis kom sa hon att jag tagit alldeles för lite…

Annette
0

Vi verkar våra på hovslagareskolan var 7:e vecka. Behövs det tas något där emellan gör vi det själva.

Ledin
0

jag raspar mina lite (russ) men så kommer hovis o kollar av dom. Så man inte gör fel o sen tar han lite om det behövs.

Ove-D
0

Vi höll efter hovarna en del själva, men 1-2-åringarna ville jag gärna att hovslagaren skulle ta samt högdräktiga ston. Sen så fick han oftast titta på de andra lite då och då så vi gör "rätt".

Daladis
0

Jag raspar och håller efter hovarna på mina shettisar själv. Åker dock med dom till en auktoriserad hovslagare höst och vår för att det inte ska bli tokigt. Det var för övrigt han som tyckte att jag skötte hovarna så bra så det räckte att han tog dom två ggr /år. Skulle dock aldrig låta bli att låta honom kolla dom med jämna mellanrum. Islänningen skos, så henne är det hovis som fixar.

AusaBausa
0

använder mig av den som har kompetensen för det= en utbildad hovslagare…

fick också rasp av min hovis som jag kunde använda t en av hästarna men vågade inte riktigt..rädd för o ta för mkt;-D

SofieN
0

Det känns som att många verkar och håller på med hovarna på sina shettisarna även fast dom inte har full koll. Det verkar inte som om dom tycker att shettisars hovar inte är lika viktigt att sköta jämfört med andra raser.

Kimpa
0

Verkar aldrig hovarna själv, det får hovis göra. Raspa till kanten om hoven gått sönder för att den inte ska fläkas upp mer kan jag göra, samt sätta på tappskor vilket jag lärde mig för många år sedan då jag hade ett halvblod som var helt oslagbar i att dra av sig skorna.
Men i övrigt verkar jag inte själv då det så lätt kan bli fel, vilket kan resultera i tråkiga följder.

Pia-Lena
2

#19 Varför tror du att det bara är shettisfolk som verkar sina hästar själva? Jag vet hästägare med en en massa olika raser som verkar sina egna hästar. Och, OBSERVERA, de är inte fullständigt okunniga idioter, vilket man kan tro av ditt inlägg. Det är faktiskt inte omöjligt att  av en kunnig person lära sig verka själv på ett korrekt sätt. Har haft häst sedan 1966 och när min uråldrige hovslagare dog blev jag tvungen att börja verka själv. Detta var i början på -70 talet då brukshästarna var "utdöda" och sporthästarna inte så vanliga ( i alla fall inte där jag hade min häst). Hovslagare var också ett utrotningshotat släkte på den tiden. Alternativet  var att låta hästen gå med förväxta hovar. Numera verkar jag själv för det mesta men tar ut hovslagare emellan åt för att kolla upp att allt är OK. Kan ju tillägga att den häst som jag började verka när jag var 16 år  hade jag kvar  fram till 2006,  han  blev 40 år gammal. Han var bara verkad av mig samt av  min gamle hovslagare .Halt endast en gång i sitt liv, då pga av spiktramp. Alltså kan jag inte ha varit helt ute och cyklat  med mina verkningar. Om man inte vill verka sina hästar själv p g a brist på kunskap så är det helt OK och tom bra. Men att som #19 angripa folk vars kompetens man inte känner till är helt förkastligt och gör i alla fall mig förbannad.

Trine
0

Jag sköter mina själv till största delen..

,har gått  på gymnasiet -92-95 hästlinjen o där kom hovaslagaren med massor av döhovar som vi fick lära oss på. Sen vet inte jag om det räknas som kompetens i dagens läge…Har jobbat med travare ,där man som tidigare skrivt att där ska man kunna sköta om tappskor mm.

Dom ggr jag varit osäker har jag kontaktat hovslagare och han kommit men oftast har han sagt att jag är inne på korrekt linje i mina funderingar..

Men sen så har ju alla hovslagare olika metoder också så det som är ok för en kanske inte är ok för en annan…

Använder tång,rasp ibland behövs klingan och det som behövs när man ska sko när det är aktuellt.

Linnah
2

Jag verkar själv i princip sedan jag skaffade shettisarna. I början hade vi en hovslagare som först visade hur jag skulle raspa och dessutom gav mig en av sina hovraspar, sen visade han även hur jag skulle "klippa" hovarna och jag fick även en hovtång (heter det ens så?) av honom. Fölungarna har dock alltid verkats av hovslagare fram tills att de varit runt ett halvår.

Har haft väldigt dålig erfarenhet av en hovslagare. Mina shettisar är väldigt lätthanterliga och det har aldrig varit några problem med att verka, men en period hade Pajen väldigt mycket hålväggar och olika hovslagare har olika teorier kring hur det ska behandlas - den här hovslagaren ifråga verkade bort allting i princip och det är väl en sak, men han drog och slet i hennes ben så jag trodde att hon skulle ramla omkull. Efter det var hon inte alls särskilt glad över att bli verkad på väldigt länge. Många hovslagare tycker att shettisar är problem för att de är små, det är jobbigt att sitta på marken, många tar inte ens emot shettisar av den anledningen. Det var också därför hovslagaren ifråga var så våldsamt, han försökte få upp benen längre än var som var tekniskt möjligt för Pajen.

Därför gör jag det hellre själv. Plus att det blir billigare.

SofieN
0

#21 Läs mitt inlägg igen, min uppfattning är att många verkar sina shettisar själv även fast dom inte har någon bra koll på det. Sen att du tolkar det på nåt annat sätt kan jag inte göra något åt.

Visst finns det folk som verkar sina hästar själv som är av andra raser men nu var det väl främst shettisar vi diskuterade om. Folk verkar ofta tycka att shettisar är leksaker om man jämför med stora hästar.

andaloce
0

Jag verkar mina hästar själv sen några år tillbaka. Har alltid varit intresserad av hovar och studerat hur hovslagarna gör. När man jobbade som travhäst skötare fick man se flera hovisar och alla hade olika "metoder" och tankesätt. Själv tycker jag att det finns måga hovslagare som har gått utbildning men som inte alls är duktiga bara för det. När jag hade min varmblods travare hittade jag ingen hovslagare jag var riktigt nöjd med (det var ju inte så noga med min häst, han var ju ändå ingen bra häst. Fick jag höra många gånger). Så då gick jag en verkningskurs och lärde mig lite hovanatomi och hantering av raspen. Efter åtskilliga verkningar av dö-hovar och råd så började jag verka själv.

Jag använder bara rasp och hovkniv, försöker att raspa med ca 3-4 veckors mellanrum för att hålla hovarna i samma skick hela tiden.

Tappskor har jag slagit på någon gång, men det är nåt jag helst låter bli. Verktång och klinga överlåter jag oxå åt dom som kan hantera det, för det tycker inte jag att jag gör. Raspning regelbundet räcker för att hålla mina hästars hovar i trim.

h00jff
0

Jag överlåter det till experterna, dvs hovslagarna. Tvivlar på min egen förmåga, trots att att jag har tappskokompetens och vi även fick lära oss att verka när jag gick på hästskötarkursen på Strömsholm. Jag vill inte förstöra fötterna på hästarna, jag har svårt att se om hoven är korrekt och rak.

SandraJ
0

Jag verkar själv med en rasp. Hovslagaren kommer och ser över mitt jobb var 8:e vecka och verkar någon gång ibland. Jag anser mig inte kunna verka hovar. Det är inte för inte det är en utbildning bakom en bra hovslagare anser jag.

För övrigt håller jag med dig SofieN i det du försöker säga.

Daladis
0

#24- Men det kanske är så som det är i mitt fall att man har långt till hovis, och hovis är ovillig att åka för "bara" verka två shettisar, då är det enklare att fixa själv och åka med längre mellanrum till en aukt. hovslagare. Nu har jag det iof. enklare sen jag köpte islänningen och har tre hästar istallet. Men innan var det enklare att raspa själv mellan varven för att ha fina hovar. Sen är väl det så att man har ofta shettisar barfota, då är det som min hovis tyckte, bättre att raspa ofta och lite. //Erica