VIlken färg?

Jag tror att han är musblack med gulanlag.

men musblackt döljer gulanlaget då det bleker så det borde inte synas…
Jag tror att han är musblack med gulanlag eller ljus musblack. Precis som det kan finnas ljus rödblack borde det finnas ljus musblack….. Likadant med gulanlaget, vissa gulsvarta syns det ju på dom att dom är gulsvarta, andra inte….. Det dår väl att göra DNA test för att se om han har både gulanlag resp rött anlag.
Mycket vacker färg för övrigt…
Väldigt vackra killar!

ja jag hade tänkt göra DNA analys för att vara på den säkra sidan, ville bara höra vad ni tror att han kan vara för färg. Tack!
Jag tror som flera nämnt ovan att han är musblack med gulanlag.
Ska man dra det vidare till benämning så tror jag att man bör kalla det gulsvartblack. Precis som att fux med blackanlag inte blir fuxblack utan rödblack, så tycker jag att en musblack med gulanlag bör bli gulsvartblack.

Min gissning är gulbrunblack…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag kan jämka mig med Cattis. ;) Skulle hur som helst tycka att det vore mycket intressant om han blev testad på riktigt så att det var bevisat.

Om han var gulbrunblack borde kroppen vara gulare och ansiktet brunare. Jag tror på musblack, eller möjligen gulsvartblack. (Trodde stenhårt att "musblack med gulanlag" hette så!)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Glömde… Visst finns det olika nyanser av black, jag har t.ex. sett musblackar som sett riktigt stålgrå ut över hela kroppen, och musblackar som varit ljusbruna med lite grått i ansiktet och på benen. Samma färg, men olika nyans! 
www.stuteriprecious.se

kul att höra vad ni alla tror, kommer att skicka DNA för att veta säkert, har också varit inne på gulbrunblack men han är ju ganska mörk på huvudet men det går i en brun nyans, min musblacka är svart i huvud och ben å grundfärgen på en musblack är ju svart, så är han det så är han gul musblack skulle jag tro. Om en häst har gulanlag syns det på ögonen på nåt vis? Ni som har ser deras ögon anorlunda ut, ljusare eller nåt??

Har förutom den gulbrunblacka också en isabell, ser ingen skillnad alls på deras ögon gentemot andra hästars, dock så kan ju hästar med gulanlag ha ljusare ögon..
absolut gulbrunblack. Var och id kollade en korsning som såg ut så. Den var korsning mellan fjord och island. Pappan var gulbrun och fjorden var ljusbrunblack. Denna är testad för gulanlag och hade det. Så jag säger också gulbrunblack. Häftigt. Vad är det för stam på den?
Angående benämningen på färgen så borde det väl vara gulmusblack och följa samma linje som på isabellerna där det heter isabellblack och inte gulrödblack.
#20 Fast färgen heter ju gulsvart, inte gulmus. Isabell heter ju så hela tiden liksom. Både isabellskäck, isabellblack, osv. Det heter ju inte fuxskäck eller fuxblack, även om färgen som "ensamt" anlag heter fux.
GUlmusblack är den benämning jag hört också.
Det heter ju inte svartblack heller…
#22 Nä, det är sant. Well, jag har inte hört något av det, har inte träffat på någon hittills med den kombinationen av anlag.

#19 så du tror alltså att han är gulbrunblack, va kul om det skulle vara så… Ska skicka in DNA prov i veckan. Han är efter Dusol och under Johannesbergs Ärla. Stintans Dreamboy heter han. Han har fåt 39p på alla utställningar vi varit på, fått beröm å rekomenderad att visa han som hingst osv då han ser otroligt flott ut, så vi var iväg i helgen som var å han fick 36p….Inte så kul men ska visa han igen om 1-2 år å se om det är någon skillnad annars får han nog bli valack….

Jag tror han är Musblack. Om han burit gulanlaget så hade det blekt ålen så den varit svag men han har mycket tydliga blackanlag.
Mycket snygg blackfärg. Jag tycker om när de är så där tydliga 

#25 Han har ju den där ljusa kanten runt kronranden som min konstiga black har, så mysko för det trodde inte jag var möjligt på det som ska vara " svarta" ben.
Mamman till min är brunblack och är helt svart från knän o ner.
#24 jag tycker han var jättefin när jag såg honom 06 i Delsbo.
#0 Wow!! Kontakta mig om du skall sälja:)… Hur läcker som hellst!
Fantastisk tjusig gosse:-)

jag tycker han är väldigt lik min musblcka i färgen. han är ljust musblack utan en tillstymelse till gulanlag. svart pappa musblack skäck till mamma.
syns inte så bra på bilden men lite syns det att han är gul i färgen samt benen,han har även dom märkliga ljusa benen som inlägg #26 säger. ljus runt kronranden. men det är väl det som är det tigrerade? eller har jag fel?
# 30 En shettis får inte vara tigrerad, ( prickig) så det får vi hoppas att din häst inte är!

#31 nej det vet jag mycket väl.. men jag hade för mig att man sa att blacka hästar har/kan ha tigrerade ben etc. men man säger visst zebraränder. zebra tiger…. randigt afrikanskt djur… hihi
"Blacka hästar har: Ål, mörka ansikten, eventuellt zebraränder på benen, ljust hår i öronen och mörka öronbräm."
Hos en musblack häst ligger ev gulanlag dolt.
Ur HÄSTENS FÄRGER:
GRUNDFÄRG - MED HETEROZYGOT GULANLAG
brunblack - vitblack
musblack - musblack (dolt)
rödblack - isabellblack
SLUTSATS (gjord av mig :O))
Din häst är vitblack

kan inget om alla dessa färg avel historierna^^;
Men vi va nyligen och tittade på en islandshäst i samma färg som din och hon va reggad musblack.
#33 - gulanlaget ligger inte dolt på en musblack, däremot syns det inte så bra - alltså man ser oftast inte skillnad mellan en musblack och en gulmusblack.
Angående ponnyn tråden handlar om så hade jag nog velat få den DNA-testad för att kunna ange korrekt färg. Jag tycker den ser ut som en ljusbrunblack, som vilken fjording som helst. Möjligen vitblack men eftersom den är såpass mörk i huvudet så tvivlar jag på att det finns blekanlag bakom.

#35 Ljusbrunblack kan jag garantera att han inte är, efter 10 år med ljusbrunblack fjording. Ljusbrunblackar, och framförallt fjordhästar, är aldrig mörka i ansiktet. Något mörkare än på kroppen, visst, men inte gråa.
Tycker att hästen tråden handlar om ser ut som en musblack, eller som sagt gulmusblack.
www.stuteriprecious.se

#3 Blackar med samma grundfärg kan ha olika nyans men ändå vara samma färg. Det är inte speciellt ovanligt att två musblackar har helt olika färg för ögat, men genetiskt är de samma.
www.stuteriprecious.se

#36 De olika blackfärgerna ser ju väldigt olika ut beroende på ras också. Jämför med islandshäst tex. En ljusbrunblack shetland måste inte ha samma nyans exakt som en dito fjording.
Och nej, jag tror inte denna häst är ljusbrunblack.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#38 Javisst, men ljusbrunblackar är aldrig grå i ansiktet oavsett. Och det var #35 som skrev att det såg ut som en ljbrbl fjording. 
www.stuteriprecious.se
#35 som sagt så var det taget ur hästens färger, förfataren måste väl ha fel då isåfall ;O)
Iheterozygot uppsättning påverkas enbart brunblacka och rödblacka färger
#40 - till utseendet ja, på samma sätt som det sällan syns någon skillnad mellan svart och gulsvart. Gulanlaget är ett "blekanlag" som mest påverkar röd färg och har svårt att påverka svart färg. Men så länge anlaget finns så ska det också finnas med i färgbenämningen, annars blir det liksom fel.
Färgen är det första sättet att avgöra ifall en härstamning stämmer eller om det har blivit knasigt - eftersom vissa kombinationer av föräldrar bara kan ge specifika färger på avkomman.
som sagt, författaren måste ha fel då.
eller också är det en tolkningsfråga …
vad menar du med tolkningsfråga????
Antingen har författaren fel eller så har du fel, jag vet inte, är ingen expert på färger…
Gulanlaget påverkar svart färg, men inte så mycket. Är man van är det oftast relativt lätt att se skillnad på en gulsvart och en svart.
jag vet att gulanlaget påverkar svar färg.
Det jag tycker är lite synd, är att jag köpte boken i syfte att lära mig lite mer om färger… Men tydligen stämmer det ju inte
Musblack nej..
Gulbrunblack ja alt isabellblack.
Gulbruna hästar har olika nyanser det finns dom som är mer gråa endel är ljusa och endel är riktigt gula i färgen.
Precis som en isabell så finns det ljusa o mörka, den mörka kan ju gå åt det gråa..
Och tittar man på din häst så skulle jag säga att den bär gulanlag, ser i öronen manen huvudet.
Men som sagt det bästa är att göra ett DNA test och då framförallt om du tänkt visa han på premiering så står rätt färg från början, om han skulle gå igenom, så blir det inga fler frågetecken om vilken färg han har + att skulle han bli gdk o bet ston så ser man ju ganska snart vad som kommer ut i färgväg..
En mycket fin ponny och lycka till!