Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 875 ggr
Aribigga
0

Synd

I tre veckor nu har jag haft hand om en "shetlandsponny" som bor hos min granne. Hon är väldigt fin, inkörd och coollugn.

Jag hade planerat att köpa henne men fodervärden visste inte om hon hade stam, nu när jag äntligen fick tag på ägaren till henne visade det sig att hon kommer från en hästhandlare så nepp ingen stam.

Snacka besviken jag är, för jag vill jättegärna ha en "riktig" shetlandsponny för att kunna ställa ut, premiera och i framtiden kanske kunna ta ett föl, men jag tycker också verkligen om det här stoet.  

Nu har jag till söndag på mig att verkligen tänka igenom om jag vill köpa henne eller inte. Såklart känns fördelarna med en riktig shetlandsponny fler, men så har man känslor för henne :/ Hur skulle ni ha gjort? Vet att i slutändan så tänker man ju inte som andra men hade varit bra att höra era synpunkter på det hela.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annette
0

Det är jättetråkigt när man redan fäst sig vid ponnyn, men för mig hade en ponny utan stam inte varit intressant eftersom jag vill ställa ut och avla.

helenep
0

Själv har jag haft både och, de ston som går i avel ska givetvis ha full stam, men ska du bara ha en shettis att gosa och köra med samt pyssla om tycker jag att det kvittar. det är trots allt individen som är viktigast. Så rannsaka dig själv, vad ska du använda din ponny till?

Aribigga
0

Jo visst är det så. Men sedan är jag inte så gammal heller, fyller 20 i höst och kan ju skaffa en shetlandsponny med stam senare men då känns det bara som jag skjuter upp det. Just nu har jag inte tid till flera ponnyer heller.

Men hur är det? Om hon nu är utan stam och jag skulle betäcka henne med en shetlandshingst då blir fölet också ridponny?
Jag har för mig  att  på halvblod är det två generationer innan papprena får rätt färg igen men det är ju en korsningsras så det gäller väl inte för shetlandsponnyer?

Känns så onödigt att betäcka en utan stam också, vet ju ingenting mer än individen. 

*Suck* att man ska tänka med hjärtat :(

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

#2 Självklart så vill jag mysa och köra med henne mest av allt kommer det ju bli så. 

Men det hade också varit roligt att ställa ut och premiera. Samtidigt med en ponny utan stam kan man ju inte vara med på någon av sss aktiviteter, vilket jag hade tyckt varit jätteroligt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

helenep
0

Då ska du nog leta efter en shetts med stam.

Kris_J
0

Du kan inte avla in en ponny i Shetlandstamboken om inte förädrarna redan finns där.

Förstår om du fäst dig vid ponnyn, men det bleknar…

Du sitter ju egentligeni en guldsits, det finns mängder av fina Shetlandsponnyer till salu. Frågan är bara vad du föredrar för färg, fason osv. Åk på några utställningar och studera så skall du se att du snart får klart för dig vad du vill och inte vill ha. Sedan är det bara att leta reda på drömponnyn. Kanske skall du satsa på att köpa en riktigt ung ponny som du formar själv eller en äldre som du vet mer om vart den står, beroende på vad du vill uppnå med just den individen.

Läs gärna på Sveriges Shetlandssällskapshemsida vad det finns för utmärkelser mm man kan sikta in sig på att ha som mål om man är intresserad av utställningar eller bruks.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

#3 Det stämmer. Man kan inte avla fram en shetlandsponny såsom man kan göra med halvbloden.

Jag tycker du ska satsa på en riktig shetlandsponny med stam så du kan tävla, ställa ut, avla OCH ha en mysig häst att umgås med.

Läs gärna den här artikeln: http://www.shetlandsponny.se/kopashetland.asp

Annette
0

#. Ridponny kan den inte bli. Det blir en korsningsponny och dessa registreras av ridponnyföreningen.

Hennes avkommor kan aldrig bli Shetlandsponnyer eftersom stamboken är sluten.

Aribigga
0

Yay! Jag hoppas att ni inte hatar mig nu för att jag totalt har bestämt mig (för stunden) att inte göra som ni säger.

Tänkte att om jag har kvar henne nu (köper henne) och lär mig så mycket jag kan om körning nu så kan jag kanske skaffa en till "riktig" shetlansponny i framtiden.

Jag menar någong gång måste jag ju flytta hemmifrån och skaffa eget och om jag får ett litet stall då måste ju hon ha en kompis.

Nåja, tack så hemskt mycket för att ni svarade och jag har ju som sagt fram till på söndag att vela fram och tillbaka, sen beror ju det på priset också.

Jag misstänkte det om stamboken, men frågar man inget så får man ingenting veta.

#7 Har jag redan läst för länge sedan ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Kris_J
0

#9 oavsett vad hon är för ras tänk på att du måste ha ett pass med vid köpet.

Veritas odium paretFörvånad

Aribigga
0

# 10 Japp, det har vi redan diskuterat så det är lugnt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Underbar
0

Jag skulle tagit henne om jag gilla henne, shettismammorna har ju någon förening där man inte behvöver ha stam där kan du ställa ut.

Kratern
0

Jag har inte läst igenom allt ovan, men min spontana reaktion är; NEJ, köp henne inte. Du kommer att ångra dig den dagen du vill avla (för jag hoppas att du inte tänker betäcka henne?) Du kan ju inte heller ställa ut henne.

Aribigga
0

#13Just nu tänker jag såhär; Jag köper den här ponnyn för att jag verkligen tycker om henne och för att hon faktist är en bra ponny som jag kan utveckla min körning med. Om något år eller så kanske jag kan skaffa en med stam som jag kan köra par med dem när jag kan mer om körning.

Givetvis tänker jag inte betäcka den utan stam!

Det är min plan nu låter den helt orimlig?

lurvponnyn.vimeddjur.se

India
0

Tycker du gör rätt om du känner så starkt för den här ponnyn. Du går ju in i det med öppna ögon!

Aribigga
0

Ja, och jag kan ju inte bortse från det faktumet att det är en fin ponny trots att jag inte vet vilka hennes föräldrar är.

Jag är väldigt tacksam för att ni delar med era åsikter, jag lyssnar på dem även fast det kanske inte verkar så.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

Det blev inget av med detta köpet så nu ska jag verkligen försöka hitta en riktig shetlandsponny!

lurvponnyn.vimeddjur.se

exitingsvillemo
0

vad tråkigt… Eller?? Du lät så sugen på just den ponnyn, hoppas du hitter en annan som du tycker lika mkt om

HannaDolly
0

har du köpt den?

Aribigga
0

#18 Lite tråkigt, men samtidigt kan jag ju försöka hitta ett sto med stam nu :) får fokusera på det positiva.

#19 Nej, jag kom aldrig så långt.

lurvponnyn.vimeddjur.se