När, Hur, Vad, Varför...
Ska om två år köpa min första häst, men det blir en liten shetlandsponny. Jag är 180 cm och har därför inga möjligheter till att rida ponnyn. Har fått många tips om hur jag ska kunna motionera ponnyn från marken. Bla. löshoppning, tömkörning, longering och långa promenader.
Men hur ofta bör jag göra de olika övningarna så att det ej sliter på ponnyns ben? Bör jag ändå ha en sadel, ifall ifall???
Vilken ålder bör ponnyn ha? jag vill helst undvika att köpa en allt för gammal ponny, men samtidigt vill jag heller inte köpa en åring…
Skriv gärna så mycket ni tycker jag behöver veta och tänka på. Lite olika tricks och tips är alltid bra :)
Eller tipsa mig om riktigt bra hemsidor med lärorik fakta eller andra bra ting jag kan lära mig av :)
P.S. Jag har aldrig haft sköthäst, för långt avstånd mellan ridskolan och hemmet.
Red i 8 år innan jag slutade. Ponnyn ska ej stå på den ridksolan utan en som ligger nära hem.
Tack på förhand!!
Måste bara fråga, varför har du valt att köpa just shettis?
Du kan motionera din ponny genom att köra den med vagn också. Det kan du göra varje dag om du vill, i lagom långa arbetspass.
förstår inte riktigt? Ska du köpa den om två år??!!??
Varför en shettis? Varför inte en stor häst som du kan rida? Eller har du helt enkelt fastnat för shetland?

det är väl inte så konstigt att vilja köpa en shettis??? det borde väl alla här inne förstå :D

#4. Säger detsamma…
Absolut inget konstigt med att köpa shettis, men det har väll ingen påstått heller?
inget konstigt alls, bara frågade varför en shettis om hon var 1.80 lång och det hon skrev tydde på intresse ör att rida…

Svar på "Varför en shettis?".
Jag har ej intresse för en stor häst just för stunden. Och jag älskar den underbara ponnyrasen :)
Jo, det stämmer att jag vill rida. Men om jag låter ridskolan ha ponnyn någon lektion i veckan kan jag kanske rida en stor häst någon gång vid sidan av :)
Låter knasigt, men lär fungera bäst för mig med en shettis som första häst :D
Tack för svaren! Ge gärna fler tips =)

Jo! Varför om två år är för att då är jag 18 år (myndig) och står då som ägare. Istället för att köpa den nu och mina föräldrar eller liknande står som ägare… det finns vissa risker jag vill undvika med det.
jag tycker att det här låter konstigt…
En shettis kostar också pengar, den behöver foder, hovslagare, veterinärvård, myggmedel, utrustning, strö, saltsten mm mm
Har du inte råd med en större häst, så har du heller inte råd med en shettis!!!! Vad ska du göra om den blir sjuk och behöver vård, har du råd att ta ut hovslagare var 8e vecka? Vaccinera 1g/år.
Låter lite som att du har fastnat i en dröm om den egna hästen.
Förstår mig inte riktigt på folk som köper shettis bara för att dom är billiga, dom kostar dom också

Mycket negativa tankar om mig låter det som.
Jag är fullt medveten om vad jag gör.
Det jag säger är bara att med min tid, ekonomi samt psyke är en shettis bättre just nu än en stor häst.
Jag vet att en shettis behöver foder, det har jag nog lärt mig under 10 år i hästvärlden…
Men jag säger det igen, jag har inget intresse av en stor häst just nu.

Bara för att jag råkar vara 180 cm så är det ej tillåtet att jag köper en shettis? Eller?!
det var inte det jag sa!
Det var DU som sa att du inte hade råd med en större ponny, men vad får dig att tro at det är billigare med en shettis?

Det står mellan stor häst och shettis.
om man bara tänker på utrustningen. jag behöver ingen sadel då jag ej kommer rida den. sparar några tusenlappar där… sele, billigare än till stor häst. det blir en del kronor i slut endan…
har man inte tid/ekonomi/psyke för en stor har man det inte för en shettis heller, det är lika mycket häst som en stor häst…
Jag bara säger vad jag ycker, anklagar dig INE för djurplågeri, du la ut inlägget och ville ha tips och råd, Mitt råd är : Köp inte ngn häst överhuvudtaget förrän du tänkt igenom vad det handlar om och tills din ekonomi och tid är stabil.
jaja, du gör ju som du vill, Lycka till med din ponny
har du inte ens råd med en sadel för ngn tusenlapp, hur ska du ha råd med en veterinärräkning på kanske 4000:-
eller… ja, du behöver inte svara, vi kommer ingenstans med den här diskussionen iaf.
Jag hoppas iaf att allt löser sig för dig :) Ha det

saker och ting förändras under två år. om två år har jag nog mer kunskap än jag har idag. (man lär sig något nytt varje dag). sedan har jag om två år tjänat ihop de pengar shettisen lär kräva under de första åren. och under de åren tjänar jag nya…
vem vet? jag kanske har en helt annan syn om två år… kanske då vill ha en stor häst istället för en shettis? men nu är det en shettis jag kämpar för.

jag har råd med en sadel!? vet då inte vad du har för syn på mig just nu, men jag har råd. jag BEHÖVER ingen sadel. läs orden ordentligt…

Fast visst är det billigare med en shettis i både mat och försäkring än en stor häst , det vet ju jag som har både ock. Sen kostar ju hovslagare och sådant lika mycket , men även sadlar är billigare till en shettis än till en stor häst , många selar är också billigare , vagnar och annat med , så hur vi än vrider och vänder så är det billigare med shettis än en stor ;-)

Stort tack #20! Började känna mig utskälld för att jag hade en vilja om att bli hästägare. Är inte det alla drömmer om? Bara att jag valde en mindre storlek på min första häst. ;D
Jag tycker visserligen också att det låter lite konstigt att man väljer en shettis för att det är billigare än en större häst men faktum är att t ex ett halvblod kostar lika mycket som 2-3 shetland. Vi har alltid haft minst två halvblod här hemma, nu har vi ingen och det är stor skillnad i försäkringspremie, foder- och hovslagarkostnader, för att inte tala om mockningen!

Det blir en shetlandsponny som blir min första häst ;D
8# Okej, bara nyfiken =) Jag har själv nämnligen gått från storhäst världen till ponny världen, blev så tack vare mina döttrar =) men absolut jätte kul! Jag märker ju en stor skillnad ekonomiskt, har tre shettisar nu men är nog ändå knappt uppe i kostnaden för en storhäst (per månad). Men OM nåt händer (ta ut vetten menar jag då) så är det ju inte billigare detsamma gäller skoning o utrustning. Men mat o försäkring är det som skiljer MYCKET för mig… Men det är en underbar ras ;-)

Det är väl jättebra att du redan nu börjar planera för ditt köp av ponny :) På två år hinner du ju kolla runt en hel del och se vad du fastnar för. Ett tips är att besöka utställningar, läsa stammar osv.
Lycka till!
självfallet äter och skiter en shettis mindre en ett halvblod, men att köpa en shettis bara för att man inte har tid/ekonomi för en större häst… Jag tycker att det låter som fel anledning.

#25 Tack :) Jo, det har du rätt i. Utställningar kan jag besöka, tror det är någon här i närheten rätt snart :O
Tack för ditt tips!
#27 Jaha okej! Jo, men det ska jag ju göra då :D

#24 Jo, vissa saker kostar ju precis lika mycket. Men det finns ju också de saker som är betydligt billigare för en shettis. :D

#28. Shetland Väst har utställning i Nossebro 9 augusti.
29# Ja, det var precis det jag mena
.

#30 Dit skulle jag ju kunna ta mig :) Ställer du ut?
#31 Ja! Och det är ju bra, man sparar lite pengar ;-)

#30. Jag skall inte ställa ut på den utställningen, men skall dit och fotografera och skriva till tidningen.
Det är ju även premiering på samma ställe på söndag. Då visas bla 11 treåriga ston. Bland de äldre kommer bla Smevallens Glory att visas. Hon blev ju BIS på Rockelstad förra helgen med hela 44 p. Bara att få se denna vackra häst är värt resan ;)

Okej, kanske fel att dra upp det här igen, men jag "måste"..
#26 jag tycker att du borde läsa inläggen som trådskaparen "Tinna-Cayla" har skrivit lite tydligare. Hon skrev bland annat att det var bättre för hennes ekonomi att ha en shettis, men har med det inte sagt att hon inte har råd att ha häst, vilket du fick det att låta som. S
jälvklart är det väll bäst för varje persons ekonomi med en shettis, och ännu mer för en person med kanske inte världens bästa inkomst! Men att hon har skrivit att hon inte har råd med en häst egentligen, nä, det kan jag inte se någon stans…
Jag tror att om nu #0 skaffar en shettis om två år, kommer det inte vara något problem! Hon/du kommer kanske att måsta prioritera bort endel saker (som INTE har med hästen att göra), men det är väll sådant som ingår med att ha häst, eller? i alla fall är det så för mej. (nu vet jag ju inte vad hon/du kommer att ha för ekonomi då eller nåt, men ja.)

Ja, jag får ju erkänna att hade mitt liv sett annorlunda ut så hade det kanske stått ett antal ridhästar på den här gården. Men med två barn och en ínte allt för fet plånbok passar shettisarna mig utmärkt……De är precis lagom för mig och det är en sådan glädje att få ha dessa två små hästar. Jag känner att jag har råd med dem och de är härligt lättsamma. De har däremot rätt till samma goda omvårdnad som större hästar.
Lycka till med din ponny! Tycker att du skall prova på körning, för det är jättekul!

#34 Tack ska du ha =)

#35 Jo, jag har funderat en hel del på körning! Men är det en rockard man ska skaffa då?

#33 Oj oj! 44p? Henne skulle jag vilja se :)
Fotograf? Jaha, trevligt trevligt :) (fotograferar själv) För vilken tidning?

#38. Det är för SSS medlemstidning Shetlandsponnyn. Sedan brukar bilderna hamna här också :)

Svar till: exitingsvillemo.
Jag har tidigare haft stor häst. Då menar jag enorm, 185cm hög. han kostade mej över 3000kr/ månaden om man räknar
- Stallhyra (inkl. hö, strö, ridhus, samt in/utsläpp 2500:/ mån
- Stödfoder/ extrafoder (ca 2 säckar i mån) 500:-/mån
- ev. veterinärräkningar, utrustning, försäkring mm.
Var tvungen att sälja honom pga. ekonomiska själ, som du kanske såg så blev det än summa pengar varje månad.
Han var alltid tvungen att ha störst box, =mest spån, extra mkt hö, samt MYCKET MER STÖDFODER än vad C och D ponnyerna behövde. Att ha en ponny eller en mindre stor häst kostar i det stallet 1400:- /mån. Dessa äter inte lika mkt som han och jag och en stallvän prata engång om detta och hon och hennes D-ponny kom knappt upp i 2000:- /mån (vissa månader mer o vissa mindre självklart) men över lag.
Boxen som han hade var två boxar som dom tagit bort mellanväggen på för att den skulle hålla rekomenderat mått.
Kan tilläggas att jag under samma period hade shettis, skulle jag stallat in henne där så hade jag garanterat inte lagt ut mer än 1500 i månaden och då tar jag i.
Tänkte bara säga ett tips till trådskaparen:
När du letar shetlandsponny, se verkligen till att är en shetlandsponny och inte bara en som ser ut som en. Har de ingen stam är de korsningsponnyer även om de inte är det (hoppas du förstår vad jag menar.)
Inte för att det är något fel med det, men har du en renrasig så kan du ställa ut, avla och vara med på aktiviteter som svenska shetlandssälskapet anordnar vilket inte går om du har en korsningsponny.
Appropå längden så kan jag heller inte rida A ponny men det är inget som hindrar mig från att köpa en
Jag tänkte även införskaffa en rockard till henne så jag kan ut och köra. Det är en bra enkel tvåhjulig vagn, och det är verkligen skitroligt att köra om ponnyn tycker om det!
lurvponnyn.vimeddjur.se

#41 Ja, jag förstår. Men är det då bäst att köpa från en uppfödare? Helst vill jag ha en "färdig" ponny. Inriden, ev inkörd och sådant. Vill ej ge mig in på sådana saker ännu. Har hittills bara sett att uppfödare säljer åringar och föl :S
Jag skulle gärna vilja ställa ut ponnyn om den ha lynne för det, samt vara med SSS. Så det är en renrasig jag är ute efter :)
Själv letar jag också efter en rockard, men har hittills inte hittat någon. (försöker hitta en begagnad i bra skick) :$
Nejdå du måste inte köpa från ett stuteri, bara se till att den har stamtavla och att den är regristrerad i SSS. :)
Nej det är svårt att hitta :/ väldigt synd.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jätteroligt att du väljer shetlandsponnyn som din förstahäst tycker jag! Välkommen hit till forumet! Som någon ovan skrev; så bra att du planerar i god tid inför ditt köp. Tyder på att du är mogen och noggrann. Hoppas du hittar din drömponny! Surfa gärna runt på shetlandsuppfödarnas hemsidor här på forumet - många fina ponnyer är tillsalu. Kika runt för att få en tydligare bild av det du söker.
"Men hur ofta bör jag göra de olika övningarna så att det ej sliter på ponnyns ben?" - Varierar du träningen och har korta pass tror jag risken är minimal.
"Vilken ålder bör ponnyn ha?" - Känn själv efter om du vill ha en inkörd ponny, eller utbildad på annat sätt. Då brukar ponnyerna vara över fyra år.
"Skriv gärna så mycket ni tycker jag behöver veta och tänka på. Lite olika tricks och tips är alltid bra" - Sök här på forumet så hittar du tips om hur du lär ponnyn trix. Eller skriv en egen tråd om du känner att du inte hittar svaret.
En ödmjuk uppmaning till alla vänner här på forumet: Tänk på att och hur vi välkommnar nya intressenter för vår ras! Hälsar Ulrika Gindemo

Mycket bra skrivet Ulrika,gillade speciellt dom sista raderna.

#44 Tack för dina vänliga ord. Och tack för dina svar på mina frågor. Uppskattas verkligen! Angående bilden: Är det en rockard du kör? Och vad är anledningen till att vissa hästar har "ögonlappar"? Mvh Tinna
#46 Jag kör rockard härifrån. Använder skygglappar på Corall för att han ska koncentrera sig frammåt, på sin uppgift och inte bli distraherad av störande moment runtomkring. Samt för att han inte ska se pisken eller för dagen: barn i glada färger som skuttar i och ur vagnen ;-) Skygglappar är inte ett måste, jag kör in utan dem.
Shettis är MYCKET billigare än en stor häst. Har både och… men shettisar kostar också pengar, som många av de ovanstående inläggen har påpekat.
Körning är skitkul, jag kör massor med min shettis. Vad man bör tänka på är att körning är en dyr sport, även om det finns billiga selar och rockarder, är det dyrt om man vill satsa seriöst och skaffa sig en lite bättre sele/vagn.
Tycker att shettis är ett utmärkt första val av häst, men vill man rida ska man nog välja en annan ras!

#47 Tack för länken! Okej, då vet jag. Man kan kanske säga att det är till stor hjälp om ponnyn är lite för "nyfiken" på allt omkring?.

#48 Jo, jag har förstått det. Vad sugen jag blir på körning nu när alla säger det! :D
Haha, ja det är självklart. Stackars ponny om jag skulle sätta mig på den ;-)

Kul att du vill köpa shettis! Min första (och hitills enda) egna häst är ett minishetlandssto som jag har haft i snart 6 år. Första året hade jag en foderhäst under tiden och den var betydligt dyrare i drift…Jag valde dock att enbart ha kvar shettisen för jag ville lägga all min tid på henne. Det ger mig mycket mer glädje att ägna mig helhjärtat åt pyssel och körning med lilltjejen. Vill man rida kan man ju göra det på annat håll ibland. Jag är själv lång men det hindrar inte körningen :)
Hoppas att du genomför ditt shettisköp för det är värt varenda krona!