tävla för sss?
En undran bara borde det inte gå att tävla för SSS på "riktiga" tävlingar i tex körning, hoppning, dressyr mm?

Om man skall lösa licens för SSS måste de väl vara med i Ridsportförbundet, antar jag? Det tror jag inte de är, det är ju en avelsförening som är ansluten till SPAF.

#1 Precis. Det var delvis därför vi startade RKS…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#2 Så man kan tävla för RKS trots att den föreningen är mer "lokal"?

#3 Man skulle kunna det ja, sådan var tanken. RKS var menat att vara rikstäckande.
/Cattis
#4 Ok, men så blev det inte…

#5 Jag vet inte om de ändrat stadgarna eller om överenskommelsen med ridsportförbundet är ändrat - men föreningen skall vara rikstäckande, bara att det inte finns direkt några som är aktiva annat än uppåt landet.
Kolla med dem vad som gäller.
/Cattis

Ok, jag skulle kunna tänka mej att tävla för dem.
Vad tycker ni andra? det kan ju inte bli bättre reklamm för shetlandsponnyn.
#6 Detta svaret har jag fått av ordförande:
"Både ja och nej, som svar på din fråga. "Problemet" för er som bor söderut är att RKS från början var tänkt att tillhöra Stockholm, och på sätt och vis så gör klubben fortfarande det. Det medför att de flesta medlemmarna finns inom några timmars bilväg från Stockholm. För att kunna ha aktiviteter söderut så måste klubben dels frigöra sig från Stockholm och dels delas upp i regionalföreningar, ungefär som SSS. Annars finns det ingen chans för styrelsen att göra sitt jobb, eftersom klubbens aktiva inte kommer gå med på att åka till Skåne ena dagen och till Dalarna nästa. (Det blir för stora avstånd, helt enkelt.) Vi fick en förfrågan från någon i Oskarshamn om att ha en tävling där, men styrelsen slog bakut direkt för att det var för långt… Det är jättetrist, såklart, men dessvärre finns det ingen annan lösning på problemet just nu än att ni som bor i södra halvan av landet bildar en egen klubb. Jag tycker att det BORDE finnas tillräckligt många aktiva i närheten av där du bor…? Och så länge en sån klubb kan samarbeta med RKS och SSS så borde det väl inte vara något större problem. Sätt ut en fråga här på iFokus vettja, om ingen annan redan har gjort det vill säga."

# 9 Fel.
Klubbens säte fanns i stockholm, eftersom man inte kan ha hela landet som säte för föreningen. Alltså blev det dåvarande ordförandens hemlän.
Vi försökte engagera folk över hela landet, och då vi anordnade Bruks-Riks var det folk från Skåne som kom till Nyköping.
Tanken var att det skulle vara rikstäckande, inget annat. Om jag inte minns fel var det också ett "krav" från SSS för att föreningen skulle få ha egna sidor i tidningen m.m.
/Cattis
Okej, så då borde man mao kunna starta upp RKS i Skåne också?

#9 Klubben måste inte dela upp sig i regionalföreningar. Vi fick tillåtelse av ridsportsförbundet att vara rikstäckande.
Det enda problem som faktiskt finns - är att hitta engagerat folk i andra delar av landet, eftersom det är övermäktigt för folk i Uppland att genomföra tävlingar i Skåne tx.
/Cattis

#11 Näe, RKS finns redan. Men man skall kunna anordna aktiviteter o tävlingar i RKS namn.
/Cattis
#13 Menade att man borde kunna starta upp RKS Skåne, som en lokal del av RKS. Eller dela upp det i Syd, Väst, Öst och Norr som i SSS?

#14 Jag tror inte att det godkänns av ridsportsförbundet. Då måste man nog starta ännu en klubb.
Om det inte bara är ngt man kallar det, men att man faktikt tävlar under RKS flagg.
SSS är en förening, som själv bestämmer vilka dotterföreningar som får anslutas. RKS lyder ju under ridsportsförbundet.
/Cattis

Men det finns inget som hindrar att man blir medlem i RKS och löser licens men tränar och tävlar här nere i skåne?
#16 Det går bra, du kan lösa licens och bli mdlem i RKS och tävla var som helst i Sverige.

Vänta lite nu, ska försöka förklara. Angående #9: jag pratade med RF i början av 2007 och de sa att RKS från början skulle ha tillhört Stockholm, det var också den info jag fick när jag tillträdde som ordförande då. Det stämmer uppenbarligen inte, vilket har kommit fram senare, men det är inte lätt att veta när man får olika info från olika håll. Vi får t.ex. fortfarande inbjudningar till klubbkvällar i Stockholms Läns RF.
Som det har tagits upp i en annan tråd; vi är helt för att det kommer in nytt folk söderifrån eller norrifrån, men problematiken kvarstår - vi kan inte begära av våra medlemmar att de har att välja mellan tävlingar i Skåne, Dalarna eller Norrbotten. Det tror jag, högst personligen, skulle medföra att det blir färre tävlingar som gemene man kan åka på varje säsong, och det är ju himla synd eftersom medlemmarna på höstmötet 2007 efterlyste fler tävlingar. Så någon form av regionalförlängning av klubben eller en "systerklubb" tror jag är lösningen, vad som nu blir bäst. Det är en svår diskussion som inte ska tas på ett forum. Bland annat så ska det först tas upp på ett årsmöte i RKS så att alla närvarande medlemmar får säga vad de tycker.
Angående Oskarshamn så blev det ändring till det positiva och de har precis haft sin 2:a tävling där den här säsongen och vad jag förstår så var det lyckade sammankomster! KUL!!!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#18 Klubbens säte har alltid varit i Stockholm. Eftersom klubbarna oftast bara är lokala, så fick vi "dispens" då vi startade RKS. Men syftet var att vara rikstäckande. Vi fick tillåtelse att ha en bruksriks tex, med deltagare från hela landet.
Det var också ett krav från SSS sida. Annars kan ju varenda lokal ridklubb med många shettisekipage kräva egna sidor i medlemstidningen.
Jag förstår inte varför inte RKS kan ha engagerade medlemmar som anordnar tävlingar i Skåne också? På vilket sätt förstör det för dem som bor på annan plats?
/Cattis

#19 Det är som sagt en svår diskussion, som jag gick in på i den förra tråden. "Det blir ett moment 22." Vi är inte emot det, men det känns inte helt rätt mot medlemmarna att klubben växer så stor att de som anordnar aktiviteter och tävlingar inte hinner med. Det är ju trots allt ett ideellt arbete som vi gör för att det är roligt, men blir det en heltidsbisyssla så tror jag att många tröttnar rätt fort. Och vi har ju redan nu svårt att engagera folk, vad det verkar.
Äsch, för sent på kvällen för sånt här, och jag tycker fortfarande inte att diskussionen hör hemma på ett forum, utan i vår styrelse och på våra medlemsmöten. (But that's me…?) Det som skrivs här är ju bara min åsikt och JAG är inte klubben.
www.stuteriprecious.se

#18. Jag tycker det låter som ni inte vill ha fler engagerade medlemmar i resten av landet. Trist, i så fall.

#20 Jag frågade dig, inte klubben.
Klubben blir inte för stor, om det finns olika människor, på olika platser som anordnar aktiviteter. Styrelsen behöver inte vara med på allt som anordnas.
Jag tycker det är synd att inte RKS kan vara det vi avsåg då vi startade klubben. Men jag är inte engagerad längre, så jag kan inte påverka det ens det minsta. Men jag kan ju säga vad jag tycker, precis som alla andra. ;-)
/Cattis

Vad ni ansåg när klubben startades är det nog ingen i klubben idag som vet. Det har förvanskats och omarbetats under åren och när den nuvarande styrelsen tillträdde så fick vi i princip ingen info alls, förutom en del som var helt felaktigt. Har pratat med en utav "grundarna" och tycker att jag fick en bra bild från dennes perspektiv, men vi diskuterade inget om rikstäckandets vara eller icke vara. Och mycket av det som har sagt här på forumet har inte kommit fram när jag har pratat med ovan nämnd person, så det finns uppenbarligen saker kvar att säga om det.
#21 Då har du antingen inte läst, eller så har du missförstått det jag har skrivit. Varken jag eller styrelsen eller de medlemmar jag har pratat med är emot en ökning av antalet medlemmar eller deras geografiska vistelseort, men det är inte helt utan funderingar för klubbens kvalitet och framtid. (Och värdet av ett medlemskap för de personer på ny ort som går med i klubben, eftersom vi inte kan ha tävlingar där det bara finns 2-3 ekipage.) Som ordförande kan jag ju knappast blunda för såna frågor, samtidigt som ämnet inte är genompratat på något medlemsmöte, så jag tycker inte att jag behöver gå djupare in på det här över nätet. Jag kan bara föra min talan, min åsikt och mina rädslor för att klubben blir ett alldeles för stort och svårt projekt att hålla igång på ett bra sätt, men jag har fortfarande inte sagt att jag är emot det. Det är mitt "jobb" att oroa mig, fundera och försöka hitta lösningar som är bäst för "alla", men "alla" kan aldrig bli lika nöjda.
www.stuteriprecious.se
#23 Finns inte RKS stadgar på hemsidan?
Veritas odium paretFörvånad

#23 Jag var med och grundade klubben. Jag var både med o skrev stadgarna och närvarande vid mötet med ridsportsförbundet. Så jag vet att det var så det var tänkt. :-)
/Cattis
Jag var också med från början,och håller med Cattis till punkt och pricka. Tanken var att det skulle finnas en RKSrepresentant i varje lokalförening som höll i Bruksaktiviteter regionalt där man samlade poäng och sedan deltog i en BruksRiks. Det var så vi hade i Olivehult och Vaggeryd om jag inte är helt senil.
Nu är propositionerna så snårigt skrivna att jag för länge sedan gett upp!! "Om du anmäler klass A måste du ha deltagit i klass B men inte i klass C om du tidigare i livet tävlat klass D" ungefär…..
RKS rikstäckande eller ej, lite om det finns även i denna tråd:
http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ba8deb21-e674-4957-a663-a55f3f03ec19
Veritas odium paretFörvånad