Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 393 ggr
Celma_jojo
0

Vill inte in

Hur ska jag göraFundersam.. Celma hon vill inte in när jag ska hämta henne i hagen hon springer alltid i väg.. Vill gärna ha in hon utan att locka in henne

Therese_Melberg
0

Vannah gjorde så en gång när vi precis hade fått hem henne. Vi tog in de andra hästarna och jagade bort Vannah längst bort i hagen, hon fick inte komma tillbaka förrän hon "sagt" förlåt. Efter det kommer hon jämnt springande när man ropar på henne, och vi har haft henne i nästan 5 år nu… Jättebra för hon har lärt fölet att göra lika, så nu kommer fölis i full galopp när man ropar också=)

Milla
0

jaha då vet du vad du ska göra till helgen jojo…………hm då får jag väl måla stallet själv då. Lycka till

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Celma_jojo
0

HeheheRäcka ut tungan.. jag kan ju hjälpa deej också

Men tack för Tipset Therese

Morrhoppa
0

Ett sätt man kan använda sig av är att man går efter hästen när den springer iväg. Stannar den går man mot den och försöker fånga den, springer den iväg följer man efter och gör ingen grej av det. Den tröttnar garanterat, frågan är hur lång tid det tar…

Milla
0

#4 haha det har jag gjort med en annan shettis och jag tröttnade efter ca 2 timmars gång, hon gav sig inte men jag gjorde.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnTeX
0

jag hade inte det problemet först när jag gav vår shettis (godis) morötter ir ngt liknande…

sen så hörde jag att man inte ska ge sin undersåte mat direkkt ur handen så jag slutade med det å då blev hon sådär i hagen vill inte komma in hon kom springande innan… så jag bestämde mig för att testa med att börja ge henne godis igen så nu kommer hon inte springande än men nästan på god väg

ett tag använde jag en lina för att fösa in henne i et hörn av hagen.. t.ex. gammalt elband ir ngt..

Morrhoppa
0

#5 Det är det som är problemet och det charmiga med ponnyer, man får ta sig ordentligt med tid helst börja tidigt på morgonen och ha med sig matsäck.

Det finns ju ett annat liknande sätt (typ natural horsemanship) också men då måste man hålla på med det tror jag så man får med alla delarna…

#0 Allt positivt är ju bra. Jag ger alltid min ponny tre morötter när jag håller på med honom. En när jag fångar honom i hagen, en när vi kommit in till stallet (han ville förut inte gå in i stallet) och en när jag släpper honom i hagen. Godis är bra bara det inte missbrukas, min ponny tigger aldrig. Han bara ber om det när han vet att han ska få. :P

cinna
0

Låt hästskrället gå kvar ENSAM i hagen, även om det är är kväll, snöigt och jä***gtFlört. Har gjort det själv vid enstaka tillfällen då min stora envisa pålla INTE vill in. Senast var i november när det var snöslaskstorm. Fyllde på vattenhinken och sade sedan go'natt pållan. Var det någon som ville in på morgonen, jajamensan. Behövde dock en påminnelse efterföljande kväll, men kom snällt lufsande efter ca en timme i ensamhet, stackars pållan*sarkastisk*

Vad brukar du göra när du väl fått tag i din häst? Ställer henne i stallgången sadlar och ger er ut på jobb? Kan isåfall vara en anledning. Ge pållen lite tid att äta upp en näve kraftfoder eller morot eller något annat smaskigt, stå inne i boxen en stund och gå ner varv. Ta sedan och gör iordning pållan, låt henne få på sig sele/sadel eller vad det nu kan vara hon ska ha för utrustning och låt henne stå med det på sig en stund, typ 10-15 min, så hon börjar TÄNKA jobb.

Mvh

Cinna

Celma_jojo
0

Jag ger hon alltid äpple eller något annat mumsigt när hon kommer in

Therese_Melberg
0

#3 jag hade precis läst  "Mannen som lyssnar till hästar" av Monty Roberts och bestämde mig för att pröva det han kallar för "join up". Det innebär att man skickar bort hästen och driver runt den (eller som i mitt fall fram och tillbaka längs staketet) tills hästen med kroppsspråket visar att den är redo att lyssna och vill vara med mig. Det underlättade att det var mörkt, kallt och att alla andra hästar fått gått in, Vannah ville inte alls springa runt i änden på hagen alldeles ensam… För mer info om join up skulle jag starkt rekommendera att ni köpte Monty Roberts böcker, " Mannen som lyssnar till hästar" eller " Från mina händer till dina", hans  NH-metoder är verkligen värda att lära sig för alla som håller på med hästar!

AnTeX
0

eller såhar man en sådan som han du pratar om som polare å kan fråga istellet?

han kan det mästa med lastnings problem hagproblem mm…

Therese_Melberg
0

#11 Jo, så kan man ju också göra…. om man nu inte vill läsa en 300 sidor Oskyldig

Morrhoppa
0

# 10 och 11

Men man fattar bättre om man läser själv ;)

Therese_Melberg
0

#13 det är ju inte säkert, det beror väl på hur man är som person. En del kanske fattar bättre om man har någon som förklarar det för en…

VeronicaP
0

Min unghingstar kunde jag inte fånga innan men nu kommer de när jag ropar *ler* , men de får alltid något gott i krubban när de kommer in *ler* ..Så nu kan jag tom kela med dem ute ,, 2 st har blivit tama bara ett annat gäng kvar *S*

Morrhoppa
0

# 14 Jag fick det berättat för mig men det var inte förrän jag läste boken själv som jag förstod på "riktigt" så att säga. Men det är såklart olika för alla.

AnTeX
0

inte jag för jag har läs å skrivsåvårigheter:P Dyslexxi (Stavning?)

AnTeX
0

Ni som har svårt att ta in era hästar och har bra tålamod här ahr ni några knep

http://www.western-ridning.com/traening/natural-horsemanship/Kap-4.-Haestar-som-aer-svaarfaangade.html