Dräktighet
En fråga till er som har dräktiga ston:
Hur tillförlitlig är utebliven brunst?
Jag har bara ett sto som inte kommit om, men blivit betäckt en ev två ggr tidigare och inte blivit dräktig.
Nog måste en utebliven brunst vara säkert tecken på dräktighet?
Jag har tänkt och kolla med Pregna Mare, men vill höra hur stoägare i allmänhet gör.

2006 slutade mitt fullblod brunsta efter betäckningen, men på UL var hon tom. Brunstade inte igen förrän i oktober-november, betäckningen var i juni.
Det var en mycket varm sommar med torra betesmarker och en hyfsat stor stoflock som mobbade mitt sto ganska mycket. Men det var rätt många ston det året som inte brunstade om trots att de var tomma.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Utebliven brunst behöver inte innebära dräktighet.
OM det vore mitt sto som inte blivit dräktig vid tidigare tillfällen, så skulle jag se till att Ultraljudskolla den. Då kan man ju se om det är något knas som hindrar att hon blir dräktig - om hon inte är det redan.
Ett av mina gamla ston hade en förmåga att helt sonika sluta brunsta efter midsommar oavsett om hon var dräktig eller inte. Inte varje år men det hände några gånger… Tur jag ultraljudade henne då och kunde spruta igång ny brunst och få henne dräktig fast lite senare än planerat.
Jag har tre sto som betäckets 1-5 juni som inte brunstat om. De var ej dräktiga vid UL och alla tre hade gulkropp. Trist!

Jag har ett sto som betäcktes i början av maj. Hon hade en normal brunst och allt verkade okej. Hon ultraljudades för ngn vecka sedan = tom.
Sedan dess ingen brunst, ingenting. Så utebliven brunst är inte alltid säkert tecken på dräktighet…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Men hörni!
Det var fel svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag litar inte på något annat än ultraljud!!!
Du vet då säkert om stoet är dräktigt samt att det vid ev. fribetäckning går att se hur långt gånget det är.
# 6Ultraljud är inte aktuellt.
Jag har 1 sto som betäcktes i maj och sedan inte kom i brunst på 2ggr och ultraljudades men visade sig vara tom och kom sedan själv i brunst igen i juli och betäktes då,så nu är det bara att vänta och se om hon kommer i brunst nästa vecka eller inte.Hoppas att hon är dräktig nu.

Har ett sto här på betäckning som betäckets i mitten på juni och har inte brunstat sen dess men hon ska nu ultras början på nästa vecka och då får vi besked på om hon är dräktig eller ej.
#7 Varför inte?
#7 av vilken anledning väljer du at INTE ULa? Då får du ju veta säkert! Finns vissa ston som går in i "fejk-brunst" trots att dom är dräktiga, då är det bra med UL så man inte betäcker om.
# 11
Angående ultraljud, är inte helt ofarligt det heller och flera är de ston som tappar sitt foster efter UL. Jag ordnar Ul åt de stoägare som vill ha det, men skulle aldrig utsätta mina egna ston i onödan.
Ston som du säger går i "fejk brunst " betäcks inte av en erfaren hingst, han känner att det är klart redan. Men handbetäcker man kan nog hingsten gå på ändå.
#12 - ärligt talat, tappar foster efter Ultraljud? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att de skulle abortera pga att de ultraljudats och då har jag ändå hängt på hästseminstationer ganska mycket och regelbundet sen 1992…
Den risk jag har förstått finns är att veterinären skulle lyckas perforera ändtarmen och jag har hört talas om ett sådant fall, via media.
# 13
Du får ha dina åsikter, jag har mina. Har mer än ett fall där det hänt. Har också måååånga års erfarenhet,(genom mitt jobb sen 21 år tillbaka) och det är inget taget ur luften.
#14 - Det är väl inte att "ha en åsikt" när man undrar över aborterade foster efter ultraljud, som JAG inte har hört talas om. Varför inte i stället berätta lite mer sakligt och urförligt om detta i stället för att vara så himla nedlåtande? JAG har inte hört talas om att det inträffar trots att jag bevittnat massvis med UL-undersökningar. Så jag skulle gärna vilja veta mer om detta i stället för att bli skriven på näsan att jag har fel.

Det är väl kanske så att för en del räcker det att några enstaka ponnyer "går åt" vid ultraljud för att man ska välja bort det. Kanske känns det inte livsviktigt att veta om stoet verkligen är dräktigt - att man åtminstone inte tycker det är så viktigt att man vill ta risken, hur liten den än är rent statistiskt.
Jag har själv aldrig ultraljudat något shetlandssto hittills. Bland annat av anledningen ovan, men oxå för att det i mitt närområde inte finns någon veterinärstation jag tycker det känns tryggt att åka till för ultraljud eller någon veterinär som gör hembesök jag tycker att jag kan ge förtroendet.
En bekant fick sitt shetlandssto spräckt vid ultraljudsundersökning på Ultuna, och visst påverkar det mitt val.
Men jag har ingenting emot ultraljud som sådant (har en gång i tiden jobbat på seminstation, fast med halvblodshästar) och tycker att det är upp till var och en hur man vill göra.

Om ni inte vill UL:a så kan ni ju ta blodprov istället. Inte 100% tillförlitligt, men det är faktiskt inte UL heller.
www.stuteriprecious.se
#16 Vilka bra veterinärer de har på Ultuna då….? 
Det blev lite tvetydigt där….om man inte kan lita på Ultunas veterinärer så kan man väl inte lita på några eller….?
Nej, för att lägga ironin åt sidan…..om man inte kan lita på att vetten klarar av en ultraljudsundersökning….kan man då lita på att vetten klarar av andra undersökningar/sjukdomstillstånd?
För mig låter det bara löjligt att en veterinär skulle vara så dålig på just ultraljud att man inte vågar låta honom/henne göra det, men att man i nästa andetag inte skulle tveka att ta hem samma vette vid t.ex buksmärtor.
Hur många ston ultraljudas varje år och i hur många fall "misslyckas" det? Skulle tro att siffran är marginell….
#19 - det var ungefär det jag menade ovan.
De veterinärer jag anlitat för UL av shettisar har för övrigt varit noga med att vara extra försiktiga för att de är så små.
(det händer olyckor vid skoning också och en del hästar tål inte vaccin heller, ska vi låta bli att sko och vaccinera också?)

Det finns risker med allt. Själv betäckningen är ju långt ifrån riskfri… Vissa hästmänniskor tycker att vi "ponnyfolk" är galna som släpper ston och hingstar tillsammans och låter dem sköta brunst och betäckningar själva en hel sommar. Olyckor händer ju, men inte lika ofta som det går bra. Lika med det mesta?
www.stuteriprecious.se
# 15
Bara för att man inte har "HÖRT" om en sak betyder väl inte att det inte förekommer. Jag har tystnadsplikt inom mitt jobb och får altså inte prata om saker. Jag har aldrig sagt att någon har fel, utan försöker bara tala om för alla som tror att ultraljud inte är så ofarligt som man tror. En annan sak är också att en del ston upplever en enorm stress av undersökningen och av den orsaken tappar sitt foster. Ett foster vid undersökningen betyder inte säkert att det kommer ett föl. De fall som kommer till allas kännedom är de som lett till anmällan till disiplin nämden, de övriga görs upp i godo och faller ganska snabbt i glömska.
# 18
Ingen veterinär kan garantera att en undersökning går si eller så. Det beror till stor del på hur den individ beter sig som ska undersökas. Många hästar behöver sederas för att överhuvudtaget kunna ta ett UL på, och hur kul är det att sedera ett dräktigt sto i ett så tidigt skede.
Att ultraljuda en stor häst är betydligt lättare än en liten. Säger sig självt.
# 19
Som jag sa, så kommer inte alla fall till allmänhetens kännedom.
Som sagt, eftersom jag arbetar inom området så kanske man ser det med ite andra ögon.

Ja, läs in vad ni vill mellan raderna… Suck! Lite märkligt tycker jag att det är att man tydligen inte får vara av den åsikten att man inte anser det nödvändigt att ultraljuda sina shetlandsston. 
För mej är det viss skillnad om en häst är sjuk och behöver vård av den anledningen. Och ja, jag tror att det har viss betydelse om en veterinär är van att ultraljuda shetlandsston (eller ultraljuda öht) eller ej.
Visst finns det risker med allt och det är ju upp till hästägaren att avgöra vilka risker man är villig/tycker är nödvändiga att ta. Motargumenten om skoning och vaccination tyckte jag var särskilt låga..!
Jag försökte bara ge min syn på saken, men inser att det var väldigt dumt när det inte överensstämmer med majoritetens åsikt. Trist!
Visst finns det risker med allt, även med en ultraljudsundersökning. Jag tycker dock att fördelarna uppväger med råge. Tvillingdräktigheter syns inte på blodprov till exempel och ska man dra det till sin spets så hellre en ultraljudsundersökning än tvillingdräktighet där sällan alla tre klarar sig och det är ganska vanligt att även stoet stryker med.
Sen alla gynekologiska fel, cystor etc. som man kan se vid en UL-undersökning. Som sagt, jag tycker fördelarna överväger men det är min åsikt.

Jag ultrar alltid mina ston och har alltid så gjort liten som stor och det har aldrig varit några problem här och själv skulle jag inte välja bort ultring då jag vill veta att de är dräktiga (även för hingstens skull) , då kan man även se så att det inte är tvillingar bla.

#24 Håller helt med.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Nu börjar det dra iväg ordentligt med alla mot tycken. I min inlägg har jag varken överdrivit elle förskönat användandet av ultraljud på shetlandsponnyer. Det är helt upp till var och en att göra som man vill.
För mig väger dock säkerheten över. Jag skulle också ultraljuda om problem uppstår, eller för att se hur ett sto ser ut om hon inte vill ta sig. Eller om en stoägare vill veta om stoet tagit sig.
# 25
Hur gör ni då om de inte tar sig, trots UL. Lämnas de utanför i listorna då ?
# 24
Jag vet att vi tagit upp det här tidigare, men hur många tvillingfödslar vet du då både ston och föl dött? Jag vet bara några där allt gått bra, men som sagt man får ju inte rapport om allt.

#27 Skulle aldrig falla mig in att göra så , fattar inte ens hur du kan fråga en sådan IDIOTISK fråga, det kan man ta som väldigt kränkande. Tur att man inte är så lätt kränkt då ;-)
Blir inte stoet dräktig så kan man ofta se en orsak till varför det inte blev det. Hade ett sto förra året som inte blev dräktig där det visade sig att hon stod med jätte mycket vätska i livmodern och det var inte så konstigt att hon inte blev dräktig och det är j---gt skönt att veta , för då var detinte fel på hingsten och utan stoet *ler* . Sen så är det ju så att bara för att de är ultrade och konstaterade dräktiga så är det ju inte säkert att det blir ett föl och då vet man ju att stoet har kastat/resorberat .
#27 jag vet en del som fått tvillingar där båda fölen dött eller fått bli avlivade efterhand då de varit för *klena* en dog både mor och föl så nog finns den risken också .
Du får ta det för vad du vill, jag måste ju få fråga. Dessutom har du svarat dig själv.
Om man läser vad jag skriver så är det just det jag säger, ATT om problem uppstår ultraljudar även jag, eller om stoägarna vill veta. Trots mina erfarenheter.
Slut argumenterat från mig i denna tråd. UPPENBART att inte ALLA får ha synpunkter eller egna erfarenheter utan att anses som uppnosig.

Anledningen till att Teddy inte vill UL är att då måste vet. ge lugnande. Vi försökte men hästen blev galen
Troligtvis har något hänt hästen, hon är jätterädd om sin vulva
Tack Pernilla för att du svarat!!
MARIE
P.S Snart är det noshackartajm!!!!!!!

Mitt sto kastar/resorberar varje gång efter u.l., har gjort det 5ggr. Det stör tydligen henne! så inget ul. här!!! Jag tar blodprov när hästarna har gått ca 110dgr, innan dess "litar" jag på utebliven brunst!
Har arbetat på en veterinärklinik och har sett att en del ston som blir stressade av u.l. senare resorberar sina foster!! önskar att jag blivit informerad om detta ibörjan när jag avlade på mitt sto, då hade jag valt bort u.l. på henne mycket tidigare!
#30 Mycket, mycket okunnig vette om han/hon går in den vägen….
Tror inte ni försökt. 

#33 Ok, blev lite fel. Man kan knappt lyfta svansen på lilla Bonnie.
#31 Spännande, du får "hacka" det är din pålla
#34 Jag har också haft ett sto som var mycket svår att UL och ännu svårare att tempa. Men att behöva ge lugnande är att överdriva. Det finns speciella undersökningsspiltor, alt. kan man bygga en själv av lastpallar (orkar inte beskriva).
#35 Det kändes inte som att vi var tvugna att ultraljuda en häst som så tydligt sa ifrån. Det kan bli skador invärtes om hästen kastar sig under själva undersökningen.
hur gör ni när/om ni måste tempa?
Låter som om ni måste träna eran lilla tös, hon är nog inte "rädd om" bakdelen, eftersom hon gått med på att betäckas, tycker mer att det låter som ren olydnad

#37. Hur kan du uttala dig om det, som inte ens träffat hästen ifråga?

#37 Ponnyn är ny in köpt, något har hänt då hon får panik när man närmar sej med tvång.
Vid en betäckning så känner hon inget tvång, då min hingst är försiktig och uppvaktar stona ordentligt. Jag var med varje gång.
Man kan inte straffa en häst som är rädd, nu är hon mkt bättre men vill inte riskera att hon skadas vid ett UL
#37 Det går bra att sitta här och ge konstruktiv kritik, men som sagt, vad vet du om hästen ifråga?
ojojoj förlåt var inte alls meningen att låta på det viset, olydnad kanske var fel uttryck… men kanske det är så att tösen behöver, hanteras (vågar jag skriva så?) och läras att det inte är farligt när ngn närmar sig rumpan… Jag menar att kunna tempa sin häst är väl ändå ganska viktigt?!?
Har heller ALDRIG påstått att man ska straffa en häst som är rädd

#41 Självklart ska det gå att tempa en häst.
Jag har börjat att klappa, klia och berömma. Hon är mkt bättre men det är lång väg kvar.
#41 You´re exused! Hästen i fråga är 12 år och inte hanterad mer än absolut nödvändigt tidigare. Jag har köpt henne i år. Hon är nu på betäckning hos "Pernilla77" och har redan genomgått en stor förändring.
Tack Pernilla!!!
Jag se fram mot att få hem henne och fortsätta jobbet, kanske t o m köra!
Men som sagt, det är lätt att vara besserwisser här, gäller ABSOLUT inte bara dig exitingvillemo, vem du nu är. Tycker egentligen inte om att svara anonyma inlägg. Är det så farligt att ha en identitet?
Men det är väl en helt annan tråd egentligen?
anonym? på vilket vis är jag anonym? /// Anna Hammarlund, Årsunda
besserwisser???? ursäkta???? Jag ställde dig bara en fråga: Kanske ditt sto är dåligt hanterat. Om du inte haft henne länge så är ju det inte dit fel, så då förstår jag inte riktigt vad du tar så illa upp för????