Grimma vs. träns
Brukar ni använda grimmor eller träns på era 3 åriga ston på premiering/utställning? Jag brukar använda träns men har hittat en lädergrimma som är såå snygg, så jag tror jag ska använda den ett tag framöver.
Använder grimma, i handsytt länder av A-C Hassling.
Delad glädje är dubbel glädje :)

okej :)

Jag använder oxå grimma från A-C Hassling.
Har även ett hingstträns som A-C sytt

Visningsgrimmor från A-C Hassling här också :)
Samma som #1, 3 & 4!

Ställer bara ut i träns oavsett ålder och kön. (Ja, kanske inte fölen då!) Har sytt ett eget visningsträns, men det var mest för att jag inte hade nåt förra våren och behövde ett i panik. Men det funkar fortfarande, och innan jag hade det så använde jag "vanliga" träns/huvudlag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har använt träns till mitt sto, kanske för att jag inte har någon snygg grimma… Ta det som hon är mest van vid och känns bäst i.
Tycker träns är ok. men har fått lära mig av väl ansedd domare tillika framgångsrik uppfödare att man inte visar ston i träns om man inte har minimalt små bettringar…

Intressant! Sa han varför?
njae inte direkt..man har inte träns på stona de anses inte behöva det..sa hon.. Man kan specialbeställa små bett (ringar) från t ex england.

#9: Det var nog snarast för det estetiska uttrycket … många träns är ju av lite grövre/bredare läder och bettringar kan som sagt vara väldigt stora i förhållande till ett litet shetlandshuvud.
De flesta utställningsgrimmorna är av smalare och elegantare modell. Titta gärna på fotona på utställningsresultaten här på forumet - där kan man få många tips och bli inspirerad.
Generellt sett så visas nog de flesta ston i någon form av utställningsgrimma snarare än träns.

Betor på vad dom försig bäst i , alltså hur dom uppför sig .

De flesta bridongbett har små ringar och brukar vara tillräckligt smala för att passa shetland.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vanlig grimma eller visningsgrima. Har aldrig visat i träns
Beror på vilken pålle det är och vad som passar bäst på just den men de flesta gånger visar jag i grimma. Aldrig med kedja då jag tycker det trycker och skaver i onödan vilket kan hämma hästen om den drar.
Bett som är avsett för kandar är väldigt bra till shettis, det "vanliga" tränsbettet där har små ringar, Globus säljer supernra, både tredelat och vanligt tvådelat