ID-kontrollant
hur blir man ID-kontrollant?
Kort fråga! :O)

men inga svar??? Jag vill oxå veta!
Man går en utbildning/färggenetikkurs som SH (Svenska Hästavelsförbundet) anordnar.
ok tack

Har hört att de tycker att det är för många ID-kontrollanter just nu, så det planeras inga fler kurser de närmaste åren. Nån som vet?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#4. Jag har hört detsamma, behovet är fyllt.
Sen är det väl också så att det kommer krävas chipmärkning på alla som ska nyregistreras, alla raser, om jag fattat saken rätt. Man måste med andra ord bli chipmärkare också för att det ska vara lönt. Och jag lovar, det trillar inte chipmärkningsruppdrag över en direkt…

Har hört samma sak från flera håll, inga utbildningar planerade
Ni som hört detta, ni tänker inte på chipmärkare för det kommer inte att hållas sådana kurser på ett tag antagligen.
#8 - jag tvivlar på att man ens tänker tanken att utbilda fler ID-kontrollanter som inte blir chipmärkare, eftersom chipmärkning blir obligatoriskt inom överskådlig framtid….
om van vill utbilda sig till både id-kont. och chipmärkare då?

#10. Om man skall bli chipmärkare krävs att man är ID-kontrollant (eller veterinär). Ingen av dessa kurser planeras att genomföras just nu. Tror nog att det kommer att rekryteras chipmärkare bland de som redan är ID-kontrollanter i första hand.

Tjänar SH någonting på att alla ID-kontrollanter och chipmärkare har många uppdrag? Eller är det oväsentligt för dem? För om de inte tjänar nåt på det så vore det kanske inte fel att låta alla och envar utbilda sig om de vill så att de kan "ta hand om" sina egna föl. Men om SH har ett vinstintresse (eller annat?) i att det finns fler uppfödare än kontrollanter/märkare så förstår jag att det inte blir några fler kurser. Då vill den ju inte ha ut fler "på marknaden".
www.stuteriprecious.se

#12 Nej de tjänar ingenting på det. Men det kostar att utbilda sig och utrustningen kostar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag betalar gärna vad det kostar, det har jag ju igen sen när jag dels kan göra egna märkningar och konturdiagram, och kanske hjälpa andra någon gång emellanåt. Så jag hade gärna sett fler kurser.
www.stuteriprecious.se
Utbildningen till chipmärkare faller under lagen om djurförsök, hästarna man övar på är klassade som försöksdjur under kursen - vilket gör själva kursen tillståndspliktig. Jag tror faktiskt att det krävs att det finns ett behov innan de drar igång fler kurser.
"14 Det är inte alla raser som tilllåter att ägaren IDkollar/chipmärker. På shettis är det än så länge godkänt.
#2 Finns det någon annan som anordnar en sådan kurs? Om man bara är intresserad av kursen och av att bli ID kontrollant.
lurvponnyn.vimeddjur.se