Fodra fet häst?
Min shettis motionerar ca sex dagar i veckan, mestadels körning ca en timme, men också tömkörning och ibland ridning (vilket oftast blir mest skritt). Hon går på bete i en hage där det finns minimalt att äta, ändå är hon fet som en dräktig sugga… eller dräktig shettis kanske! Efter att hon har motionerats har jag gett henne lite ½ dl betfor och lite alger (istället för mineraler). Ska jag låta bli att ge henne kraftfoder eftersom hon är så tjock? Såg henne stå och äta något som jag aldrig har sett de andra hästarna äta, så det verkar som om hon har födgeni… Tror att det var älggräs… Hon går tillsammans med en annan shettis, som är förhållandevis fin i hullet (kanske något kilo för mycket), trots att hon inte motioneras alls…
Har sett många fina, smala, shettisar på bilder. Hur gör ni för att hålla dem i lagom hull på sommaren?
hehe, ja svara ngn, jag vill också veta hur ni gör!!!
Är du säker på att hon är fet? Får hon proteiner vad hon ska så det inte är bukmage hon har?
Har du ingen bild?? Så man kan få se vad du menar med fet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Får ta en ny bild, på den jag har är hon inte fet!
#2 Det är inte bara bukmage. Man känner knappt revbenen på henne och hon är otroligt bred över ryggen! Får ta med mig kameran ut imorgon och ta lite bilder!
#4 Bred över ryggen och att du knappt känner revbenen låter rastypiskt och trevligt! Hälsar Ulrika

Känner igen problemet. Har en 3-årig islandshäst som behöver bete och en 5 årigt shettissto som blir fet av att titta på gräs. Jag använder en greenguard halva dygnet (ibland hela) på henne för att minska intaget något. Jag vill inte behöva ta in henne på natten. Jag skulle inte sluta ge algerna. Hon behöver ju mineralerna… Låter som om du gör allt rätt. En del har nog bara lättare att lägga på sig.
jag tycker det låter som en typisk proteinbrist mage om den är bred över ryggen men att revbenen inte syns, känns
#7 Menar du på allvar att hon har proteinbrist om hon är så fet att revbenen inte känns? Är inte det bara om de är lagom i hullet (dvs du känner revbenen med ett litet fettlager ovanpå) och trots det har en stor buk? Ska jag fodra på henne lite soja då?
Analysera ditt hö (om du inte redan gjort det ) och be om hjälp med en korrekt foderstat om du känner dig osäker, jag skulle föredra lucern framför soja då det kan vara farligt om man ger fel.
Jag håller med #5 men läs gärna igenom rasbeskrivningen.
Lycka till !
#11 Tack för ditt svar. Hon får inget hö på sommaren (såklart), hon äter gräs… Känner mig inte osäker på foderstaten heller, lärde mig räkna det på Strömsholm när jag gick hästskötarkursen. Vad jag känner mig osäker på är om jag ska fodra henne extra på sommaren när jag kör… och om ni shettismänniskor tycker att hon är fet :o) Jag har inga problem att se när mitt halvblod är för tunn/fet, men hon har som sagt var en helt annan kroppsbyggnad. Men visst ska man kunna känna revbenen på en shettis?
**Rasbeskrivning kropp:
**Halsen skall vara väl ansatt mot bogen, vilken i sin tur skall vara sluttande, ej stupande och sluta i en väl markerad manke. Kroppen skall vara stark med stort hjärtutrymme, väl välvda revben, stark och muskulös länd. Korset skall vara brett och långt med en väl ansatt svans.
… står inget om man ska kunna känna revbenen eller ej, eller att de ska vara extremt breda över ryggen, eller att de ska ha en jättemage :o)
För en och en halv månad sedan var hon fin i hullet, enligt mig. Men nu är hon som sagt var FET! Frågan är om jag ska fortsätta att ge henne extra när jag kör henne, eller inte.

Våra ponnyer som tävlar på trav , får bara någon dl havre när de körs och dan innan de tävlar och samma dag får de både havre och betfor + lite andra vitaminer . Även russet får ungefär lika *lite*
De går ju klart mycket och rätt hårt och de behöver inte mer mat än vad de får , men de går på bete dygnet runt.
På bilden Dalsgårds Jasmin

#15 Ser ut precis som de "ska" tycker jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#12 - det står inte uttryckligen i rasbeskrivningen, däremot ser en shettis oftast mer rastypisk ut när den är i ett ganska högt hull - sett med halvblodsögon. En shettis ska inte vara slank som ett vältränat halvblod.
Vad gäller tillskottsfoder så lär det inte behövas något sådant till din ponny så länge den är så rund och go som den är på fotona du visade.
Det är olika hur bra de tillgodogör sig betet.

Tror som sagt att mineralerna är viktiga även på sommaren, då de allra flesta beten är urlakade på en del av dessa. Annars tror jag att de klarar sig bra på bara betet. Läs gärna en intressant bok - Naturlig hästhållning av Pat Coleby. Handlar om just mineraler och hur bra det är att fodra med alger bla.
#19 - med tanke på att det INTE är bra att fodra med alger så vet jag inte om jag skulle tro på resten i en sådan bok heller. Alger innehåller HÖGA halter av jod och kan orsaka jodförgiftning. Plus att algerna är havets reningsverk, vilket innebär att man kan hitta allsköns tungmetaller och andra miljögifter i dem…
#18 - svårt att avgöra från den bilden bara, men jag tycker den ser ut att vara tunn i överlinjen -> rygg och rumpmuskulaturen. Och det brukar bero på proteinbrist + att proteinbrist ofta ger just den formen - tunn rygg och rumpa och stor buk.
han såg ut som ett staket när jag köpte honom, ryggraden stack upp på honom då, nu äter han lusern och har fått dubbeldos avmaskning så han ser faktiskt bättre ut nu än i våras, får väl forsätta mata på honom lusernet.
Ang alger, så har jag aldrig hört att det skulle vara livsfarliga höga värden jod, däremot så vet jag att det ibland inte finns tillräckligt med kalk för att balansen kalk/fosfor kvoten, därför rekomenderar dom att man ger kalk tillsammans med alger.
Om man inte överdoserar alger så tror inte jag att det är ngt farligt.
vart har du hittat den infon om alger????
Rekommenderade doser av alger ger upp till 50 ggr dagsbehovet av Jod, om jag inte minns alldeles tokigt.
Det har bland annat funnits artiklar i Ridsport om det för några år sedan, sen har saken diskuterats på Bukefalos, där jag fäster stor vikt vid svaren från dem jag vet är väldigt kunniga inom området.
då borde väl var och varannan häst dö i jod-förgiftning, så vanligt som det blivi med alger.
tänkte åka in till algbörje nästa vecka, ska ställa dom mot väggen då :O)
nej, god natt med er nu, vi hörs väl imorgon, är vanligtvis samma nattsuddare varje natt :O)
jag tycker inte att någon av ponnyerna här i tråden ser märkliga ut.
#0 Visst är den lite tjock men inget konstigt fet. Skulle ge henne mer energi så att hon orkar mer och kan sätta muskler av fettet istället
Tack för alla svar! Då fortsätter jag att ge henne lite betfor de dagar hon körs + alger. Algerna får hon också för att det är VÄLDIGT mycket knott här och jag vill ogärna ha en exemhäst till…

#22 Pat Coleby har mycket stor erfarenhet av näringslära för hästar. Läs gärna boken och återkom. Visst har alger mycket jod i sig, men raser som shetland och isladshästar har i det vilda knaprat alger med fri tillgång. Det kan som sagt hjälpa dem att slippa alla möjliga sjukdomar så som exem. Dock är det ju så att alla mineraler är livsfarliga i för höga doser!!
#27 jag håller med dig, åtminstonne tills ngn överbevisar mig :)
Jag har hört att det är farligt att ge för mkt vitlök också… Man får välja att tro på det eller inte

Hörde det så sent som förra veckan också att vitlök är giftigt för hästar. Har alltid gett det, men vågade inte fortsätta. Det var en agronom som sa det.
varför är det giftigt, vad innehåller vitlök som är giftigt för hästar??

Det vet jag inte. Gick inte in på några detaljer tyvärr.
synd, det låetr dock konstigt att ngt så naturligt som vitlök skulle vara farligt…

vitlök i för stora mängder kan ge blodbrist
hur? varför?…Förklara lite mer ingående
Veritas odium paretFörvånad
kom ju på nu att lök ju även är farligt för hundar!!!!
det stod ju även i artikeln :O)
#23 och #27 (lite lösryckta kommentarer till bland annat Er)
På västkusten finns det hästar som dött av jodförgiftning sedan de ätit av algerna i havet.
Att shettisar ätit alger när de inte hittat något annat att äta innebär ju inte att de är ofarliga, utan bara att ponnyerna har ätit det de hittat som varit någorlunda ätbart för att stilla sin hunger. Hur har det gått med dem? Hur många av de dräktiga stona aborterade sina foster efteråt? Hur många dog? Det vet vi inte….
Ställ gärna Alg-Börje mot väggen, där kommer du inte få sanningen för det de vill är att SÄLJA sina produkter. De kommer givetvis garantera dig att det är ofarligt att ge alger.
Spelar ingen roll hur bra ni tycker boken och författaren är, en författare som rekommenderar alger är inget jag skulle lita på. Sen måste man också komma ihåg att det faktiskt är ganska stor skillnad på hur och med vad man fodrar i australien jämfört med här. (enligt ett inlägg i tråden på buke som jag länkar till nedan, så var överskriften till tidningen Ridsports recension av just den boken "En bok att läsa med kritiska ögon". Pat Colebys åsikter kommer också upp i tråden ifråga)
Jag har letat litegrann, för att ge substans åt det jag skrivit här.
OM man vill kan man läsa den här lååånga diskussionstråden på Bukefalos (det finns många bra inlägg i tråden, men för att ge ett exempel så kan man i inlägg 150 få veta både maxtoleransvärden och källa till påståendet)
I den artikeln kan man bland annat hitta dessa intressanta länkar:
Tips. Ge inte hästen något som den inte äter naturligt. Salt, mineraler, gräs (i alla former) kan hästen finna i naturen (om den skulle vara vild). Övriga produkter ska man vara försiktig med.
#39 Är våra svenska alger samma som de som kommer från Island? Skulle inte tro att de är exakt samma, men jodmängden kanske är det?
#40 alger äter ju hästen också naturligt;O)
salt är inte heller bra i stora mängder, mineraler kan överdoseras, soja kan ha dödlig utgång om man överdoserar.
Jag tror att det handlar om vilken mängd man ger, håller man sig till den tillåtna dagsgivan så tror jag inte att det är nå farligt, men det är ju vad jag tror.
Att man inte ska fodra alger till dräktiga son, vet jag och sluar därför med alger tills fölet är fött.