Hingstkatalogen!
Startar en ny tråd så inte den andra hingsttråden tappar ämnet 
Är det någon som vet hur tanken går runt den tryckta hingstkatalogen, är det tänkt att den ska ges ut i ny upplaga varje år eller vartannat kanske? Kunde ju vara kul att veta hur det är tänkt så att man vet om man ska beställa redan nu 
Amor vincit omnia 
När JAG gjorde den så var en idé att man skulle kunna göra en komplettering varje år att köpa. Eftersom den trycks på egen skrivare så går det ju också att göra en svartvit version som går att ta ner priset lite på, men om jag minns rätt så blev det inte så mycket billigare eftersom det går åt så mycket färg då.
Fördelen med att ha produktionen i egna händer är ju också att man aldrig behöver ligga med ett stort lager, utan kan producera utifrån efterfrågan. Det gör att det också går att uppdatera den oftare, det enda som avgör hur ofta den uppdateras är hur mycket tid som finns till uppdateringarna.
Efter att ha suttit på skoltid i flera månader i sträck och jobbat många många och åter många timmar med hingstkatalogen -04 kan jag dock säga att det tar OTROLIGT mycket tid att sitta och pilla med uppgifterna, lägga in nya hingstar, flytta över de som tagits ur avel/exporterats/dött osv. För varje ny hingst som kommer in så måste det flyttas om allting efter den, eftersom hingstarna är placerade 4 och 4 och deras info därmed är anpassat efter det. Jag började uppdatera inför -05 redan på hösten när den första kommit ut, men la ner det när jag lämnade över till Jeanette som gjorde nästa version. Det var väl också på grund av att det tar så mycket tid, och alla som jobbar för SSS jobbar faktiskt ideellt, som det heller inte kom ut någon katalog -05 utan att den sen kom -06.
Hingstkatalogen tar dessutom ett enormt diskutrymme och är väldigt trögjobbad tyvärr, vilket knappast gör det roligare att peta med den.
Hur SSS tänkt nu, med varje eller vartannat år och sådär, det vet jag inte.
Komplettering av lösblad varje år borde räcka och en uppdaterad katalog till samlingen var femte år
#2 Ja, nåt sånt kunde ju vara bra då blir det ju inte en så jumbostor arbetsbörda på katalogansvarig varje år.
Amor vincit omnia 

I vilket program görs den då? Det går ju faktiskt att ordna så att de 4 på varje uppslag läggs dit i ordning per automatik… Så behöver man inte flytta dem manuellt utan kan bara infoga en ny sida/ta bort där det behövs.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
När jag gjorde den så gjordes den i antingen PageMaker eller Publisher, kommer inte ihåg vilket. Det som var problemet var att bilderna på vänstersidan av uppslagen var till vänster, och bilderna på högersidan av uppslagen var till höger (har jag för mig).

#5: Ja, det stämmer som du säger med fotona (tittar just nu i "din" katalog). Men detta kanske är något som ett "intelligent" program skulle kunna lösa?

När jag tittar i två av de lite äldre katalogerna (från 1996 och 1999) så är alla foton på vänstersidan och all text på högersida, rakt igenom hela katalogen.
Såna där uppgifter går att lösa med en databas och ett program som spottar ut filer i rätt format. Jag undrar om inte exempelvis utställningskatalogerna görs så (Cattis?).
Fast det är förstås ett jobb att göra det första gången. När det är gjort kan man återanvända programmet när det görs uppdateringar i databasen.
Vänliga hälsningar
Niklas
#8 Visst är det så. Teoretiskt sett skulle det väl också kunna göras utifrån det, och att bilder sen läggs till. Kanske nåt att fundera på inför ett annat år, Fredrik är väl bra på att programmera efter vad jag förstått. Dock är väl inte han den som har mest tid i världen, han har väl att göra så att det räcker…