Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 921 ggr
CarolaCarro
0

Betäckning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har betäckt vårat shettissto för första gången å de är första gången för oss vi betäcker föröver huvudtaget… Va gör mannär fölet är fött? Va är de för papper som skall fyllas i för å få pass å sånt? Båda j å min familj är helt ny så ni som vart med om de här kan ju berätta va som skal göras.. Så man kan få en liten inblick

[Anna-N]
0

När fölet är fött rapporterar du till hingsthållaren/ägaren. Vid betäckningen fick du troligtvis en liten vit lapp som hör ihop med betäckningsrapporten. Skicka in den med alla uppgifter som du själv fyllt i till hingsthållaren.

Sen sänder hingsthållaren betäckningsrapporten tillbaka. Den sändes tillsammans med ett konturdiagram som är utfärdat av en ID-kontrollant där fölets signalement är beskrivet in till stambokföraren. Detta före 30/9 samma år fölet är fött och i ett rekommenderat kuvert (helst).

Sen kommer fölets pass med tillhörande registreringsnummer tillbaka i en postförskottsförsändelse som du får hämta ut på posten.

Lycka till med din fölis! Glad

Hanna-D
0

Och en passansökan som finns att skriva ut från www.shetlandsponny.se/stambok

[Anna-N]
0

#2. Jag har aldrig skickat med passansökan på föl… Bara på de vuxna registrerade ponnyerna som jag ansökte pass på. Generad

VeronicaP
0

#3 Nä men jag skickar också bara in betäckningsrapporten och de har faktiskt gjort id-kontrollen på baksidan på den och det verka ju ha funkat för de får sitt pass varje år *ler*

Hanna-D
0

Kanske bara jag som gör det? Vet inte om det är rätt eller fel… Generad

Cattis
0

Jag skickar in betäckningsrapporten och passansökan. På den finns ju även ruta att kryssa i för just detta, så jag förmodar att den är till för det också. det är ju påden man fyller i ägaruppgifter m.m.

Baksidan av mina betäckningsrapporter har inte längre några signalementsbeskrivningar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jullan
0

Spännande!

Charlotte-Aveback
0

Jag skickar också in passansökan för mina föl, tillsammans med betäckningsrapport och konturdiagram.

kacka
0

jag har idag HÄMTAT mina fölpass…

Ellinor Johansson
0

Idag kom mina sista fölispass ocksåGlad

helenecarlsson
0

#9 + 10 När skickade ni in era passansökningar som ni fick igår.  Jag funderar på hur länge jag får vänta.

VeronicaP
0

ÅÅ har ni varit så duktiga och skickat era allaredan *ler* själv har jag inte ens fått tummarna ur och gjort någon id kontroll ännu *S' är ju så när man måste ringa och ta tag i sakerna , men nu får det vänta till efter hingstpremieringen och 3 åst testet känns det som.

Ellinor Johansson
0

Jag har lärt mig med att skicka in passsökningarna så tidigt det går, innan ansökningsstormen komer

Jag skickade in ansökningarna för en månad sen.

VeronicaP
0

Jo jag brukar ibland vara tidig och ibland sen beror lite på hur mycket man har haft och göra och just nu är det en massa *S*

Linnah
0

Jag har skickat in mina föls ansökningar bara någon vecka efter att de fötts. Jag har ju dock inte haft några konstiga färger och sånt.

kacka
0

hm… jag skickade nog in mina fölansökningar för någon månadsedan med…

Men jag funderar mer och mer om mitt stoföl har vita hår i pannan… det skrevs inte på ID-kontrollen för jag var osäker…

Charlotte-Aveback
0

Jag skickade iväg passansökningar för våra fyra föl den 18/7 och fick igår den 28/8 en avi för att hämta ut dem på posten.