Betäckning
Vi har betäckt vårat shettissto för första gången å de är första gången för oss vi betäcker föröver huvudtaget… Va gör mannär fölet är fött? Va är de för papper som skall fyllas i för å få pass å sånt? Båda j å min familj är helt ny så ni som vart med om de här kan ju berätta va som skal göras.. Så man kan få en liten inblick
När fölet är fött rapporterar du till hingsthållaren/ägaren. Vid betäckningen fick du troligtvis en liten vit lapp som hör ihop med betäckningsrapporten. Skicka in den med alla uppgifter som du själv fyllt i till hingsthållaren.
Sen sänder hingsthållaren betäckningsrapporten tillbaka. Den sändes tillsammans med ett konturdiagram som är utfärdat av en ID-kontrollant där fölets signalement är beskrivet in till stambokföraren. Detta före 30/9 samma år fölet är fött och i ett rekommenderat kuvert (helst).
Sen kommer fölets pass med tillhörande registreringsnummer tillbaka i en postförskottsförsändelse som du får hämta ut på posten.
Lycka till med din fölis! 
Och en passansökan som finns att skriva ut från www.shetlandsponny.se/stambok
#2. Jag har aldrig skickat med passansökan på föl… Bara på de vuxna registrerade ponnyerna som jag ansökte pass på. 

#3 Nä men jag skickar också bara in betäckningsrapporten och de har faktiskt gjort id-kontrollen på baksidan på den och det verka ju ha funkat för de får sitt pass varje år *ler*
Kanske bara jag som gör det? Vet inte om det är rätt eller fel… 

Jag skickar in betäckningsrapporten och passansökan. På den finns ju även ruta att kryssa i för just detta, så jag förmodar att den är till för det också. det är ju påden man fyller i ägaruppgifter m.m.
Baksidan av mina betäckningsrapporter har inte längre några signalementsbeskrivningar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Spännande!

Jag skickar också in passansökan för mina föl, tillsammans med betäckningsrapport och konturdiagram.
jag har idag HÄMTAT mina fölpass…
Idag kom mina sista fölispass också

#9 + 10 När skickade ni in era passansökningar som ni fick igår. Jag funderar på hur länge jag får vänta.

ÅÅ har ni varit så duktiga och skickat era allaredan *ler* själv har jag inte ens fått tummarna ur och gjort någon id kontroll ännu *S' är ju så när man måste ringa och ta tag i sakerna , men nu får det vänta till efter hingstpremieringen och 3 åst testet känns det som.
Jag har lärt mig med att skicka in passsökningarna så tidigt det går, innan ansökningsstormen komer
Jag skickade in ansökningarna för en månad sen.

Jo jag brukar ibland vara tidig och ibland sen beror lite på hur mycket man har haft och göra och just nu är det en massa *S*
Jag har skickat in mina föls ansökningar bara någon vecka efter att de fötts. Jag har ju dock inte haft några konstiga färger och sånt.
hm… jag skickade nog in mina fölansökningar för någon månadsedan med…
Men jag funderar mer och mer om mitt stoföl har vita hår i pannan… det skrevs inte på ID-kontrollen för jag var osäker…

Jag skickade iväg passansökningar för våra fyra föl den 18/7 och fick igår den 28/8 en avi för att hämta ut dem på posten.