Tecknet "snopp"
Finns det någon definition av tecknet "snopp"? (T ex att vita tecken mellan nosborrarna benämns "snopp")
Blev lite konfunderad när jag skulle göra signalementsbeskrivning på ett föl som förutom strimbläs även hade en vit fläck inuti ena nosborren (inte bläsen som bredde ut sej utan en fläck vid sidan av) samt en vit fläck på överläppen…
Har kollat boken "Hästens färger", där det står "En vit fläck på överläppen och nosspetsen kallas snopp". Men på exempelbilderna benämns vit fläck på överläppen som "vit överläpp" och inte "snopp". Förvirringen är total! 
#1 - Huruvida det är en nosbläs eller inte beror på hur långt upp på nosryggen det vita tecknet sträcker sig.
#0 - Det där med tecken är en smula förvirrande ibland eftersom det inte finns några benämningar för undantagen. Och jag har också noterat, men nära nog ignorerat, skrivningen om vit överläpp. Vit överläpp skulle jag nog kalla det ifall det såg ut som läppstift på överläppen, inte annars.
svårt ge råd då man inte ser det framför sej, beskriv det du kan se. Jag hade skrivit fläck i hö eller vä näsborre…
#1 Det där är ingen nosbläs… det är en snopp, samt vit fläck på underläpp
Min vallack har en vit fläck på överläppen, den är benämnd som snopp. Även varmblodet jag hade tidigare hade en vit fläck på överläppen, även den betäcknades som snopp.
#3 - det kan vara en nosbläs ifall det vita fortsätter längre uppåt än det vi ser på den bilden.
#5 Tycker att det är så pass avtunnat att nosen bara skulle vara sticklad

vem sjutton kom på att tecknet skulle heta snopp från början?det finns ju massor av ord att välja på liksom
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Undrar om inte tecknet "snopp" har längre anor än det vi alla (?) nu först tänker på när vi ser ordet..? 

#7 Samma med "ballarna".
It's a man's world. De döpte bergis hästens delar till saker de själva tänker på, och med, för jämnan… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Här har ni en lite bättre bild, och dom är förminskade för hand, så det kan förvränga lite.
#6 Hon är inte sticklad i alla fall. Och jo, vit fläck på underläpp är jag medveten om, men det va inte det det var frågan om nu, eller hur?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#10 Ser ut som nosbläs :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#7 - Snopp är ju ungefär "ände" alltså slutet, kanten av något. Man snoppar jordgubbar t.ex.