NH någon?
Jag har börjat gå hos en NH tränare med min ponny. Hade lite problem med körningen innan efter att en tjej ridit henne, men nu har allt fallit på plats. Kör efter Pat Parellis lära med de sju lekarna. Hon dansar för mig. Vi har fått sån fin kontakt på slutet. Någon annan som tränar NH?
Min guru är Monty Roberts
. Jag köper väl inte allt men jag tror på att lära sig mycket om mycket och en del saker fungerar bra.

Ja visst är det roligt med det som faktiskt fungerar. Har du fått möjlighet att träffa honom?
Nej det har jag inte. Tyvärr !

Har inte träffat Pat Parelli heller, bara en lärljunge. Inte fy skam det heller. Han rider sina hästar helt utan något. Det är häftigt!
Ja det förstår jag att det var coolt. Jag tror att många kan ta till sig lite av "tänket". Jag har i alla fall inga problem med att fånga nån häst i hagen längre. Många inom engelsk ridning här tycker att det är blaha. Men å andra sidan så rider de aldrig ut i skogen på sina hästar för att de inte törs. Jag håller inte på med westernridning men det var ju inte frågan heller. Jag har lärt mig saker som stärkt mitt eget självförtroende när jag håller på med hästar.

Jag delar din uppfattning precis när det gäller personer inom engelsk ridning. Rider inte heller western, men tycker att detta har varit ett alldeles underbart sätt att få en mycket bra relation med hästarna, den är nära och varm. Jag var tyvärr hård på fel sätt innan och fick inte respekt av hästarna. De var kanske till och med lite rädd för mig ibland när jag blev arg. Vem vill ha det så? Jag är dock inte den som kan ändra mig. Med rätt inställnig och hantering kan jag idag gå runt min ponny och slå min stick (en sorts pisk) i marken utan att hon reagerar. Hon litar helt på mig och vet att jag inte gör henne illa. Det roliga är att det aldrig är för sent. Hästar är inte långsinta… ha ha
Flyttt till rätt tråd
Veritas odium paretFörvånad
Jag tränade det med min new forest förut, det hjälpte sjukt mycket! Nu har jag en liten egensnickrad metod som bygger mycket på den läran. 
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tycker nog att ni drar alla över en kam när ni säger att folk som håller på med engelsk ridning aldrig rider ut. Har hållit på med engelsk ridning hela mitt liv (utbildat mig inom det och jobbat som hästskötare åt en hoppryttare) och de som inte rider ut är verkligen ett undantag. Vet två, av de flera hundra ryttare som jag träffat på under åren, som inte red ut, och de var rädda för sina hästar. Själv rider jag ut massor, men rider även mycket på banan, eftersom både jag och hästen tycker att det är kul!
För den sakens skulle betyder det inte att jag inte gillar NH, gillar verkligen Monty Roberts metoder bl.a.