Hösilage ???
Om man ska skaffa Hösilage vad ska man tänka på och hur länge kan en sån rundbal vara öppen ungefär och hur länge håller dom i sina rundbalar ?

Jag har fått lära mig att fodret ska ätas upp inom 5 dagar när det är plusgrader, cirka 7 dagar om det är flera minusgrader. För att vara på den säkra sidan, alltså. Har hittills inte kunnat ha större balar än 180 kilo här till 3 shettisar och 1 fullblod.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ju kallare väderlek, desto längre hållbarhet. Så här års håller de nog inte mer än 2 dagar innan de tar värme (=föruttnelseprocessen börjar) men kalla vintermånader kan de hålla sig över en vecka.
Jag brukar vänta med att börja fodra med hösilaget till framåt november, för innan dess gör jag inte av med tillräckligt mycket så att balarna går åt nog fort.
hästarna ska även vara vaccinerad mot boutolism (stavas det så)
#3 - det finns inget som säjer "ska", det är upp till varje hästägare om man vill ta risken för botulism. Hösilage med hög ts-halt (minst 50-60%) har låg risk för botulism.
Vad jag fått höra (vet dock ej om det stämmer) så finns det typ 100 olika botulismbakterier och man vaccinerar mot 1. Så här vaccinerar vi inte då det känns som om man kastar pengarna i sjön.
Amor vincit omnia 
#5 - det finns många olika botulismbakterier ja men bara några av dem förekommer i hösilage. Och de/dem man vaccinerar mot är de/den vanligaste.
Men jag vet ett fall där en vaccinerad häst fick botulism ändå.
vad är botulism?
Det är en sjukdom orsakad av botulismbakterier som finns naturligt i marken men även kan hittas i t.ex hösilage/ensilage.
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3327 där finns lite mer information.

Botulism kan även finnas i vanligt hö, även om det är väldigt, väldigt ovanligt.
vaccinationen ger inte 100% skydd men den kanske skyddar just den gången det behövs. jag skulle inte må så bra om min häst dog i botulism och jag inte hade vaccinerat. men botulism är såpass ovanligt så risken är ju ändå inte så stor
Min ena ponny blev dammallergiker och skulle äta hösilage resten av livet så honom vaccinerade vi, den andra skulle bara äta denna vinter som var eftersom de gick i samma hage. han skulle äta hö sen resterande år så honom vaccinerade vi inte
Jag gav aldrig hösilage som var äldre än 5 dagar. fick köpa 40-50 kg balar för att dom skulle hinna gå åt. (82.2% TS)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Om man har så man kan "rulla" ut en stor bal. då slutar jäsningen i balen o du kan använda den längre. vi har tex en nyskördad nu, (6veckor sen skörd) den har vi lagt ut på pallar så luften kan cirkulera under. det är HÖ nu. funkar utmärkt. men skulle man märka att det börjar lukta konstigt ska du absolut inte använda det.
sen om boutolism, vad våra veterinärer säger att att det spelar inte någon roll om du vacinerar för dom kan få det ändå. Men det var när man började ge hästar platsat foder, då var det mkt blötare.. riktigt ensilage. idag har de flesta torrare, hösilage till sina hästar. tror de flesta låter det ligga en dag extra o vänder det. det gjordes knappt förr..om jag förstod rätt ivf.
Är det varmt ute ska man göra åt en öppnad bal på 3 dagar. Är det kylskåpskallt står det sig betydligt längre. Jag har fått lära mig att sådant som är öppnat när det är minusgrader (och det även fortsätter vara minusgrader) kan man använda i stort sett hur länge som helst, låter ganska logiskt med tanke på att det är fruset. Sedan kan man undra hur bra det är för hästarna att äta "glass", men det tinar väl när man lägger in det i boxarna!
jag trodde att vaccinationen verkligen hjälpte och var nödvändig, funderar faktiskt på att börja ge hösilage. Fast oftast är det ju dyrare än vanligt hö, så det kanske är onödigt så länge man har fint hö
#11 - hästarnas hösilage har så lågt vatteninnehåll, i de flesta fall, så det blir inte direkt "isglass" av det. Utan mest bara kallt hö.
Hur länge man kan använda en öppnad bal beror både på temperatur och hur det är skördat + vad det har för ts-halt.