Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1268 ggr
Angif
0

Precisionstömkörning

Hej!

Har anmält mig och ponnyn till tömkörningen under rikset, men - vad gäller?

Vad behöver man ha med sig som kusk? Krävs körförkläde vid tömkörning? Samt får man välja själv om man vill ha dressyr eller körpisk?

För hästens del, skall man och svans flätas? Vad borde man träna lite extra på inför precisionen hemma? :)

Blir en del frågor när man är grön på tävlingsfronten! Fast någon gång måste ju debuten komma :D

Ahnna
0

I tömkörningsprecisionen behöver du inte ha förkläde, men du ska ha huvudbonad, handskar och pisk. (Körpisk eller dressyrpisk är valfritt och den får vara uppvinklad.)

Man och svans behöver inte vara flätade.

Det du ska öva på är att tömköra! Glad Det händer tyvärr att en del hästar blir stressade när det ska gå fort och därför stannar upp och börjar snurra in sig i tömmarna. Så öva på att tömköra med lite tempo framåt och med kluriga kurvor, snabba vändningar, etc.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jess
0

Hänger med på denna tråd!

Har ju heller aldrig tävlat i tömkörningsprecision…Skrattande

1. Jag är lite fundersam över om min placering ska vara som i dressyrmomentet, det vill säga snett bakom?

2. Hur smalt kan man förvänta sig att det är mellan konerna?

3. Hur många portar brukar det vara?

Ahnna
0

#2 Nej, du ska vara bakom hästen, som när du kör med vagn. Om du kommer lite jämsides med ponnyns bakdel "i stundens hetta" gör ingenting, men ni ska igenom portarna med hästen först och sedan du själv.

Det brukar vara mellan 60 och 70 cm mellan konerna.

Räkna med ca 8-10 portar. Vi brukar inte ha omkörning.

www.stuteriprecious.se

Angif
0

Tack så mycket för svaren! Då får vi ta och toköva nu sista veckorna här. Skall bli jätteskoj, men nervöst :)

Jess
0

Tack för svaret! Känner mig lugnare nu när jag vet att det är bakom som gäller. Känns ju som om det kan bli "lite" småklurigt ändå med tanke på att det är rätt smalt mellan konerna. Här kommer det tydligen bli till att hålla tungan rätt i mun! Skrattande

Ahnna
0

#5 Det är därför det heter precision! Skrattande

www.stuteriprecious.se