Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1102 ggr
jennie.e
0

klädsel

hur viktig är ens egen klädsel på utställningar resp. premieringar.(när man visar upp hästen)jag har sett att vissa har ridbyxor oavsett färg,andra har vita kläder.vad är det som gäller??? tacksam för svar!

eva.s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte att man skall se ut som jag gjorde på premieringen iallafall….(måste tillägga att min ponny fick Guld trots matte)  

Men  det är nog första ggn jag hade jeans i ringen. Brukar ha vita byxor. Vet inte om det finns ngn direkt skriven "lag", men riktlinjer kanske finns om hur man skall se ut. Men stilrent, utan gälla/skrikiga färger hör väl till…det är ju ändå hästen som skall synas inte den som visar, har hört att man skall sätta upp långt hår oxå? Rätt eller fel? Jag tror det är rätt:)

eva.s
0

Anna Norling var fin på premieringarna i Falun….se bild..

eva.s
0

Linda som var höggravid och visade Finnstas Fynd var fin…

eva.s
0
jennie.e
0

tack för dina fina bilder… det verkar som man inte behöver vara vit klädd iallafall…..

eva.s
0

Jag tycker att Anna är jättefin. Ellerhur?

jennie.e
0

ja ,visst är hon fin…

[Anna-N]
0

EVA SÅSSER!!!!!!!!!

Du ska få igen hundra gånger värre!!! Nu ska planer smidas! Skrikandes Du måste ha zoomat över halva Falu Kommun för att få med mig på en bild. Du lyckas då med ALLT!

Charlotte-Aveback
0

Jag tycker också att Anna har jättefin klädsel, snygg och proper! Det känns ganska skönt att se mörka byxor som omväxling … för mina vita är verkligen inte vita speciellt länge … väldigt opraktiskt!

Tillbaka till frågan du ställde: Hur viktig är ens egen klädsel?

Självklart skall ju inte visarens kläder avgöra bedömningen eller placeringen av hästen. Däremot så tror jag att man kan förstärka intrycket av att hästen är väl omvårdad och visad i ett gott skick. Detta vill man ju också gärna betona med t.ex. en vacker utställningsgrimma, etc.

Ellinor Johansson
0

# 9  Tänkte på en sak när du skrev en vacker utställnings grimma glöm inte prova innan utställningsdagen att grimmor och träns passar.

Jag har sett flera exempel i sommar på pållar som har alldeles för stor grimma, det förstör hela intrycket av pållen och ett litet fint huvud försvinner. Det lilla fixandet med att passa in träns eller grimma, eller att klippa under huvudet och putsa öronen gör så mycket på helhetsintrycket.

eva.s
0

#8 *asg* Men jag tycker att du är fin, alltid välklädd i ringen. Sug åt dig….:)

Jag som älskar skrikrosa, snorgrönt, orange….man kan tro jag är gammal punkare… men jag har problem med att försöka vara bekväm i "snygga" kläder….

Jag kan väl få dela med mig…:):)

jennie.e
0

#9 jag kommer låta hästarna ha vita lädergrimmor+ vita grimmskaft.då kanske det går bra med ett par ridbyxor?det verkar vara rätt så normalt…

Annette
0

Personligen gillar inte jag helvitt, men ibland visar jag i det ändå. Jag tycker kontrasten mellan visaren och hästen blir alldeles för stor. Jag tycker det är snyggare med mörka byxor och en ljus skjorta/tröja, kanske med en väst över. Beige är också snyggt, Reserv-BIS-visaren i Nossebro var väldigt snyggt klädd  Det var neutralt och framhävde hästen istället för visaren.

[Anna-N]
0

#11. Oskyldig Skrikrosa overall…det vill jag se nästa gång :-). Då lovar jag att fotografera så alla får se ;-).

#0. Mörka byxor eller mörk tröja kombinerat med ljusa byxor eller ljus tröja tycker jag är snyggast som visningskläder. Men väder och vind får spela in. På hösten är beige /naturfärger snyggt också. På vintern är det inte så skoj med vitt utan då får det oftast bli svart.

Hanna-D
0

Jag brukar vara "ordentlig" och visa i vitt men en vinterutställning på Fornboda var det stora undantaget. Det gick bara inte, det fick bli vitt + överdragskläder i ringen och jacka med hästtäcken över utanför ringen. Jisses så jag frös i väntan på championaten!

VeronicaP
0

Vi brukar också ha vitt men någon gång har jag faktiskt haft svarta byxor om jag ska vara ärlig.

tonjef
0

Jag hörde engong att man ska ställa i kontrast till hästen, dvs att om hästen är svart bör man inte ha svarte kläder. Jag tycker dog det är snyggt med tweedkavaj och sixpence…det har lite shetlandslook över sej på ett sett!!…

PP
0

Jag ser ju på det här med utställningar som show, så jag tycker nog att man kan lägga lite tanke på sin egen klädsel oxå. Viktigast är att man är proper - men det kan man ju vara på många sätt.

Vitt kan ju vara fint, förutom att det sällan är vitt särskilt länge när man håller på med hästar. ;-)